شناسه خبر : 50949
تاریخ انتشار : 1399/03/13 14:42
سناریوهای اوپک و متحدانش در نشست ماه «ژوئن»

سناریوهای اوپک و متحدانش در نشست ماه «ژوئن»

وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و متحدانش قرار است این ماه (ژوئن) برای سومین بار در سال 2020 گرد هم آیند؛ 23 عضو اوپک و غیراوپک در این نشست سناریوهای مختلفی پیش رو خواهند داشت.

نورنیوزـ گروه اقتصاد: سناریو نخست؛ اجرای توافق آوریل: ۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند. نقشه راه اوپک اگر بر این اساس باشد، نتیجه نشست پیش رو روشن است. یعنی اوپک و متحدانش از یکم ماه ژوئیه تا دسامبر سال ۲۰۲۰ باید تولید روزانه خود را ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

سناریو دوم؛ تمدید دو ماهه: تمدید توافق فعلی به مدت دو ماه دومین سناریوست. بر این اساس کاهش تولید ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تا پایان ماه اوت تمدید خواهد شد. موافقان این سناریو معتقدند چون سرعت بازیافت اقتصاد جهان و تقاضای نفت کندتر از برآوردهای دبیرخانه اوپک است، بنابراین برای تسریع متوازن‌سازی دوباره بازار نفت باید دوره کاهش روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای طولانی‌تر شود. عربستان تلاشش را برای نهایی کردن این سناریو آغاز کرده است.

سناریو سوم؛ تمدید تا پایان سال: تمدید توافق کنونی کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۰ سناریو احتمالی دیگر این نشست است. بدین معنا که اعضای اوپک به همراه ۱۰ متحد غیراوپکی بر سر تداوم کاهش تولید ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تا پایان سال به اجماع برسند. از اظهارات اخیر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه مبنی بر اینکه بازار نفت در ماه ژوئن و ژوئیه به تعادل می‌رسد می‌توان این‌گونه استنباط کرد که روسیه با این طرح مخالف خواهد بود.

یکصدو هفتادونهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر اساس آنچه در سایت این سازمان قرار گرفته ۹ ژوئن (۲۰ خردادماه) و یازدهمین نشست اوپک و غیراوپک دهم ژوئن (۲۱ خردادماه) بصورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد.


شانا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی