شناسه خبر : 50926
تاریخ انتشار : 1399/03/13 10:09
لزوم تغییر نگرش فراکسیون زنان مجلس به مسائل زن وخانواده

زاهره سادات میرجعفری

لزوم تغییر نگرش فراکسیون زنان مجلس به مسائل زن وخانواده

مجلس دهم با همه فرازها و فرودهایش به پایان رسید و مجلس یازدهم با طیفی از نیروهای انقلابی روی کار آمده و انتظارات و مطالبات زنان و خانواده دوباره در صدر توجه فراکسیون زنان مجلس قرار گرفته است اما آنچه که اهمیت دارد توجه به اولویت‌های مسائل زنان و خانواده است که بارها در صحبت‌های مقام معظم رهبری تاکید می‌شود.

نورنیوزـ گروه جامعه: حوادث مهم اجتماعی که در جامعه رخ می‌دهند نمودی از وقایع و اتفاقات  حال یا درپیش رو هستند که  بسیاری از آنها به صورت نهفته  ودر زیر خاکستر هستند اما هر از گاهی در گوشه‌ای خود را نمایان می‌سازد  و نشان از تحولات اجتماعی گسترده‌تری بصورت زنگ خطر دارند. حوادث و اتفاقاتی که  مصادف با مجلس دهم رخ داد و موج رسانه داخلی و بین المللی عظیمی را راه انداخت، مساله خودسوزی دختری تحت عنوان دختر آبی و دغدغه سازی ورود زنان به ورزشگاه بود، آن گونه که به مطالبه اصلی جوانان و به تبع آن موج سواری نمایندگان برای رسیدن زنان به این حق شد و بقیه مطالبات زنان به حاشیه رفت. 

مساله دیگر ازدواج دختر کم سن وسالی با پسر مورد علاقه اش که این هم تحت عنوان کودک همسری مطرح شد و مطالبات زنان پس از مدتها بحث‌های حاشیه‌ای به این سمت سوق داده شد و خوراک خوبی برای رسانه‌های بین المللی جهت سیاه نمایی وضعیت زنان درایران شد. اکنون با بازگشایی مجلس یازدهم انتظارات زیادی از نمایندگان مجلس مطرح می‌گردد اما مشکلی که در مساله اجتماعی هم زمان با این مجلس در مورد فوت خانم آسیه پناهی نمایان شد، دغدغه اصلی و مشکل اساسی جمعیت زحمتکش و دردمند جامعه است. مشکلات متعدد زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست مطالبه جدی و همه جانبه ای را می طلبد و خوشبختانه دیدیم که برخی نمایندگان مجلس کنونی هم  بخوبی در این مساله واکنش نشان دادند. زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی اجتماعی زنان بی‌سرپرست یا بد سرپرست از جمله نگرانی‌های روبه افزایش است که نیاز به مطالبه جدی همه دستگاه‌های فرهنگی اجرایی دارد.

رفع موانع عدالت جنسیتی و تبعیض اقتصادی و زمینه سازی برای تحقق عدالت اجتماعی در این مجلس باید نمود جدی یابد. مساله اجتماعی دیگری که با قتل رومینا عیان شد عدم مهارت حل مساله و ظهور بحران‌های اساسی در تحکیم خانواده است که این معضل هم نیاز به  هماهنگی تمامی ارگانها از آموزش و پرورش و وزارت ارشاد گرفته تا پیگیری طرح‌های تعویقی همچون لایحه تامین امنیت زنان و در نظر گرفتن راهکارهای تأدیبی برای حفظ بنیان این نهاد در جامعه . امیدواریم اولویت‌های مسائل زنان از دیدگاه رهبری همچون جلوگیری جدی از تعدی به زنان و سیاستهای حمایتی در مساله جمعیت و پیشگیری از سالمندی جزو اولویت‌های فراکسیون زنان قرار بگیرد .


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی