شناسه خبر : 50306
تاریخ انتشار : 1399/03/01 09:38
نقش اصلاح الگوی مصرف در جهش تولید

به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف نورنیوز بررسی کرد؛

نقش اصلاح الگوی مصرف در جهش تولید

از نظر اقتصادی اصلاح الگوی مصرف را در سه بخش عرضه، تقاضا و دولت، که هریک نقشی اساسی در مصرف دارند می توان بررسی کرد.

نورنیوزـ گروه اقتصاد: با نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید از طرف رهبر معظم انقلاب، نگاه های بسیاری برای ایجاد تفاوت رونق تولید و جهش تولید شکل گرفت و معنای دقیق جهش تولید اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد.

حال آن که وجود اهداف و نام‌های مختلف در هر سال، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این شعارها  از نظر معنایی و علمی ارتباط دقیقی با هم دارند یا خیر؟در این بین باید توجه داشت که نامگذاری سال‌ها از طرف مقام معظم رهبری خود نه تنها دارای زنجیره معنایی از منظر اقتصادی می‌باشند بلکه گام بلندی برای رسیدن به یک اقتصاد پویا با مقاومت پذیری بالا در مقابل فشارهای داخلی و خارجی است. یکی از این مفاهیم که نقش اساسی در تحقق شعار سال دارد اصلاح الگوی مصرف است؛ بر این اساس در این یادداشت به بررسی و نقش اصلاح الگوی مصرف در ایجاد جهش در تولید می پردازیم و اشاره خواهیم کرد که اصلاح الگوی مصرف چگونه می‌تواند سکوی پرتاب تولید برای ایجاد یک جهش بزرگ باشد.

از نظر اقتصادی اصلاح الگوی مصرف را در سه بخش عرضه( بنگاه های تولیدی) تقاضا( مردم) و دولت که هر یک نقشی اساسی در مصرف دارند، می‌توان بررسی کرد. مهمترین بخشی که می‌بایست با اصلاح و بهینه سازی مصرف خود، گام اساسی در جهش تولید بردارد، بخش عرضه می‌باشد. مصرف نامناسب نهاده‌های بنگاه های تولید ( برق، گاز، مواد اولیه و ...) خود یک مانع بزرگ در ایجاد جهش در تولید است؛ به طور مثال در شرایطی که یک کارخانه الگوی مصرف برق نامناسبی دارد، یا دستگاه‌های این کارخانه قدیمی بوده و مواد اولیه بسیاری را خراب می کنند به علت صحیح نبودن الگوی مصرف در کارخانه از یک سو هزینه تولید این کارخانه افزایش پیدا می‌کند و از سویی دیگر میزان بهره‌وری و استفاده از نهاده‌ها کاهش پیدا می کند، در چنین شرایطی این کارخانه نه تنها نمی‌تواند در تولیدات خود به جهش قابل توجهی دست یابد بلکه حداقل های تولید را نیز نخواهد داشت.

بنابراین اصلاح الگوی مصرف نهاده‌ها (همانند انرژی، مواد اولیه و ...) سبب می‌شود که راندمان کارخانه تغییراتی اساسی داشته باشد و به اهداف جهش تولید نزدیک تر شود.

روی دیگر اصلاح مصرف و جهش تولید، مصرف کنندگانی هستند که نقش هدایت تولیدات و ایجاد زیر ساخت برای جهش تولید را دارند؛ این در حالی ا‌ست که با توجه به شرایط تحریم در کشورمان، اگر مردم از الگوی مصرف مناسبی پیروی نکنند و به مصرف کالاهای خارجی وابستگی نشان دهند، دیگر تمایلی به خرید کالاهای داخلی نخواهند داشت، در نتیجه بازار فروش کالاهای داخلی کاهش می یابد و تولید کنندگان یکی از بزرگترین بازارهای خود را از دست می‌دهند و تمام سعی و تلاش آنها در ایجاد تولید بهینه از بین خواهد رفت. در حالی که یک جهش موفق در الگوی مصرف کالای داخلی، به جهش در تولید کالاهای داخلی منجر خواهد شد.

و اما ضلع سوم الگوی مصرف؛ دولت پویا و کم هزینه است. چرا که هزینه‌های بالای دولت، نه تنها نمی‌تواند به رشد تولید کمک کند بلکه با ایجاد هزینه های اضافی برای تولید کنندگان خود مانع تولید می‌شود،

لذا پویایی دولت و بهینه سازی مصرف ( از دستمزد و پاداش کارکنان تا هزینه های جاری و عمرانی ادارات دولتی) با کاهش فشار بر تولید کنندگان به منظور پرداخت مالیات و عوارض هنگفت(به عنوان منبع مالی دولت) موانع تولید و رشد را به راحتی ازبین خواهد برد.

در نتیجه اصلاح الگوی مصرف از طرف مردم، بنگاه های تولیدی و همچنین دولت به عنوان سه ضلع اقتصاد کشور، نقش اساسی در ایجاد زیرساخت های تولید دارند که زمینه های جهش تولید را فراهم می‌کنند.

 

زهرا کامگار


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی