شناسه خبر : 50097
تاریخ انتشار : 1399/02/29 23:13
اعلام روز جهانی قدس نشانه نبوغ سیاسی امام خمینی (ره)

دکتر شهناز نبی لو*

اعلام روز جهانی قدس نشانه نبوغ سیاسی امام خمینی (ره)

. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نشانه نبوغ سیاسی و آینده نگری امام خمینی (ره) بود که توانست توجه جهانیان را به مسئله آزادسازی فلسطین جلب کند.

نورنیوزـ گروه جامعه: روز جهانی قدس نمادی از اتحاد و همبستگی مسلمانان در برابر مستکبرین جهان اسلام است. روز قدس از ایده‌های ناب حضرت امام خمینی (ره) است. آزادسازی قدس شریف موضوع اول جهان اسلام است، این روز باید محور اصلی وحدت مسلمانان جهان باشد و وظیفه همه ما دفاع از فلسطین و مردم مظلوم آن است. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نشانه نبوغ سیاسی و آینده نگری امام خمینی (ره) بود که توانست توجه جهانیان را به مسئله آزادسازی فلسطین جلب کند.

روز قدس، روز بیداری امت مسلمان برای حمایت از مردمی است که سرزمینشان به زور غصب شده، حضور مردم جهان اسلام در این راهپیمایی نشانه هوشیاری و دشمن شناسی جامعه اسلامی است.

خیزش و بیداری ملت‌های مسلمان منطقه، باعث شده است تا روز قدس اهمیتی روزافزون بگیرد، امواج خروشان بیداری اسلامی به صورت مستکبران سیلی می‌زند و دیکتاتورهای دست نشانده را یکی پس از دیگری از گردونه روزگار و حکومت خارج می سازد.

سلطه سیاسی و اقتصادی صهیونیست برابر آمریکا نشان می‌دهد که جامعه آمریکا به صورت ابزاری و در خدمت صهیونیسم است به همین دلیل همیشه از سیاست‌های صهیونیست‌ها حمایت کرده‌اند.

صهیونیست‌ها برای همراه‌سازی یهودیان با اهداف و سیاست‌های خویش، در پروتکل‌های مکالمات خود، عمدتاً از واژه یهود بهره می‌گیرند و سنگ ملت یهود را به سینه می‌زنند و این‌چنین القاء می‌کنند که در پی منافع ملت یهود هستند، در حالی که جنبش صهیونیستی، فرزند استعمار انگلیس و آمریکا‌ست و تامین کننده منافع آن است. بنابراین صهیونیسم، تشکیلاتی صرفا سیاسی و با هدف کلی سلطه به اعراب و مسلمانان است که در این مسیر از هر ابزار سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی بهره می‌گیرد. امام خمینی(ره) در آن دوران از رهبران مخالف سیاست‌های اسرائیل‌پذیری بودند. ۶ ماه بعد از پیروزی انقلاب، اعلام روز جهانی قدس صورت گرفت و امام طی پیامی در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۵۸، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روزقدس اعلام نمودند و فرمودند: روز قدس یک روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد و روز قدس روز مقابله مستضعفین با مشرکین است. روز مقابله ملت‌ها با ابر قدرت‌ها‌ست. روز قدس روزی است که باید به قدرت‌ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما نیست. روز قدس، روزی است که اسلام باید احیا شود.

حضرت امام در اقدامی هوشمندانه ازمسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب کنند. و در این روز همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند. اندیشه وحدت جهانی اسلام از جمله دغدغه‌های فکری و دیرینه رهبران مسلمان دینی به ویژه امام خمینی (ره) بود.

حضرت امام همواره به مبارزات ضد صهیونیستی تاکید داشتند، ایشان با شناخت دقیق هویت اسرائیل این دولت را فاقد هرگونه مشروعیت اعلام کردند و از این رژیم با القابی چون غده سرطانی و اسرائیل غاصب یاد نمودند.

حضرت امام هدف استعمارگران را تنها اشغال فلسطین نمی دانست بلکه به نظر ایشان هدف این رژیم سلطه بر تمام ممالک اسلامی و تبدیل آنها به سرنوشت قدس است، اشغال فلسطین آغاز طرحی بزرگ با هدف ایجاد حس خواری دولت در میان امت اسلامی و در نتیجه اجرای پروژه بزرگ صهیونیسم و سلطه از نیل تا فرات، علیه توانایی های مسلمانان بود، اما مقاومت فلسطین و موضع گیری متمادی مسلمانان از اجرای این طرح جلوگیری کرد و با انقلاب اسلامی ایران صاعقه ای بر سر صهیونیست و حامیان آنها فرود آمد و مقاومت اسلامی در فلسطین و جنوب لبنان به وجود آمد و مسلمانان با هم متحد شدند تا در شریان جهان اسلام خونی جوشان به جریان اندازد. که بازگرداندن جایگاه امت اسلامی را روی زمین بشارت می داد.

به فرموده مقام معظم رهبری، روز قدس، یک روز به معنای واقعی کلمه، بین المللی اسلامی است. مسئله فلسطین از یک مقوله عربی پا را فراتر گذاشته و به یک مقوله انسانی و اسلامی تبدیل شده است. اگر بخواهیم فلسطین را دوباره به دامان اسلام بازگردانیم باید اختلافات حقوقی ـ مذهبی و زبانی و جغرافیایی را کنار گذاشته و با وحدت در مقابل استکبار جهانی و صهیونیسم قیام کنیم.

 

دکتری فقه و حقوق- استاد دانشگاه


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی