شناسه خبر : 50090
تاریخ انتشار : 1399/02/29 15:01
سفیر فلسطین: نکبت درس مقاومت به ما آموخت

سفیر فلسطین: نکبت درس مقاومت به ما آموخت

سفیر و نماینده «تشکیلات خودگردان فلسطین» در انگلیس تاکید کرد: سالروز بیرون راندن فلسطینیان از سرزمین اباء و اجدادیشان موسوم به روز «نکبت» (یوم‌ النکبه) به مردم ما درس مقاومت و انسان‌دوستی آموخت.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: «حسام زملط» که به گفته خود در اردوگاهی در نوار غزه بزرگ شده، افزود: روز نکبت برای من معنای از دست دادن سرزمین‌، خانه و کاشانه و متعلقات ندارد، هرچند آنها داشته‌های گران‌ قیمتی هستند، اما نکبت به معنای احساسات و خاطره‌های یک ملت به وسعت فلسطین است. 

وی با انتشار پیامی به مناسبت سالگرد روز نکبت عنوان کرد: نسل آواره‌ای که امثال من را در اردوگاه پرورش داد، به نسل جدید فلسطینیان آموخت که از «نکبت» درس انسانیت بیاموزد و برای مقاومت راه تحصیل را در پیش بگیرد. 

سفیر فلسطین افزود: به همین خاطر است کشور ما دارای پایین‌ترین آمار بی‌سوادان و بالاترین آمار فارغ‌التحصیلان مدرک دکترا در سراسر جهان است.

وی تصریح کرد که سالگرد روز نکبت یادآور بزرگی ملت فلسطین و اطمینان از آینده‌ روشن آنها است.

پانزدهم ماه مه ۱۹۴۸ برابر با بیست و چهارم اردیبهشت سال ۱۳۲۷ یادآور کوچ اجباری میلیون‌ها فلسطینی از سرزمین‌های آباء و اجدادی‌شان است که با یورش‌های نظامیان صهیونیستی تحت حمایت‌های گسترده انگلیس و آمریکا به وقوع پیوست و سرمنشاء بسیاری از جنایات هولناک و ضدبشری صهیونیستها در کشورهای منطقه شد.

اشغالگران صهیونیست پس از حمله به ۷۷۴ روستا و شهر در سرزمین‌های فلسطینی و کشتار ۱۵ هزار غیرنظامی مسلمان و مسیحی حدود ۸۰ درصد از خاک فلسطین را اشغال کردند و بازماندگان این فاجعه انسانی را به کرانه باختری رود اردن، باریکه غزه و کشورهای همسایه مانند سوریه، اردن و لبنان کوچاندند.

آوارگی فلسطینیان پیامد شکل‌گیری نخستین هسته‌های صهیونیسم در سال ۱۸۹۷ ، (۱۲۷۶ شمسی) در شهر «بال» سوییس و واگذاری قیمومیت فلسطین به بریتانیا و سپس صدور اعلامیه «بالفور» از سوی وزیر امور خارجه وقت انگلیس در سال ۱۹۱۷ میلادی بود و سرانجام سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ با قطعنامه ۱۸۱، فلسطین را به دو بخش صهیونیست‌نشین و عرب‌نشین تقسیم کرد و یک سال پس از آن صهیونیستها که مهر تایید بر اشغالگری خود را نشانه‌ای از پشتیبانی کامل غرب می‌دانستند، برای تحقق رویای دیرینه «صهیونیسم از نیل تا فرات» فصل تازه‌ای از کشتار و خشونت و اشغال را آغاز کردند؛ به گونه‌ای که فقط نزدیک به ۱۶۰ هزار فلسطینی عرب‌تبار در بخش‌های اشغال شده فلسطین باقی ماندند.

مردم فلسطین و حامیان آنان در سراسر جهان همه ساله با فرا رسیدن 15 ماه «می» ویژه برنامه‌هایی را در قالب جلسات با حضور اندیشمندان و تظاهرات اعتراضی در سطح شهر برگزار می‌کردند. اما امسال به دلیل شیوع «ویروس کرونا» (کووید-۱۹) معترضان با حضور در فضای مجازی سالگرد اشغال فلسطین را با پرچم‌های فلسطینی احیا کردند.

شیعیان انگلیس امسال به دلیل نزدیکی سالگرد روز نکبت و روز جهانی قدس، پویش اهتزاز پرچم فلسطین در فضای مجازی را برای ده روز پایانی ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌اند که با استقبال بین‌المللی مواجه شده است.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی