شناسه خبر : 49269
تاریخ انتشار : 1399/02/18 14:08
«ریاض نایکو» به دست نظامیان هندی کشته شد

«ریاض نایکو» به دست نظامیان هندی کشته شد

با کشته شدن ریاض نایکو پیش بینی آشوب های جدیدی در دره کشمیر شده است که تنها در بعد از ظهر روز چهارشنبه در ده نقطه از دره کشمیر از جمله شهر سرینگر حداقل 30 نفر از مردم معترض زخمی شدند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: نیروهای نظامی هند در روز سه شنبه 16 اردیبهشت پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر حضور «ریاض نایکو» فرمانده ارشد حزب المجاهدین، عملیات مشترکی را آغاز کردند.

ریاض نایکو که برای دیدار خانواده خود به زادگاهش روستای بیگ پوره در منطقه پلوامه در جنوب کشمیر آمده بود به همراه همرزمانش عادل احمد الیاس  و دکتر سیفی الله به محاصره نیروهای نظامی هند درآمدند.

عملیات نظامی علیه آنها که در آن گروه های تفنگداران ارتش و نیروی ذخیره مرکزی و گروه ویژه ضد شورش پلیس شرکت داشتند، تا روز چهارشنبه ادامه یافت و با کشته شدن مبارزین کشمیری پایان یافت.

با کشته شدن ریاض نایکو پیش بینی آشوب های جدیدی در دره کشمیر شده است که تنها در بعد از ظهر روز چهارشنبه در ده نقطه از دره کشمیر از جمله شهر سرینگر حداقل 30 نفر از مردم معترض زخمی شدند.

ریاض نایکو، 35 ساله متولد روستای بیگ پوره ی منطقه پلوامه بود که پس از گرفتن مدرک خود در رشته ریاضی به عنوان معلم در مدرسه ای محلی تدریس را آغاز کرد و محبوبیت خاصی در بین مردم منطقه داشت. اما در اوایل ژوئن 2012 این معلم ریاضی ناپدید شد.

 والدین وی اظهار داشتند که توسط پلیس بازداشت شده است( چرا که بیشتر جوانان کشمیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان های نامعلوم منتقل می شوند) اما این بار پس از مدت زمانی ریاض با اسلحه به خانه برگشت و پیوستن خود را به گروه حزب المجاهدین اعلام کرد.

حضور 8 ساله ریاض نایکو او را به مبارزی باتجربه تبدیل ساخت به گونه ای که توانست در مدت کوتاهی به عنوان یکی از مبارزین مطرح حزب المجاهدین مطرح شود و با اینکه مردم کشمیر نام ریاض نایکو را تا سال 2017 نشنیده بودند  اما در آگوست سال 2017 یک سال پس از قتل فرمانده نظامی حزب المجاهدین در شوپیان، از طرف حزب المجاهدین به عنوان جانشین فرمانده انتخاب شد و دولت هند برای سر او پاداشی به ارزش 15.800 دلار تعیین نمود.

او در طول فعالیت خود به عنوان فرمانده عملیاتی حزب المجاهدین به عنوان مبارزی معتدل ظاهر شد. زمانی که ذاکر رشید معروف به ذاکر موسی وفاداری خود را با القاعده اعلام کرد و خواستار تشکیل خلافت اسلامی در کشمیر شد ریاض نایکو در مقابل او ایستاد.

ریاض دیدگاه اعتدالی نسبت حضور سایر ادیان در کشمیر داشت به طوری که شروع به انتشار عکس هایی در رسانه های اجتماعی کرد. عکس هایی با موضوع استقبال از بازگشت پاندیدها به کشمیر (هندوهای کشمیری که در بحران های دهه نود از کشمیر مهاجرت کردند) و هم چنین «مهمان» خواندن زائران هندویی که برای زیارت سالیانه به کشمیر می آیند. ریاض نایکو چهره ای معتدل از مبارز کشمیری را نشان می داد که توانست در طول مدت فرماندهی خود مبارزین را متحد و حیاتی جدید به گروه حزب المجاهدین ببخشد.

نایکو درباره ایدئولوژی خود چنین می گوید: «ایدئولوژی ما صلح و عدالت است. تلاش ما برای آزادی شهروندان کشمیری است که زیر سایه ی اشغال هند زندگی می کنند و رنج می برند. ما به عنوان پیروان اسلام در دین خود آموختنه ایم که باید با انواع ظلم و ستم مبارزه کرد تا ظلم از بین برود. اسلام این انگیزه را به ما داده است تا برای عدالت جهانی مبارزه کنیم. ما همه مظلومان جهان را درک می کنیم و خواسته ها و امیدهای آنها را می فهمیم چرا که یک مظلوم می تواند درد سایر مظلومان را درک کند.»

نایکو مخالف مذاکره با دولت هند بر سر مساله کشمیر نبود اما مذاکره در چنین شرایطی که هند حقوق مردم کشمیر را به رسمیت نمی شناسد مذاکره ارباب و نوکر می دانست. او به استناد سخنی از «غسان کنفانی»، مبارز و متفکر فلسطینی که مذاکره با اسرائیل را گفت و گوی بین شمشمیر و گردن می داند، مذاکره با رهبران هند را که علاقه ای به تحقق خواسته های مشروع مردم کشمیر ندارند بدون فایده و تنها اعمال فشار بیشتر بر مردم می دانست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی