شناسه خبر : 49179
تاریخ انتشار : 1399/02/17 11:16
عدم پایبندی افغانستان و طالبان به تعهدات خود

عدم پایبندی افغانستان و طالبان به تعهدات خود

وزیر دفاع آمریکا هم طالبان و هم دولت افغانستان را به عدم پایبندی به تعهداتشان ذیل توافق حاصل شده در ماه میلادی فوریه متهم کرد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا می‌گوید عدم پایبندی طالبان و دولت افغانستان به توافق صلح امضا شده در ماه فوریه، این توافق شکننده سیاسی را با بن‌بست مواجه کرده است.

وی همچنین مدعی شد تنها راه حل و فصل تنش‌ها این است که کابل و طالبان در کنار یکدیگر برای پیشرفت مفاد این توافق اقدام کنند.

طبق برخی گزارش‌ها، طی ۴۵ روز گذشته، طالبان بیش از ۴۵۰۰ حمله علیه نیروهای افغان تدارک دیده؛ با این حال آمریکا مدعی است که به خروج تدریجی نیروها از افغانستان، ذیل توافق با این گروه پایبند است.

اگر این ادعا صحت داشته باشد؛ شمار نظامیان آمریکایی که تا تابستان افغانستان را ترک می‌کنند، باید به حدود ۸ هزار ۶۰۰ نفر برسد.

قرار بود در چارچوب توافق واشنگتن ـ طالبان، از سطح خشونت‌ها کاسته و زمینه گفتگو میان این گروه و دولت مرکزی افغانستان فراهم شود.

گفته می‌شود بخشی از مشکل پیش آمده در عدم اجرای تعهدات، به اختلافات سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله برمی‌گردد که هر دو ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را دارند و بطور جداگانه سوگند یاد کرده‌اند.

درگیری ها در افغانستان در حالی ادامه دارد که این کشور اکنون گرفتار شیوع ویروس کرونا نیز شده است. بنا بر آخرین آمار، شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به بیش از ۳۲۰۰ نفر و شمار جان‌باختگان به ۹۵ نفر رسیده است.

مقامات کابل روز سه‌شنبه هشدار دادند که از پانصد نفری که در پایتخت بصورت تصادفی از آنها تست کرونا گرفته شده است، یک سوم مبتلا به کووید ۱۹ بوده‌اند.


خبرگزاری مهر
کلید واژگان
افغانستانطالبانصلح
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی