شناسه خبر : 49038
تاریخ انتشار : 1399/02/14 16:45
ماهواره نور و قدرت افکنی ایران

نصرت الله حیدری

ماهواره نور و قدرت افکنی ایران

لید: قدرت‌های بزرگ سال‌ها است در حوزه هوا فضا سرمایه گذاری کردند و امروز پرتاب ماهواره نظامی نور سپاه این خلاء امنیتی را هم پر کرد و از این به بعد قطعا محاسبات دشمن نسبت به ما عوض خواهد شد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: ماهواره نور ایران که ماهیتی چند منظوره دارد با موفقیت توسط ماهواره بر قاصد سپاه پاسداران در موقعیت مداری 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا که در شرایط سخت تحریمی روی داد، نشان از قدرت دانش و فن آوری ایران در این حوزه بسیار پیشرفته است، زیرا پرتاب ماهواره در چنین سطحی مستلزم دانش و فن آوری پیجیده است.

پرتاب این ماهواره را در شرایط کنونی باید در چارچوب قدرت افکنی «power projection» ارزیابی کرد.

 در دوران جنگ سرد، قدرت افکنی را توانایی توسعه زیرساختارهای نفوذ تعربف می کردند. با پایان جنگ سرد و تغییرات در ساختار نظام بین الملل، قدرت افکنی به توانایی کاربرد قدرت نظامی در راه رسیدن به اهداف سیاسی در خارج از سرزمین اصلی کشور تعریف می کردند.

برخی دیگر از مراکز، قدرت افکنی یک کشور را در توانایی یک کشور برای کاربرد سریع، رشد همه یا بعضی عناصر قدرت ملی «سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی‌، نظامی» برای پاسخگویی به بحران‌ها و ایجاد بازدارندگی می‌دانند.

حقیقت این است که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای دشمنانی دارد، دشمنانی که رسما ایران را تهدید کرده و از بیان آن ابایی ندارند، لذا بازدارندگی در ابعاد مختلف خاصه در حوزه نظامی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

ماهواره نظامی نور سپاه پاسداران در راستای ضرورت قدرت افکنی ایران و ایجاد بازدارندگی در برابر این تهدیدات است.

ماهواره نور توان دفاعی و نظامی ایران را در منطقه و جهان ارتقاء داده و نشان داده است که ایران همیشه در حالت دفاعی باقی نخواهد ماند، چه، پرتاب ماهواره نور رویکرد آفندی ایران را در فضا به رخ غرب به خصوص آمریکا کشید و موجب هراس و وحشت و نگرانی در اردوگاه دشمنان ایران اسلامی شد.

البته پیام ارسال این ماهواره به همسایگان، پیام صلح و دوستی است. ایران همواره اعلام کرده است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین گردد و حتی برای انعقاد پیمان امنیتی مشترک اعلام آمادگی کرده است.

ایران در راستای پیام به قدرت‌های فرامنطقه‌ای و عاملان ناامنی در منطقه، ناگزیر برای تامین امنیت ملی خود در برابر تهدیدات آشکار آمریکا به قدرت افکنی در حوزه هوا فضا روی آورده است.

از سویی؛ ماهواره نظامی نور سپاه پاسداران عمق راهبردی ایران را به شدت افزایش داده است. این پرتاب به کشور در حوزه علم و فن آوری اعتبار و پرستیژ داده و جایگاه ایران را به شدت تقویت کرده و از این تاریخ ایران در فضا نیز رقیب قدرت‌های بزرگ خواهد بود.

ذکر یک نکته را در اینجا ضروری می‌دانم و آن اهمیت فضا در راهبردهای امنیتی در آتیه است. یک اصل مبنایی وجود دارد و آن این است؛ هرجا که نباشی دشمن یا رقیب حضور خواهد یافت.

قدرت‌های بزرگ سال‌ها است در حوزه هوا فضا سرمایه گذاری کردند و امروز پرتاب ماهواره نظامی نور سپاه این خلاء امنیتی را هم پر کرد و از این به بعد قطعا محاسبات دشمن نسبت به ما عوض خواهد شد.

پرتاب ماهواره نظامی نور سپاه پاسداران برخوردار از مبانی قدرت افکنی برای ایران و در راستای بازدارندگی است.

این مبانی عبارتند از: برخورداری از موقعیت دریایی، قدرت و امکان نظامی، نیروی انسانی فکور و خلاق، دانش و فناوری و داشتن پیام

قدرت افکنی ابزار می خواهد، بی شک هوافضا یکی از این بسترهای مهم است. هوافضا انعطاف پذیر است، یعنی توانایی انجام طیفی از اقدامات در آن وجود دارد.

علاوه بر آن هوافضا سرعت دارد، یعنی سریع‌ترین راه قدرت افکنی و برخورد نظامی در نبردها در هوافضا است. هوافضا همچنین توان دست یابی به قدرت در فواصل دور و قابلیت اصل غافلگیری را به ایران داده است.

ایران با پرتاب این ماهواره بی شک قدرت بازدارندگی خود را افزایش داده و مانع از فکر درگیری مستقیم نظامی دشمنان با ایران شده است. امیدواریم که دشمنان ایران اسلامی پیام پرتاب این ماهواره را دریافت و دچار خطای محاسباتی علیه ایران اسلامی نشوند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی