شناسه خبر : 48959
تاریخ انتشار : 1399/02/13 15:30
پازل جدید آمریکا در بیروت

سعید غفاری*

پازل جدید آمریکا در بیروت

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چندی قبل گفته بود لبنانی‌ها مخیر به انتخاب یکی از دو گزینه یعنی حمایت از حزب‌الله و گرسنگی و یا تسلیم شدن در برابر واشنگتن و پروژه‌های آن هستند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: به نظر می رسد فعالیت سفیر آمریکا و دیگر سفرای حامی جناح 14 مارس طی روزهای اخیر ادامه سناریویی آمریکایی- اسرائیلی است که از پیش طراحی شده است. سناریویی که با سخنان هفته گذشته دستیار وزیر خارجه آمریکا  در شبکه العربیه وارد مرحله جدیدی شد.

دیوید شنکر دستیار ویژه  مایک پمپئو در امور لبنان، در اظهارات هفته گذشته خود در مصاحبه با شبکه العربیه روی سه نکته تاکید داشت که می‌تواند ریشه‌های بحران فزاینده کنونی لبنان و همچنین تحولات احتمالی آینده را در آنها جست:

اول:  تحریم‌های آمریکا تاثیری واقعی در فلج کردن توانایی‌های حزب‌الله داشته و باعث شده است ایران پول کمتری به این جنبش بفرستد.

دوم:  "ریاض سلامه" رئیس بانک مرکزی لبنان از سال 1993 همکاری خوبی با خزانه‌داری آمریکا به‌ویژه در زمینه مسائل مربوط به تحریم‌های بانک‌ها و موسسات مالی لبنان و بستن حساب‌های متعلق به "حزب‌الله" داشته است.

سوم:  "اصلاحات اساسی " ضروری است تا لبنان را در موقعیتی قرار دهد که بتواند از موسسات مالی و بین‌المللی کمک دریافت کند .همچنین باید ثابت کند که می تواند درباره مسایل محوری مانند اصلاحات در بخش برق، اصلاحات گمرگی و شروع اخذ مالیات  ،تصمیمات مهمی بگیرد.

البته شنکراقدام دولت لبنان به انجام اصلاحات در بخش های فوق را مشروط به امری دانست که ذکر نکرد.شرطی که  در حقیقت حزب الله و سلاح مقاومت را نشانه گرفته است.

 در واقع آمریکاییها  در ورای بحران اقتصادی لبنان و مسایل داخلی، اهداف دیگری را دنبال می کنند که عبارتند از تامین امنیت مرزهای رژیم صهیونیستی ،خلع سلاح حزب‌الله و در نهایت پایان دادن به  مقاومت.

از زمانی که دولت فعلی لبنان تصمیم گرفت برای تحقق وعده‌‌هایش در خصوص مقابله با فساد و بازگرداندن اموال مردم به شفاف‌سازی حساب‌های بانکی و اموال و دارایی‌های ریاض سلامه رییس بانک مرکزی بپردازد ، فتنه آغاز شد.

ریاض سلامه که حالا مشخص شده اجراکننده سیاست‌های واشنگتن در سیستم مالی و بانکی لبنان است درحالی بررسی حساب‌های خود را رد کرد که اخیراً با سیاست‌های عامدانه و اشتباه خود منجر به افزایش ارزش بی‌رویه نرخ دلار و ایجاد هرج‌ومرج در بازار سیاه و افزایش چشمگیر میانگین فقر در این کشور و نهایتاً ازسرگیری اعتراضات شده است.

سخنان دیوید شنکر نیز بیانگر این واقعیت است که قدرت ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان به دلیل پشتیبانی برخی نیروها و احزاب فرقه‌ای آلوده به فساد در لبنان نیست بلکه دلیل آن پشتیبانی آمریکا و همکاری سلامه با آنها بوده است.

سلامه به دنبال آن بوده تا حزب‌الله را در مضیقه مالی قرار داده و تمامی حساب‌های متعلق به آنها و نیز حساب‌های وابستگان به این جنبش را به بهانه حمایت از تروریسم مسدود کند.

از همین جا مشخص است که آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از دروازه بانک مرکزی لبنان و کاهش ارزش لیر لبنان، در پس پرده وضعیت بی‌ثباتی حاکم در لبنان قرار دارد.به عبارت روشن، حرکت آرام و موثر دولت دیاب که منافع مردم را در نظر داشته است، مسیر مورد نظر آمریکایی ها نبوده است.

*تحلیلگر مسائل منطقه


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی