شناسه خبر : 48270
تاریخ انتشار : 1399/01/31 16:51
سفیر ایران در تاجیکستان: اشعار سعدی آینه‌دار صلح، عشق و دوستی است

سفیر ایران در تاجیکستان: اشعار سعدی آینه‌دار صلح، عشق و دوستی است

«محمد تقی صابری» در پیامی به مناسبت روز جهانی بزرگداشت شیخ اجل، نوشت: «سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است که با اشعار دلپذیر خود جلوه ای ویژه به آسمان زیبای ادبیات داده است. شعر او آینه دار صلح، عشق و دوستی است».

«محمد تقی صابری» در پیامی به مناسبت روز جهانی بزرگداشت شیخ اجل، نوشت: «سعدی این شاعر و نویسنده بزرگ یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است که با اشعار دلپذیر خود جلوه ای ویژه به آسمان زیبای ادبیات داده است. شعر او آینه دار صلح، عشق و دوستی است». سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به محبوبیت عالم‌گیر این شاعر پارسی‌گو، خاطرنشان ساخت: «امروزه تعداد زیادی از مردم جهان به میراث این شاعر سخن‌گستر و آموزگار اخلاق با دیده‌ احترام می‌نگرند و با آثار او زندگی می‌کنند. شیوه سخن بی‌تکلف و شفاف سعدی یکی از امتیازات این آموزگار بزرگ مردمی است».

صابری در پایان، تجلیل از سعدی شیرین‌سخن را تکریم اخلاق، مدارا و انسانیت دانست و این مناسبت فرخنده را به تمامی فارسی‌زبانان به ویژه هموطنان عزیز ایرانی و مردم هم کیش و تبار تاجیک، تبریک و شادباش گفت. شایان ذکر است به پیشنهاد مرکز سعدی‌شناسی در سال ۱۳۸۱، اول اردیبهشت‌ماه هر سال به پاس قدردانی از شیخ اجل و استاد سخن، روز سعدی نامگذاری شده است.

از ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف، متخلص به سعدی (۶۰۶ – ۶۹۰ هجری قمری) آثاری به شعر و نثر باقی مانده که در مجموعه‌ای تحت عنوان کتاب کلیات سعدی جمع‌آوری شده‌است. از میان آثاری که در این کتاب آمده، بوستان و گلستان دو کتاب مستقل هستند. گلستان به نظم و نثر مسجع و بوستان به نظم توسط سعدی تألیف شده‌است.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی