شناسه خبر : 48080
تاریخ انتشار : 1399/01/28 20:33
یمن نمی‌تواند با دو جبهه جنگ و کرونا روبه رو باشد

یمن نمی‌تواند با دو جبهه جنگ و کرونا روبه رو باشد

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن بر لزوم توجه همگانی به مقابله با کووید-19 در یمن تاکید کرد و گفت این کشور نمی‌تواند همزمان با دو جبهه جنگ و کرونا مواجه باشد

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن بر لزوم توجه همگانی به مقابله با کووید-۱۹ در یمن تاکید کرد و گفت این کشور نمی‌تواند همزمان با دو جبهه جنگ و کرونا مواجه باشد. مارتین گریفیث روز پنج‌شنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع یمن برگزار شد، افزود: فرصتی برای ایجاد صلح به یمن پدید آمده است. این فرصت زمانی پیش آمده است که کشور با سخت‌ترین روزهای خود روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه در سه ماهه گذشته در چندین جبهه با شدت ادامه داشته است، ادامه داد: ورود همه‌گیری کووید-۱۹ به یمن تهدیدهای عمیق‌تر و گسترده‌تر را متوجه مردم رنج کشیده می‌کند. لحظه‌ای چون اکنون نمی‌تواند برای زمین گذاشتن سلاح و پایان دادن به درگیری از طریق راه حل مسالمت آمیز و سیاسی وجود داشته باشد. نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اضافه کرد: تهدید کووید-۱۹ تلاش برای دستیابی به صلح میان یمنی‌ها و جامعه جهانی را جلب کرده است.

در ۲۵ مارس ، دبیر کل سازمان ملل متحد موافقت فوری برای پایان دادن به خصومت‌ها در یمن و تمرکز طرفین برای دستیابی به یک توافق سیاسی و انجام هر کار ممکن برای مقابله با کووید-۱۹، درخواست کرد. دولت یمن و انصارالله بلافاصله از فراخوان دبیرکل استقبال کردند. گریفیث با بیان اینکه رهبران سیاسی دیگر و همچنین جامعه مدنی چون زنان و جوانان هم اعلام حمایت کرده‌اند، گفت: من تحت تاثیر این پیام که چگونه طی چند هفته گذشته از سوی مردم در سراسر یمن روبرو شده است قرار گرفته‌ام؛ آنها می‌خواهند این جنگ پایان یابد و رهبرانشان توافق کنند که اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

وی توضیح داد: اخیرا با گروه مشاوره فنی زنان یمنی ملاقات کردم. آنها اصرار داشتند که اکنون جنگ باید متوقف شود. آنها بر اهمیت توافق در مورد اقدامات بشردوستانه به ویژه در مورد افزایش آزادی تحرک و رهایی افراد بازداشت شده در جنگ تاکید کردند. نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن یادآور شد: در ۸ آوریل، ائتلاف سعودی آتش بس یک جانبه را برای یک دوره اولیه دو هفته‌ای اعلام کرد. هدف صریح این آتش بس، ایجاد محیطی مساعد برای موفقیت تلاش‌های سازمان ملل در صلح است. گریفیث این اقدام سعودی را نشانه بارز تعهد به راه حل مسالمت‌آمیز و سیاسی برای درگیری و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در یمن دانست و اظهار کرد: بسیاری از دولت‌ها در منطقه و فراتر از آن وجود داشته‌اند که با پشتوانه به موقع و مهم برای حمایت از تلاش‌های ما در پشت صحنه کمک کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون همه نگاه‌ها متوجه طرفین درگیری است، افزود: اکنون زمان تصمیم‌گیری‌های سخت است. هیچ‌کدام از ما نباید خواسته‌هایی را که بر رهبری هر دو طرف اعمال می‌شود، دست کم بگیریم. تصمیماتی که اکنون از سوی هر دو طرف مورد نیاز است از اهمیت وجودی برای آینده کشور برخوردار است. نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اضافه کرد: من می‌دانم که هم دولت یمن و هم انصار الله می‌خواهند این درگیری را براساس یک صلح عادلانه و منصفانه پایان دهند. گریفیث آتش بس سراسری در کشور و اقدامات کلیدی اقتصادی و انسان‌دوستانه را جزو نخستین گام در تحقق خواسته دبیرکل سازمان ملل متحد برشمرد و یادآور شد: آزادی زندانیان و بازداشت شدگان، افتتاح فرودگاه بین المللی سانا؛ پرداخت حقوق کارکنان دولت؛ افتتاح جاده‌های مواصلاتی و اطمینان از ورود کشتی‌هایی که کالاهای اساسی را به بندرهای حدیده منتقل می کنند، در مبارزه با کووید-۱۹ کمک‌کننده خواهند بود.

وی از سرگیری فوری روند سیاسی را سومین پیشنهاد خود برای اجرای این درخواست یاد کرد و گفت: در طول دو هفته گذشته، به طور مداوم با طرفین درباره متن توافق، مذاکره داشته‌ایم. ما انتظار داریم که آنها در آینده نزدیک به توافق برسند و به طور رسمی این توافقنامه‌ها را تصویب کنند. نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، افزود: ما از نظر دستیابی به اجماع درمورد پیشنهادها به ویژه در مورد آتش‌بس سراسر کشور، پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم. ما تلاش‌های خود را برای برطرف کردن اختلافات برجسته بین طرفین مضاعف می‌کنیم.

گریفیث با تاکید بر اینکه «عبدالملک الحوثی» همیشه آرزوی خود را برای پایان دادن به این جنگ ابلاغ کرده است، اظهار کرد: متاسفانه با وجود فراخوان‌های فراوان یمنی‌ها و جامعه بین‌المللی برای متوقف ساختن آن، فعالیت‌های نظامی در جبهه‌ها ادامه دارد. وی با اشاره به درگیری‌های شدید در مآرب، ادامه داد: امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم جنگ را متوقف کنیم. درگیری‌های سنگین همچنان جان شهروندان بی‌گناه یمنی را می‌گیرد.

ما تلاش‌های خود را برای همکاری با طرفین ادامه می‌دهیم تا از وخیم‌شدن اوضاع یا افزایش تنش در مناطق دیگر جلوگیری شود. نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن با تاکید بر اینکه تهدید کووید-۱۹ در یمن نیازمند تمام توجه و منابع است، اضافه کرد: یمن نمی‌تواند همزمان با دو جبهه جنگ و همه‌گیری مواجه شود. نبرد جدیدی که یمن برای مقابله با ویروس با آن روبرو است، همه جانبه خواهد بود.

ما نمی‌توانیم بدون متوقف کردن جنگ، تمام توجه خود را به این تهدید جدید معطوف سازیم. گریفیث تصریح کرد: ما تماس‌های مردم یمن را در سراسر کشور شنیده‌ایم که از ما می‌خواهند ویروس را در اولویت خود قرار دهیم. من می‌دانم که رهبران هر دو طرف و همچنین کسانی که در منطقه هستند، این را نیز چون هر کسی دیگر درک می کنند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی