شناسه خبر : 47365
تاریخ انتشار : 1399/01/21 18:01
حمایت سخنگوی وزارت خارجه چین از دبیرکل جهانی بهداشت

حمایت سخنگوی وزارت خارجه چین از دبیرکل جهانی بهداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه کشورش مخالف هرگونه تلاش برای سیاسی کردن بیماری کرونا است گفت اظهار کرد پکن حملات شخصی و سخنان و اعمال نژادپرستانه علیه «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت را به شدت محکوم می کند.

«جائو لی جیان» روز پنجشنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن افزود: تحت رهبری «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، این نهاد نقش مهمی در کمک به پاسخگویی کشورها و ترویج همکاری های بین المللی علیه این بیماری با انجام فعالانه مسئولیت های خود و حفظ موضع هدفمند، علمی و بی طرفانه داشته است که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته و مورد تحسین قرار گرفته است. پیش از این دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با انتقاد از سازمان جهانی بهداشت، ادعا کرده بود که این سازمان «چین محور» است و ویروس را کوچک شمرده و تهدید کرده بود که بودجه سازمان را کاهش می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: چین از سامان بهداشت جهانی در ادامه نقش خود برای مبارزه با ویروس کرونا حمایت می کند. جائو همچنین در واکنش به تلاش تایوان برای عضویت این کشور در سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: از زمان شیوع کوید ۱۹ در جهان، حزب حاکم بر تایوان تلاش زیادی برای عضویت در سازمان جهانی بهداشت کرده است که ما کاملاً مخالف این حرکت هستیم و طرح آنها هرگز موفق نخواهد شد. اتهام پمپئو درباره پنهان کاری چین بی‌پایه است «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه نشست خبری امروز خود با تکذیب سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره پنهان کاری چین درباره شیوع کرونا گفت: چین نخستین کشوری بود که اطلاعات مربوط به شیوع کرونا را به سازمان بهداشت جهانی ارائه کرد اما این موضوع به معنای آن نیست که «ووهان» منشاء شیوع کرونا بوده است دیدگاه‌های مبتنی بر پنهان کاری و عدم شفافیت چین در این راستا بی پایه و اساس و مخالف خواست جهانیان است.

وی گفت: یک بیماری همه گیر می‌تواند از هر منطقه، کشور و شهری شروع شود اما موضوع منشاء ویروس یک مساله جدی علمی است و باید توسط دانشمندان و متخصصان پزشکی درباره آن تحقیق شود برداشته شدن قرنطینه در شهر ووهان پس از ۷۶ روز این امید و اطمینان را در میان سایر کشورها به وجود آورد که می‌توان بر کرونا غلبه کرد اکنون عده بیشتری از مردم جهان متوجه شده اند که برنامه چین برای مبارزه با کرونا مؤثر و تجربیاتش در این زمینه قابل استفاده است هر کشور مسئولیت‌پذیری، قاطعانه با مرتبط کردن ویروس به یک کشور مخالفت خواهد کرد.

جائو تاکید کرد ویروس مرز، نژاد و نظام اجتماعی نمی‌شناسد تمام کشورها باید جان مردم را در اولویت قرار دهند و در تلاش برای نجات جان انسان‌ها باشند سیاه نمایی و تهمت زدن به دیگران ویروس را از بین نمی برد امیدواریم مردم آمریکا هرچه سریع‌تر بر ویروس غلبه کنند و آن عده معدود از سیاستمداران که به منظور شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و منحرف کردن افکار عمومی سعی در سیاسی کردن موضوع کرونا و سیاه‌ نمایی علیه چین دارند را بایکوت کنند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی