شناسه خبر : 47356
تاریخ انتشار : 1399/01/21 16:55
هنیه از امکان دستیابی به توافقی برای تبادل اسیران با اسرائیل خبر داد

هنیه از امکان دستیابی به توافقی برای تبادل اسیران با اسرائیل خبر داد

در حالی که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از امکان دستیابی به توافقی برای تبادل اسرا با اشغالگران خبر داد اما یک مسؤول عالی رتبه این جنبش تاکید کرد، هنوز هیچ‌گونه اقدامی از سوی میانجی‌ها در این زمینه انجام نشده با اینکه این طرح از ابتدای هفته در دستور کار قرار گرفته و از سوی دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز ممانعتی در امضای این توافق‌نامه توسط میانجی‌ها نمی‌ببیند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن بررسی آخرین تحولات مربوط به ویروس کرونا گفت: حماس قصد دارد در چارچوب قرارداد تبادل اسرا که در صورت موافقت سران اسرائیل امکان‌پذیر است، اسرا را آزاد کند. هنیه در این گفت‌وگو به شرایط دشوار اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، لزوم حمایت از آنها در برابر کرونا و نیز اعمال فشار بر اشغالگران برای حفظ سلامت آنها پرداخت.

در این گفت‌وگو تاکید شد، توافق‌نامه تبادل اسرا یا بخشی از آن می‌تواند در چارچوب طرح‌های انسانی مربوط به کرونا به امضا برسد به ویژه که حماس همانند سایر گروه‌های فلسطینی خواستار آزادی اسرا به ویژه سالخوردگان، بیماران، زنان و کودکان از زندان‌های اسرائیل است. با وجود اینکه یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه درباره احتمال آغاز طرح آزادی اسرا گفت اما این طرح هنوز کلید نخورده و موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس نیز تاکید کرد تاکنون اقدامی از سوی هیچ یک از میانجی‌ها آغاز نشده است.

ابومرزوق اظهار کرد: السنوار تنها مساله تبادل اسرا را مطرح کرد. او درباره احتمال تلاش میانجی‌های روس صحبت می‌کند. ما از هر گونه میانجیگری در این زمینه استقبال می‌کنیم اما طرف دیگر (اسرائیل) نیز باید تمایل به این کار داشته باشد. السنوار گفته بود حماس احتمال دارد در مساله سربازان اسیر امتیازهای جزئی را در مقابل آزادی اسرای خود ارائه دهد. به نظر می‌رسد منظور سنوار آن بوده که حماس اطلاعاتی از سربازان اسرائیلی بازداشت شده در اختیار دارد و این در حالی است که رژیم صهیونیستی می‌گوید آنها در درگیری‌های تابستان ۲۰۱۴ در غزه کشته شده‌اند. السنوار پیشتر گفته بود: اشغالگران باید در مقابل آزادی اسرای خود هزینه سنگینی را بپردازند.

نتانیاهو پیشتر در بیانیه‌ای تاکید کرده بود مانع گفت‌وگوی فوری از طریق میانجی‌ها برای بازگردان سربازان و اسرای اسرائیلی در غزه نمی‌شود. در این بیانیه آمده است، یارون بلوم، هماهنگ کننده امور اسرا و مفقودان رژیم صهیونیستی با همکاری هیئت امنیتی آماده هستند به شکل سازنده‌ای برای بازگردادن اجساد کشته‌ها و مفقودان و بستن این پرونده تلاش کنند.

آنها خواستار آغاز گفت‌وگوی فوری از طریق میانجی‌ها هستند. موسی دودین، مسؤول پرونده اسرا در واکنش به این بیانیه گفت: نتانیاهو جنگ رسانه‌ای را مدیریت می‌کند و آخرین مساله‌ای که برایش اهمیت دارد بازگردادن اسرای اسرائیلی است. او در واقع تاکنون هیچ کاری انجام نداده است. امکان دارد طرح سنوار دوام نداشته باشد و ما مجبور شویم در شرایط بسیار پیچیده‌تری وارد گفت‌وگو شویم. گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی دو سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفت.

همچنین آنها دو شهروند اسرائیلی را که به شکل غیرقانونی وارد نوار غزه شده بودند، بازداشت کردند. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ با میانجیگیری مصر قرارداد تبادل اسرا را با حماس به امضا رساند که براساس آن این رژیم ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی را در مقابل یک سرباز اسرائیلی به نام گلعاد شلیت پس از شش سال اسارت آزاد کرد.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی