شناسه خبر : 47354
تاریخ انتشار : 1399/01/21 16:50
تحرکات جدید امارات برای سیطره بر ساحل غربی یمن

تحرکات جدید امارات برای سیطره بر ساحل غربی یمن

ساحل غربی یمن بار دیگر عرصه درگیری دولت مستعفی این کشور (عبد ربه منصور هادی) با امارات و نیروهای تحت امر آن است

ساحل غربی یمن بار دیگر عرصه درگیری دولت مستعفی این کشور (عبد ربه منصور هادی) با امارات و نیروهای تحت امر آن است و امارات تلاش می‌کند بار دیگر از طریق مزدوران خود به این منطقه بازگردد و مابقی موجودیت دولت مستعفی یمن در آنجا را از بین ببرد. پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از منابعی در دولت منصور هادی و برخی از نزدیکان به ابوظبی آورده است: «ساحل غربی یمن در آستانه تبدیل شدن به صحنه کشمکشی جدید است، زیرا امارات و مزدوران آن در شورای انتقالی جنوب تلاش می‌کنند نیروهای دولت منصور هادی را از مناطق استقرار آنها در منطقه‌ای کشیده شده از باب المندب تا الحدیده بیرون کنند».

به گفته این منابع، مزدوران امارات طی این روزها تجهیزاتی را برای بیرون راندن نیروهای مشترک تحت فرماندهی «حمدی شکری» در ساحل غربی از جمله نیروهای مستقر در منطقه «راس العار» استان «لحج» که مشرف به دریای سرخ و باب المندب است، فرستادند. این منابع از بروز تنش شدید میان نیروهای دو طرف خبر دادند به خصوص که نیروهای سرلشکر «احمد عبدالله الترکی» هم که در طول نوار ساحلی استان «لحج »مستقر هستند به حالت آماده باش درآمده‌اند. به گفته این منابع امارات می‌خواهد ساحل غربی یمن به طور کامل در دست مزدورانش باشد چیزی که می‌تواند اوضاع کلی کشور یمن را دگرگون کند. در همین راستا یک منبع نظامی در منطقه چهارم نظامی یمن در گفت‌وگو با العربی الجدید اوضاع را این بار خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از قبل خواند و گفت: «سعودی‌ها در اجرای توافق ریاض میان دولت منصور هادی و شورای انتقالی که در نوامبر گذشته به امضا رسید و در بازگرداندن دولت منصور هادی به عدن ناکام ماندند.

شورای انتقالی می‌خواهد اوضاع خود را ساماندهی کرده و به سمت ساحل غربی پیشروی کند و در این زمینه با کمک امارات اوضاع را به سمت تنش پیش برده است». به گفته این منبع هدف از تنش جدید در ساحل غربی تحویل کامل این منطقه به متحدان ابوظبی و به خصوص طارق محمد صالح برادر زاده رئیس جمهور سابق علی عبدالله صالح است. به گفته این منبع انتظار می‌رود که مزدوران ابوظبی علیه دولت منصور هادی متحد شوند و جبهه واحدی را تشکیل دهند. منبع نظامی یمن گفت: «امارات که در مقطع اخیر نفوذ خود را در یمن رو به کاهش دیده تلاش می‌کند از در پشتی یعنی ساحل غربی وارد شود آن هم از طریق مزدورانی که نقشه‌های جدید امارات را پیاده می‌کنند و و شورای انتقالی را مجری این طرح می‌کند».

این منبع نظامی گفت که امارات می‌خواهد نیروهای طارق صالح به شورای انتقالی جنوب ملحق شوند به خصوص که اگر عربستان بخواهد توافق ریاض را به زور پیاده کند و نیروهای دولت مستعفی را وارد عدن کرده و شورای انتقالی را از آنجا بیرون کند از این طریق شریک شدن نیروهای صالح با شورای انتقالی می‌تواند به آن در مقابله با دولت مستعفی کمک کند. با این حساب شبه نظامیان شورای انتقالی به نیروهای صالح برای بسط سیطره آن بر بخش‌های بزرگی از ساحل غربی و بر بندر المخا مشرف به دریای سرخ کمک می‌کند به خصوص که امارات می‌خواهد با احیا و توسعه این بندر آنجا را گذرگاه اصلی برای حمایت از مزدوران خود در شمال و جنوب یمن قرار دهد و همچنین به کتائب ابوالعباس در تعز هم برای تحمیل محاصره بر نیروهای مستعفی منصور هادی در این منطقه کمک کند زیرا تعز یکی از مهم‌ترین پایگاه های منصور هادی و حزب الاصلاح است.

بنابراین احتمال می‌رود که نیروهای صالح، تعز را از سمت ساحل غربی محاصره کنند و خطوط امداد رسانی به آنجا را قطع کنند و شبه نظامیان شورای انتقالی اگر بتوانند نیروهای دولت مستعفی منصور هادی را از لحج اخراج کنند محاصره تعز را از طریق استان لحج تکمیل کنند در این صوت تعز از یک طرف توسط امارات و مزدورانش و از طریف دیگر توسط حوثی‌ها در محاصره قرار می‌گیرد که در این صورت ابوظبی مدل لیبی را در ساحل غربی یمن پیاده کرده است.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی