شناسه خبر : 47336
تاریخ انتشار : 1399/01/21 14:17
انتخاب الکاظمی نماد همگرایی و انسجام سیاسی در عراق

نورنیوز بررسی کرد؛

انتخاب الکاظمی نماد همگرایی و انسجام سیاسی در عراق

انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در حالی صورت می‌گیرد که هیچگونه اتهام و یا شبهه‌ای مبنی بر دخالت بازیگران خارجی در تعیین او مطرح نیست و مجموعه جریانات عراقی اعم از شیعه، کرد و سنی آن را نتیجه یک تفاهم فراگیر درون شیعی و همراهی و پشتیبانی کردها و اهل سنت از تصمیم اجماعی شیعی می‌دانند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: اجماع گروههای شیعه عراق در خصوص انتخاب «مصطفی الکاظمی» برای تصدی پست نخست وزیری بار دیگر این کشور را از شرایط خطرناکی که می‌رفت استقلال سیاسی ان را دستخوش حوادث ناگوار کند، مصون داشت و فرصت ارزنده ای را برای تقویت انسجام و ایجاد همگرایی در مجموعه گروه‌های سیاسی از جمله کردها و اهل سنت فراهم کرد

این اتفاق مهم که پس از هفته‌ها کشمکش در عرصه سیاسی این کشور رخ داد، تصمیمی تماما عراقی بود که نشان داد جریانات سیاسی عراق پس از سال‌ها تجربه تلخ دخالت بیگانگان به ویژه آمریکا و انگلیس، به هیچ عنوان حاضر به پذیرش فشار خارجی درباره آینده این کشور نیستند.

الکاظمی که هم اکنون ریاست سرویس اطلاعاتی عراق را بر عهده دارد از جمله افراد موثر در جریان مرحوم دکتر چلبی است که تا اواخر عمر او، همراه و هم جهت وی بود.

الکاظمی اولین رئیس سازمان مخابرات عراق بود که به سلطه آمریکایی‌ها در این سازمان پایان داد و آن را به طور کامل تحت مدیریت نخست وزیر در آورد. تا قبل از ریاست او تسلط آمریکایی‌ها به گونه‌ای بود که مسئولین ذیربط عراق و نخست وزیراین کشور نیز اجازه بازدید از برخی طبقات ساختمان مرکزی مخابرات را نداشت!

مصطفی الکاظمی در دوره مدیریت خود بر مخابرات عراق، روابط خوبی با گروههای سیاسی داخلی و کشورهای همسایه عراق و بازیگران منطقه ای برقرار کرد.

همکاری و هماهنگی موثر با سازمانهای امنیتی کشورهای درگیر مبارزه با گروه تروریستی داعش، بویژه پشتیبانی از نقش مستشاری ایران در عراق برای مبارزه با تروریسم تکفیری از نقاط برجسته عملکرد وی در جایگاه ریاست دستگاه اطلاعاتی عراق بوده است

انتخاب الکاظمی در حالی صورت می‌گیرد که هیچگونه اتهام و یا شبهه‌ای مبنی بر دخالت بازیگران خارجی در تعیین او مطرح نیست و جریانات عراقی اعم از شیعه، کرد و سنی آن را نتیجه یک تفاهم فراگیر درون شیعی و همراهی و پشتیبانی کردها و اهل سنت از تصمیم اجماعی گروههای شیعه عراق که اکثریت را در پارلمان این کشور در اختیار دارند قلمداد می کنند.

بر همین اساس؛ در بیانیه‌های قوی و حمایت گرایانه فراکسیون سنی پارلمان و نیز رئیس اقلیم کردستان عراق، به روشنی بر حمایت از تصمیم اجماعی شیعه تصریح شده است.

از جمله نکات مثبت الکاظمی که توانسته حمایت کامل بیت شیعی و دیگر اقوام و مذاهب را جلب کند، روابط بسیار خوب و مهم مردمی در کنار ارتباطات گسترده منطقه‌ای و بین المللی اوست که می‌تواند بسیاری از پرونده‌های مهم گریبان‌گیر عراق و منطقه را در مسیر حل و فصل قرار دهد.

با توجه به فرآیند همگرایانه گروههای سیاسی عراق در انتخاب الکاظمی پیش بینی می شود که رسانه های بعثی- عبری عربی بخواهند چهره کاظمی را تخریب و او را عنصر ضد مقاومت نشان دهند که به طور قطع عملکرد گذشته او و اقدامات آینده اش در دوره پیش رو،این خباثت را نیز خنثی خواهد کرد

در یک نگاه کلی می‌توان اینگونه جمع بندی کرد که باز هم تلاش شوم آمریکا از پس از ماه خباثت با هدف تغییر مسیر سیاسی در عراق به نفع منافع آنها شکست خورد و خواست و اراده مردم ستم کشیده عراق با راهبری هوشمندانه مرجعیت به کرسی نشست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی