شناسه خبر : 47292
تاریخ انتشار : 1399/01/20 20:10
آیا کرونا عصر سرمایه‌داری را به کما می‌برد؟

آیا کرونا عصر سرمایه‌داری را به کما می‌برد؟

یک پایگاه خبری در استرالیا با اشاره به شیوع بیماری «کووید-19» در دنیا به تحلیل ناکارآمدی‌های نظام سرمایه‌داری پرداخته و نوشته این بیماری‌ همه‌گیر انگاره‌های زیربنایی این ایدئولوژی را با پرسش‌هایی جدی روبرو کرده است.

یک پایگاه خبری در استرالیا با اشاره به شیوع بیماری «کووید-۱۹» در دنیا به تحلیل ناکارآمدی‌های نظام سرمایه‌داری پرداخته و نوشته این بیماری‌ همه‌گیر انگاره‌های زیربنایی این ایدئولوژی را با پرسش‌هایی جدی روبرو کرده است. پایگاه «ای‌بی‌سی‌نیوز» یادداشت خود با عنوان «آیا سرمایه‌داری به پایان رسیده» را با اشاره به سخنان وزیر کشور استرالیا آغاز کرده که بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله گروهی از افراد به فروشگاه‌ها برای سرقت اجناس از جمله دستمال توالت گفته بود: «ظاهراً ما آدم‌هایی دارم که به فکر سودجویی هستند.» وی اضافه کرد: «آنها دارند غارت می‌کنند.

هدف آنها مصرف نیست. فکر می‌کنم یا قصد دارند این محصولات را به خارج از کشور بفرستند و یا آن را در بازار سیاه بفروشند.» ای‌بی‌سی‌نیوز نوشته برای بسیاری از مردم سخنان وزیر کشور استرالیا کاملاً مفهوم بود. در بحبوحه بحران و در شرایطی که قشر عظیمی از مردم استرالیا بیکار مانده‌اند و طیف وسیعی از شرکت‌ها بزرگ و کوچک در سراسر دنیا با کاهش درآمد یا تعطیلی مواجهند، سودجویی از یک مصیبت بشری کاری مشمئزکننده به نظر می‌رسد. با وجود این، رسانه استرالیایی می‌نویسد: «فقط یک مشکل در اینجا وجود دارد و آن اینکه کل نظام تولید اقتصادی و سازمان اجتماعی ما روی سودجویی بنا شده.»

«ای‌بی‌سی» می‌افزاید: «به عنوان یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد، دولت‌های متمادی طی نیم قرن اخیر از این ایده که دولت نباید در امور تجاری دخالت کند استقبال کرده‌اند. آنها به تبلیغ خصوصی‌سازی و بازیافت سرمایه پرداخته و این باور را ترویج کرده‌اند که تجارت آزاد و دخالت حداقلی دولت، تولید حداکثری ثروت به بار خواهد آورد و به تعالی کل جامعه منجر خواهد شد.» ای‌بی‌سی‌نیوز نوشته است: «اما این فلسفه‌ای است که اکنون زیر سوال رفته است، زیرا با آنکه تجارت آزاد و فرمول‌های ریاضی زیربنایی آن هنوز هم صدق می‌کنند بسیاری از اقتصاددانان طی سال‌های گذشته از مفهوم مهم دیگری در سویه دیگری از بحث چشم‌پوشی کرده‌اند.»

«آنها مسئله توزیع را فراموش کرده‌ و به این فکر نکرده‌اند که معضلات چطور تقسیم می‌شوند. آنها توجهی به این نداشتند که ثروتمندان چطور به طرز دیوانه‌وار ثروت‌اندوزی می‌کنند در حالی که استاندارهای زندگی طبقه کارگر در سراسر جهان نزول می‌یابد.» در ادامه این تحلیل به همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ پرداخته شده و آمده است: «ظرف چند ماه که یک بیماری همه‌گیر در دنیا شیوع پیدا کرده همه پیش‌فرض‌های ذهنی ما درباره مدیریت اقتصادی زیر سوال رفته است.

اجتماع، ناگهان رقابت را اصلی‌ترین نیروی برانگیزاننده ما قرار داده است.» نگارنده در بخش دیگری از یادداشت نوشته دولت نخست‌وزیر استرالیا در پرتو شیوع این بیماری از انگاره‌های سرمایه‌دارانه خود دست کشیده است: «دولت موریسون، ظرف تنها چند هفته از بخش زیادی از ایدئولوژی خود دست کشیده است. دولت او مجبور به درک این شده که بقا مهم‌تر از سود است، که بازارها همیشه کارآمد نیستند و در راستای نفع بهینه جامعه عمل نمی‌کنند و اینکه گاهاً دخالت عظیم دولت در اقتصاد از اهمیت حیاتی برخوردار است.» ای‌بی‌سی نیوز نوشته با آنکه این تحولات با سرعتی شگرف و شوک‌آور اتفاق افتاده‌اند اما وقوع آنها برای شرکت‌ها و کارگران پدیده‌ای میمون است.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی