شناسه خبر : 46353
تاریخ انتشار : 1399/01/10 22:56
عدم هماهنگی صادر کنندگان نفت در کنترل قیمت

عدم هماهنگی صادر کنندگان نفت در کنترل قیمت

اکنون به علت شیوع گسترده ویروس کووید19، و خانه نشینی 3 میلیارد انسان با افت شدید قیمت و همچنین کاهش شدید تقاضا در بازار نفتی مواجه هستیم، لیکن کشورهای صادر کننده نفت هماهنگی لازم به جهت کنترل قیمت را با یکدیگر ندارند.

 نور‌نیوز- گروه اقتصادی: به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: رشد تقاضای جهانی نفت به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا در حال سقوط است، شرایطی که با جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه تشدید خواهد شد. بر این اساس در پی تعطیل شدن بخش‌های اقتصادی دولت‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، بازار با حجم وسیعی از مازاد عرضه روبه‌رو خواهد شد. همچنین فاتح بیرول افزود: امروز ۳ میلیارد نفر در جهان در خانه‌های خود زندانی شده‌اند. در نتیجه ممکن است شاهد کاهش تقاضای روزانه ،۲۰ میلیون بشکه نفت در سطح جهانی باشیم.

که احتمال می‌رود روند کاهش رشد تقاضا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سه ماه اول تشدید شود. این کاهش شدید تقاضای نفت و در پی آن افت شدید قیمت نفت به حدود 25 دلار، نیازمند هماهنگی کشورهای صادر کننده برای افزایش قیمت یا تثبت بازار می باشد که عدم هماهنگی آنها و برنامه برخی اعضای اوپک برای افزایش تولید نفت شوک تازه‌ای به قیمت نفت در بازار‌های جهانی وارد کرده است. پاول سوروکین، معاون انرژی روسیه اذعان داشته است: ما پیش‌تر از این شوک بسیار بزرگی را به دلیل آثار منفی کرونا ویروس تجربه کرده بودیم، از این رو می‌توانستیم از شوک‌های اضافه اجتناب کنیم.

در حال حاضر اقدام‌های لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش تقاضا در آمریکا، اروپا و چین به مقدار ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز شده است. همچنین در این شرایط ، مخالفت اعضای اوپک با پیشنهاد وزیر انرژی و معادن الجزایر به عنوان رئیس دوره‌ای این سازمان، برای برگزاری نشست فوق‌العاده در راستای عدم هماهنگی‌ها خبر داده است، که آینده نفت را با ابهامات بیشتری مواجه می نماید.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی