شناسه خبر : 46337
تاریخ انتشار : 1399/01/10 18:35
" بدنامی اجتماعی " تهدیدی برای گسترش غیر قابل کنترل کرونا

" بدنامی اجتماعی " تهدیدی برای گسترش غیر قابل کنترل کرونا

شیوع "بدنامی اجتماعی " در کنار اپیدمی کرونا باعث میشود افرادی که مستقیم و یا غیر مستقیم با بیماری درگیر هستند ، علاوه بر رنج آن ، با احساسات منفی و سرخوردگی نیز روبرو شوند. ناشناخته بودن ویروس کرونا و ترس طبیعی بشر از چیزهای ناشناخته و از سوی دیگر ، امکان مرتبط بودن ویروس با دیگران باعث میشود...

نورنیوز ، گروه اجتماعی : بدنامی اجتماعی در زمینه سلامت به معنی واکنش منفی جامعه به یک فرد یا گروهی از افراد به دلیل نوعی از علائم و یا ابتلای به یک بیماری است . "بدنامی اجتماعی " نوعی اپیدمی است که در صورت شیوع آن ، مهار پاندمی کرونا نیز با چالش های جدی روبرو خواهد شد . گزارش مشترک یونیسف و سازمان بهداشت جهانی خطر ایجاد اپیدمی " بدنامی اجتماعی " به دنبال شیوع کرونا را بسیار محتمل میداند . ناشناخته بودن ویروس کرونا و ترس طبیعی بشر از چیزهای ناشناخته و از سوی دیگر ، امکان مرتبط بودن ویروس با دیگران باعث میشود خطر شیوع "انگ اجتماعی"در این رابطه بسیار جدی باشد .

"بدنامی اجتماعی " به دنبال خود تضعیف انسجام اجتماعی را خواهد داشت و با انزوای اجتماعی افراد همراه خواهد شد . همچنین شیوع این مساله ، باعث میشود بیماری ازکنترل خارج شود . از آنجا که انگ اجتماعی میتواند باعث سوق دادن مردم به سمت پنهانکاری درباره بیماری و پرهیز از اقدام سریع آنها برای درمان بیماری شان شود ، شکست زنجیره ابتلا به اپیدمی ، سخت تر میشود و مردم بیمار برای پرهیز از انگ اجتماعی ، افراد دیگری را بیمار خواهند کرد . همینطور بسیاری از افراد ممکن است برای پنهان کردن بیماریشان ، از عمل به توصیه های بهداشتی سرباز زنند. مردم ، رسانه ها ، دولت ها و افراد تاثیر گذار ، نقش مهمی در جلوگیری از شیوع " بدنامی اجتماعی " دارند .

هنگامی که درباره کووید 19 صحبت میکنیم ، باید مراقب کلماتمان باشیم و توجه کنیم ، کلمات ما تا چه حد میتواند در تشویق افراد به پنهان کاری درباره بیمار موثر باشد . البته رسانه ها به عنوان حلقه اول این زنجیره ، میتوانند با انتخاب کلمات درست ، تا حد زیادی از این موضوع جلوگیری کنند . از نسبت دادن ویروس به مکان های خاص ، استفاده از کلمات دارای بار منفی ، مقایسه بیماری با بیماری هایی مثل طاعون ، ترسیم فضای آخر الزمانی و... پرهیز کنیم. نباید با بیماران و افراد دارای علائم همچون مجرمان برخورد کنیم و از اصطلاحاتی چون کرونایی و یا قربانی برای توصیف آنها استفاده کنیم . همچنین نباید ناقلان بی علامت ویروس را ، آلوده یا گسترش دهنده بیماری بنامیم .

در بازنشر مطالب باید تلاش کنیم که حتما مطالب درست را منتشر کنیم و از بازنشر مطالب ساختگی بدون منبع پرهیز کنیم . شیوع "بدنامی اجتماعی " در کنار اپیدمی کرونا باعث میشود افرادی که مستقیم و یا غیر مستقیم با بیماری درگیر هستند ، علاوه بر رنج آن ، با احساسات منفی و سرخوردگی نیز روبرو شوند . همچون زنجیره ویروس ، زنجیره بدنامی اجتماعی نیز ، تنها با همت و یاری ما قطع میشود و در کنار هم میتوانیم ،رنج قهرمانانی که با بیماری دست و پنجه نرم میکنند را کمتر کنیم .


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی