شناسه خبر : 45549
تاریخ انتشار : 1398/12/29 14:19
کرونا حقیقت ظلم تحریم را بر ‌جهانیان آشکار کرد

نورنیوز :

کرونا حقیقت ظلم تحریم را بر ‌جهانیان آشکار کرد

دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ویدیوئی در آستانه سال نو، عید را به ملت ایران و همه اقوام و ملل جغرافیای بزرگ نوروزی تبریک گفت.

نورنیوز_گروه سیاسی: دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  با بیان اینکه کرونا البته یک ویروس عالمگیر است اظهار داشت: اما در همه جا به یکسان قربانی نمی‌گیرد، ما همیشه و به درستی گفته‌ایم تحریم‌ها ظالمانه است، ولی کرونا حقیقت این ظلم را بر جهان آشکار کرد.

وزیر خارجه افزود: تحریم سلامت ایرانیان از همان ابتدا در هسته مرکزی تروریسم اقتصادی و تحریم تعبیه شده بود. 
ظریف تاکید کرد: وقتی حق ملتی در دسترسی به دارو، غذا و سایر اقلام بشردوستانه سلب شد، در مقایسه با سایر کشورها در موقعیتی نابرابر و آسیب پذیرتر قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: من به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد می‌دانم و به شما قول می‌دهم که در سال جاری با بی عدالتی و نابرابری در امر سلامت شما مبارزه کنم. اوی با اشاره به نامه ارسالی خود به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و تاکید برضرورت رفع تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای مبارزه با کرونا گفت:
اجازه دهید در همین لحظات آغاز سال جدید صادقانه عرض کنم که ما برای مبارزه با تحریم و کرونا نیازمند یک خانه تکانی ذهنی هم هستیم. این مبارزه به ما لزوم نوسازی در شیوه حکمرانی را آموخت. نوروز آنگاه خجسته خواهد شد که ما از بند برخی توهمات در سیاست داخلی و خارجی و نسبت میان این دو رسته باشیم.
دکتر ظریف تصریح کرد: برای مبارزه با تحریم‌ها باید با همه اشکال گوناگون خودتحریمی وداع کنیم و وارد عصر جدید دیپلماسی شویم. در دنیای امروز، دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی و بدون ظرفیت سازی در سازمان‌های مدنی به جایی نخواهد رسید.
وی با بیان این موضوع که مبارزه ضد کرونایی ملت ما در همین مدت کوتاه، مرز بین ایرانیان مقیم خارج و داخل را از میان برداشته است؛ گفت: ایرانیان میهن دوست با مشاهده خطر کرونا، مرزبندی‌ها را به کناری نهاده و سلامتی و بقای مردم خود را بر صدر همه مرزبندی‌ها نشاندند.

وی بیان کرد: این رویکرد ملی متقابلا مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند، امروز مرزها از خطوط خودی و غیرخودی مرسوم نمی‌گذرد، از خطوط مخالف و موافق حاکمیت نمی‌گذرد. هر آن کس که در جانب زندگی هموطنان خود مستقر شده و به طور توامان با مرگ پراکنی تحریم‌ها و کرونا مبارزه می‌کند، ایرانی است و خودمانی.

وزیر امور خارجه ایران در پایان گفت: من به هم میهنان خود در هر نقطه گیتی عرض می‌کنم که امروز وطن به کمک شما نیازمند است، بیش از هر زمان دیگر.

او تاکید کرد: آمریکا می‌کوشد از طریق افزایش مستمر لایه‌ها و عمق تحریم‌ها در نهایت کشورمان را به یک جزیره محصور در اقیانوسی از تهدیدها و رنج‌ها تبدیل کند، در مقابل نوروز پیروز، الهام بخش ایران است. ایران باز می‌آید و برمی‌خیزد و دوباره قفل زندان تحریم را می‌شکند.
دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورعزیزمان پیام خود را با خواند غزلی از مولانا به پایان رساند؛« باز آمدم چون عید نو تا قفل زندان بشکنم، وین چرخ مردمخوار را چنگال و دندان بشکنم».


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی