شناسه خبر : 44837
تاریخ انتشار : 1398/12/20 20:59
دستگاه قضا چگونه بحران مکمل کرونا را مدیریت کرد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

دستگاه قضا چگونه بحران مکمل کرونا را مدیریت کرد؟

اهمیت اقدام به موقع دستگاه قضا وقتی روشن‌تر خواهد شد که بدانیم شورش زندانیان در یکی از زندان‌های ایتالیا در منطقه «پولیا»، دست‌کم منجر به کشته شدن 6 نفر از زندانی‌ها و فرار 50 نفر از آنان در بحبوحه‌ این آشوب شده است.

نورنیوز ـ گروه جامعه: در راستای مدیریت سلامت در زندان‌های کشور با شیوع ویروس کرونا، رئیس قوه قضائیه به زندانیان واجد شرایط حکم عفو داد و تعداد زیادی را با رعایت اصول و محدویت‌های قانونی به مرخصی‌های دو ماهه فرستاد.

با توجه به این‌که در سال‌های اخیر کاهش جمعیت کیفری و استفاده حداقلی از مجازات حبس، جزء مطالبات مهم مقام معظم رهبری بوده و نظر به این‌که اصلی‌ترین سیاست سید ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه بازبینی پرونده زندانیان و انقلابی در موضوع حبس‌زدایی‌است، اکنون با شیوع ویروس کرونا به منظور مدیریت سلامت و بهداشت در زندان‌ها، ریاست قوه قضائیه تمهیدات و تدابیر قابل توجهی در این زمینه اعمال کرده است که این اقدامات می‌تواند نویدبخش اجرای مستدام این رویه‌ها باشد.

از اهداف اصلی طرح کاهش جمعیت کیفری، جلوگیری از صدور احکام ‌قضایی بی‌رویه منجر به بازداشت و زندان است که آثار منفی اقتصادی و اجتماعی زیادی برای زندانیان و خانواده آن‌ها دارد.

این طرح می‌تواند فرصت‌های مطلوب اصلاحی ـ تربیتی را با نظارت‌های قانونی برای زندانیان فراهم کند.

طی هفته‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا در کشور، سید ابراهیم رئیسی با دستور بازخوانی پرونده بسیاری از زندانیان در تهران و استان‌های مختلف، حکم آزادی تعداد زیادی از زندانیان را ابلاغ کرد، از جمله کسانی که مشمول مرخصی‌های پایان دوره‌ای بودند و چند ماه باقی‌مانده حبسشان به آن‌ها بخشیده شد.

همچنین تعداد زیادی از زندانیان با شرایط محدود و پا‌بند الکترونیکی به مرخصی‌های دو ماهه رفتند.

تاکنون نزدیک به پنجاه هزار زندانی مبنی بر همین طرح طی هفته‌های گذشته زندان‌ها را تخلیه کرده‌اند.

این اقدامات هوشمندانه و به موقع در شرایط بحرانی مواجهه با شیوع ویروس کرونا، بی‌شک می‌تواند نشان‌گر خوش‌تدبیری مسئولین قضا باشد، چرا که اقدام دیر‌هنگام در این موضوع ممکن بود شرایط ناگوارتری را در این برهه حساس برای کشور به وجود بیاورد.

اهمیت این اقدام وقتی روشن‌تر خواهد شد که بدانیم؛ بر اساس گزارش‌های خبر‌گزاری‌های مختلف، شورش زندانیان در یکی از زندان‌های ایتالیا در منطقه «پولیا»، دست‌کم منجر به کشته شدن ۶ نفر از زندانی‌ها و فرار ۵۰ نفر از آنان در بحبوحه‌ این آشوب شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیروز دوشنبه، ۲۷ زندان در ایتالیا درگیر این شورش و آشوب بودند که در این درگیری‌ها یکی از افسران زندان «مودینا» زخمی شده و ۲۰ نفر از کارمندان آن مجبور به ترک و فرار از زندان شده‌اند.

این در حالی ا‌ست که برخی مقامات ایتالیایی هشدار‌های جدی برای جلوگیری از تلفات و تنش‌های بیشتر در زندان‌ها را به مسئولین مربوط، مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را داده‌اند.

ایتالیا اکنون با اختلاف بسیار زیادی نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی، بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان به واسطه شیوع ویروس مهلک کرونا را دارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی