شناسه خبر : 44779
تاریخ انتشار : 1398/12/20 13:34
معارض سعودی: بن سلمان جز پدرش هوادار دیگری ندارد

معارض سعودی: بن سلمان جز پدرش هوادار دیگری ندارد

یک معارض و استاد دانشگاه عربستانی درباره بازداشت شاهزادگان مطرح سعودی گفت که بن سلمان کماکان از اینکه نتواند به پادشاهی برسد بیم دارد.

«مضاوی الرشید» استاد دانشگاه و معارض معروف عربستانی بازداشت برادر پادشاه و ولی‌عهد سابق سعودی را نشانه‌ای از تزلزل قدرت بن سلمان دانست.

او در مقاله‌ای در وبسایت میدل ایست آی، نوشت که ولی‌عهد سعودی هنوز نتوانسته از بسط قدرت خویش در تمامی ارکان حکومت مطمئن شود و از این رو هنوز دست به بازداشت‌های متهورانه می‌زند.

الرشید تفاوت میان کودتای ملک فیصل در دهه شصت قرن بیستم با اقدام بن سلمان علیه عمو و عموزادگانش را در این دانست که ملک فیصل از حمایت اغلب خاندان پادشاهی بهره‌مند بود اما بن سلمان جز پدرش هوادار دیگری ندارد و در نزد باقی افراد خاندان سعودی به خصوص آن‌هایی که در مسیر پادشاه شدن قرار داشتند و اکنون در بازداشت یا عزلت قرار دارند، کاملا طرد شده و مورد نفرت است.

او تأکید کرد: «ولی‌عهد سعودی در ترس و عزلت به سر می‌برد و انقلاب مدنظر خود را (که بر خلاف دیگر انقلاب‌ها از رأس حکومت نشأت می‌گیرد) تحت فشار شدید رکود جهانی که موجب سقوط قیمت نفت و بورس سعودی شده، می‌بیند.»

این استاد دانشگاه عربستانی گفت که بازداشت ناگهانی عمو و عموزاده که از افراد مطرح خاندان سعودی بودند، یک استراتژی خطرناک محسوب می‌شود که بن سلمان را در تمام طول سال‌های آتی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و از سوی دیگر بر حیثیت و آبروی دولت سعودی بعنوان کشوری که خاندان پادشاهی‌اش نمی‌توانند اجماع خود را حفظ کنند ضربه خواهد زد.

به عقیده مضاوی الرشید بازداشت محمد بن نایف که در دو سال گذشته هیچ منصب و مقامی بر عهده نگرفته است؛ نشان از این دارد که بن سلمان هنوز او را یک خطر جدی برای خود می‌داند.

او افزود: « خانواده آل نایف در درون خاندان سعودی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و مردم از این خانواده جز برجی که در آستانه فروپاشی قرار گرفته و روزگاری ترس و وحشت را حاکم کرده بود، چیزی دیگری در خاطر ندارند. نایف پدر هر آن‌چه توانست از سرکوب و بازداشت و شکنجه انجام داد و سپس پسرش محمد نیز همین مسیر را پیمود.»

او افزود: «بازداشت این دو شاهزاده یک ضربه پیش دستانه بود تا مسیر را بر روی احمد بن عبدالعزیز که برخی از شاهزادگان به دور وی جمع شده بودند، ببندد. ملک سلمان پس از اینکه پسرش محمد دست به آبروریزی‌های متعدد به خصوص در بحث خاشقچی زد، می‌توانست او را برکنار و احمد را ولی‌عهد کند اما فرصت را از دست داد و با بازداشت احمد این فرصت به کلی از بین برد.»

مضاوی الرشید در پایان نوشت: «دولت سعودی روزگاری متشکل از شاهزادگانی قدرتمندی بود که هر کدام می‌توانستند بخشی از تهدیدات امنیتی، سیاسی و اقتصادی را رفع کنند اما امروزه دولت سعودی به نوعی عدم اطمینان دچار شده و از همه جوانب در معرض خطر قرار گرفته است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال بامداد شنبه (هفدهم اسفند) گزارش داد که  مقامات سعودی شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر شاه سعودی و «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق را بازداشت کرده‌اند و اتهام آن‌ها خیانت گزارش شده است


خبرگزاری فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی