شناسه خبر : 44572
تاریخ انتشار : 1398/12/17 17:44
عربستان در آستانه تحولات سخت/ احتمال مرگ سلمان و تلاش برای حذف رقبا

نورنیوز بررسی کرد؛

عربستان در آستانه تحولات سخت/ احتمال مرگ سلمان و تلاش برای حذف رقبا

ولیعهد جوان سعودی برای تحقق سودای پادشاهی، برنامه‌های زیادی را اجرا کرده که از قضا بسیاری از این برنامه‌ها به جای آن که او را به هدفش نزدیک کند، چالش‌های سختی را در سر راهش ایجاد کرده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: با انتشار خبر بازداشت ناگهانی «احمد بن عبدالعزیز» و «محمد بن نایف» دو شاهزاده صاحب نفوذ سعودی توسط نیروهای امنیتی عربستان، موجی از گمانه‌زنی‌ها درباره چیستی، چرایی و چگونگی این اتفاق در حال انتشار در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی است.

ظاهرا این دو شاهزاده در بازگشت از یک سفر تفریحی یک‌ماهه از یک منطقه صحرایی با هجوم ماموران امنیتی روبرو شده و به همراه همه اعضاء خانواده‌شان بازداشت شده و منازل آنها نیز تفحص شده است.

«مجتهد» افشاگر توئیتری معروف سعودی از بازداشت تعداد زیادی از افسران طرفدار این دو شاهزاده نیز خبر داده و خبرگزاری بلومبرگ نیز خبر از اتهام «خیانت بزرگ» به این دو شاهزاده داده است.

تحلیلگران معتقدند که این بازداشت نشان از آن دارد که عربستان در آستانه مجموعه‌ای از تحولات سخت قرار دارد.

از سویی؛ برخی اطلاعات درز کرده از دربار سعودی از شرایط وخیم جسمانی ملک سلمان پادشاه سعودی و احتمال مرگ او حکایت دارد.

این درحالی است که ملک سلمان وصیت پدر خود یعنی «ملک عبدالعزیز» را که تاکید داشته تا زمانی که فرزندان ذکور وی زنده‌اند نباید پادشاهی به نوادگان برسد، نادیده گرفته و فرزند خود «محمد بن‌سلمان» را به عنوان ولیعهد و جانشین خود معرفی کرده است، اقدامی که اعتراضات زیادی را در خاندان سلطنتی به دنبال داشته است.

از سوی دیگر؛ احمد بن‌عبدالعزیز برادر ملک سلمان شخصیتی ذی نفوذ در خاندان سلطنتی محسوب می‌شود که البته از حمایت‌های غرب خصوصا دولت انگلیس نیز برخوردار است. در میان خانواده سلطنتی اقبال به او برای پادشاهی بیش از همه است.

او در شورای بیعت نیز نفوذ فراوانی دارد و اخبار رسیده از این شورا، حاکی از آن است که اعضای شورا در موضوع بیعت با محمد بن‌سلمان پس از مرگ پادشاه ابهاماتی دارد که همین موضوع تهدیدی جدی برای ولیعهد محسوب می‌شود.

دیگر شاهزاده بازداشتی یعنی محمد بن‌نایف نیز که سال‌ها مسئولیت امنیتی رژیم را بر عهده داشته و در مقطعی هم ولیعهد ملک سلمان بوده، نفوذ فراوانی در میان سازمان‌های امنیتی دارد و با توجه به نفوذ «متعب بن‌عبدالله» که سال‌ها فرماندهی گارد پادشاهی را بر عهده داشته، می تواند یک تهدید جدی برای پادشاهی بن‌سلمان محسوب شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد؛ بن‌سلمان با این اقدام در واقع تلاش دارد تا موانع پادشاهی خود را بعد از مرگ پدر مرتفع سازد.

در همین راستا؛ برخی منابع وابسته به رژیم از توطئه برای ترور ولیعهد خبر داده و مدعی شده‌اند که در این خصوص شواهدی نیز به دست آورده‌اند!

ولیعهد جوان سعودی برای تحقق سودای پادشاهی، برنامه‌های زیادی را اجرا کرده که از قضا بسیاری از این برنامه‌ها به جای آن که او را به هدفش نزدیک کند، چالش‌های سختی را در سر راهش ایجاد کرده است.

مداخلات گسترده در کشورهای مختلف منطقه از طرق راه‌اندازی مجموعه سایبری مجهزی به نام «مرکز اعتدال» برای جنگ روانی گسترده، حمایت مالی، انسانی و تسلیحاتی «تروریسم تکفیری»، تحمیل یک جنگ ویران‌گر و پر هزینه و بدون افق علیه یمن و نیز اقدامات تروریستی مانند قتل «جمال خاشقچی» ضمن اینکه دولت را با کسری بودجه سنگینی روبرو کرده در سطح منطقه و بین الملل نیز جایگاه عربستان را به شدت تنزل داده است.

در سطح داخلی نیز، کشته شدن نظامیان عربستانی در جنگ یمن و دیگر عملیات‌های تروریستی در سطح منطقه، نارضایتی‌های زیادی را در جامعه عربستان ایجاد کرده و بسیاری از طرح‌های رویایی بن‌سلمان مانند «پروژه نیوم» را ابتر گذاشته است.

بخش دیگر نارضایتی جامعه نیز به موضوع ترویج غرب‌گرایی و بی‌بندوباری بر می‌گردد، مثل راه اندازی دیسکوها و... که جامعه سنتی عربستان تاب تحمل آنها را ندارد. 

بر این اساس؛ جایگاه بن‌سلمان در عربستان به شدت متزلزل شده و او با نگرانی شدید به آینده می‌نگرد. لذا مرگ سلمان می‌تواند آغازی بر مجموعه‌ای از تحولات در داخل عربستان باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی