شناسه خبر : 44559
تاریخ انتشار : 1398/12/17 15:43
جزئیاتی درباره یک لابی ضدایرانی؛ فشار برای توقف فروش دارو از کجا آب می‌خورد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

جزئیاتی درباره یک لابی ضدایرانی؛ فشار برای توقف فروش دارو از کجا آب می‌خورد؟

همزمان با طرح ادعای کمک‌های بشردوستانه توسط دولت آمریکا، یک گروه فشار ضدایرانی که روابط نزدیکی با دولت آمریکا دارد، تلاش می‌کند شرکت‌های داروسازی مهم را وادار به لغو تجارتشان با ایران کنند. این گروه فشار بر شرکت‌هایی تمرکز کرده‌ است که برای تجارت با ایران دارای مجوزهای ویژه و اغلب دارای «معافیت‌های بشردوستانه» هستند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روز پنجشنبه برای بار دوم، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد دولت آمریکا برای کمک به ایران در مقابل ویروس کرونا آمادگی دارد. پیش از این نیز، آمریکا مدعی شده بود تحریم‌ها شامل کمک‌های بشردوستانه و ملزومات پزشکی نمی‌شود.

با این وجود وضعیت بیماران خاص و نایاب شدن داروهای آنها، حقیقتی انکارنشدنی بود که خلاف این ادعا را اثبات می‌کرد.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این ادعا گفت: این پیشنهاد پیش از رسیدن به دولت ایران در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد تنها یک ادعا و تبلیغات وسیع و ریاکارانه است که با اغراض سیاسی و برای فریب افکار عمومی جهان صورت گرفته است.

از سویی؛ رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور، حمله همه جانبه‌ای را علیه دولت ایران آغاز کردند و ضمن تلاش برای القای حسن نیت دولت آمریکا، این  ادعا را نشانه ایستادن دولت آمریکا در کنار مردم دانستند!

حقیقت اما چیز دیگری است؛ به گزارش «اینترسپت» هر چند در ظاهر تجارت پزشکی و بشردوستانه از تحریم‌های ایران مستثنی است، اما شرکت‌ها پیش از انجام این‌گونه تعاملات با ایران، باید ابتدا از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز گرفته و سپس به تجارت بپردازند!

در همین حال بنابر آنچه «اینترسپت» افشا کرده است؛ همزمان با طرح ادعای کمک‌های بشردوستانه  توسط دولت آمریکا، یک گروه فشار ضدایرانی که روابط نزدیکی با دولت آمریکا دارد، تلاش می‌کند شرکت‌های داروسازی مهم را وادار به لغو تجارتشان با ایران کنند. این گروه فشار بر شرکت‌هایی تمرکز کرده‌ است که برای تجارت با ایران دارای مجوزهای ویژه و اغلب دارای «معافیت‌های بشردوستانه» هستند.

این گروه که «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) نام دارد، یک وب‌سایت «رجیستری کسب و کار ایران» راه اندازی کرده و از این طریق، داده‌های آنلاین از شرکت‌هایی که به باور این گروه با ایران تجارت می‌کنند را ارائه می‌دهد که نتیجه آن باز ماندن این شرکت‌ها از ادامه تعامل با ایران بوده است.

این گروه با شعار «نام ببر ـ رسوا کن» تلاشی جدی برای افزایش انزوای اقتصادی ایران را در دستور کار خود قرار داده و عمدتا شرکت‌های پزشکی که برای تجارت با ایران، مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا را دارند هدف قرار داده است. تاکنون 9 شرکت داروسازی، بیوتکنولوژی و کالاهای پزشکی دارای مجوز ویژه، در فهرست رجیستری تجاری این گروه قرار گرفته‌اند.

نکته آنکه؛ حمایت مالی افرادی چون «شلدون آدلسون» کازینودار بزرگ یهودی و حامی بزرگ لابی آیپک از این گروه از یک سو و رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات از سوی دیگر، باعث شده ایده‌های افراطی و جنگ‌طلبانه آنها علیه ایران به اجرا در آید و این درحالی است که این اقدامات ضدبشری علیه ایران، صدای دیگر دولت‌ها از جمله چین و روسیه را درآورده و آنها را به واکنش واداشته است.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز، پیش و پس از همکاری با دولت ترامپ، در کنار مایک پمپئو به عنوان مشاور ارشد با این گروه همکاری داشته و در کنفرانس سالانه آنها از راهبرد «فشار حداکثری» برای مخاطبان این گروه که دیپلمات‌های ارشد و مقامات اطلاعاتی کشورهای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی را شامل می‌شدند، سخن گفته است.

نکته جالب توجه دیگر اینکه؛ از جمله مهمانان ویژه نشست اخیر این گروه می توان به «ریچارد گرنل»، سفیر سابق آمریکا در آلمان که اکنون منصوب ترامپ برای سرپرستی اطلاعات ملی آمریکا است، «توماس کاپلان»، میلیاردر و بنیانگذار ارشد «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (سرمایه‌گذاری که شرکت‌هایش از ناآرامی‌های سیاسی در خاورمیانه سود بسیاری می‌برند) و برخی دیپلمات‌های ارشد پادشاهی‌های خلیج فارس اشاره کرد.

«تایلر کولینز» مشاور حقوقی و کارشناس قوانین تحریم‌ها در موسسه «فراری اند آسوشیتز»، معتقد است هرچند تلاش‌ها برای ایجاد ممانعت از تجارت مطمئن تدارکات پزشکی و بشردوستانه با ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شد، اما ریشه‌های آنها یک دهه پیش و زمانی شکل گرفت که دولت‌های قبلی فشار تحریمی شدیدی را علیه بخش مالی ایران اعمال کردند.

بر این اساس؛ بدیهی است که اگر دولت آمریکا «ادعای ایستادن در کنار مردم ایران» را دارد، لازم است  پیش از هر کار تحریم‌های ظالمانه را که بر اساس شواهد مستند، شامل ادوات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه هم می‌شود، ملغی نموده و قدم اول را برای جبران خسارات وارد شده بر مردم ایران بردارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی