شناسه خبر : 44240
تاریخ انتشار : 1398/12/13 17:46
روسیه: آمریکا بجای تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به نقض برجام پایان دهد

روسیه: آمریکا بجای تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به نقض برجام پایان دهد

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا بجای تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به فکر پایان دادن به نقض برجام باشد.

در بیانیه روز سه شنبه وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است: به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در رسانه ها منتشر شده است، توجه کردیم. در بیانیه امده است: به همراه این اظهارات تصویری در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده که شمارش معکوس تا ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ زمانی که تاریخ تعیین شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد ارسال تسلیحات به ایران و صدور تسلیحات و تجهیزات نظامی از این کشور مطابق با معیارهای سازمان ملل بسر می رسد.

وزارت خارجه روسیه می گوید: جای خرسندی است که واشنگتن هنوز درک اهمیت تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را که در ماده ۲۵ منشور ملل متحد اجرای آن برای همه کشورها ازجمله آمریکا الزام آور است ازدست نداده است. «بدیهی است که در ان نشست کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به دیدگاه جامعه جهانی در مورد تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور استناد شد. اما جای تاسف است که واشنگتن همچنان اراده شورای امنیت زمانی که موضوع تعهدات آمریکا و نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ازسوی این کشور مطرح می شود، را نادیده می گیرد.»

در ادامه بیانیه گفته شده است: تلاش آمریکا برای تحمیل بکارگیری انتخابی قطعنامه‌های شورای امنیت به شدت مایه ناخوشایندی است. همان طور که می دانیم که این یکی از عناصر «نظم استوار بر اصول» است. این رویکرد از طرف وزارت خارجه آمریکا تجربه دیپلماتیک پایدار خوانده می شود. وزارت خارجه روسیه می گوید: اصطلاح تحریم تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده نشده است. در دوره معینی ، ترتیبی برای اجازه دادن به ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور اعمال شد. همانند سایر محدودیت های پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ این تدبیری موقت است.

در این قطعنامه منزوی کردن ایران، اعمال فشار بر آن کشور و محروم کردن آن از حقوق قانونی خود برای توسعه انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز و حق دفاع از خود هدف قرار نگرفته بود. در غیر این صورت ایران به عقد معامله هسته ای که توافقنامه ای با حقوق یکسان برای همه طرف های امضاکننده آن محسوب می شود، تن نمی داد. در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: در ماه می سال ۲۰۱۸ آمریکا بطور یکجانبه از توافق خارج شده و در مسیر نقض کننده بین المللی قرار گرفتند.

اما بر اثر این اقدام، مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ تغییر نکرد. «رویکرد ادعا کردن تهدید نظامی ناشی از ایران با حرکت های مورد علاقه آمریکا یعنی گلایه از روسیه و چین و ادعاهای بی پایان مبنی بر اینکه همکاری این کشورها با تهران موجب تشدید مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و به نفع تروریست ها می شود، همراه است.» وزارت خارجه روسیه می گوید: آمریکا در مورد فروش های تسلیحاتی دهها میلیاردی خود به کشورهای خاورمیانه که آن را به بشکه باروت تبدیل کرده فقط به این صورت سخن می گوید که این فقط تجارت و اقدامات متوازن است. در بیانیه گفته شده است: در کنگره گفته شد که آمریکا تلاش می کند روسیه و چین را متقاعد کند که پیش نویس قطعنامه در مورد تمدید تسلیحاتی ایران را وتو نکند.

در واقع این مساله در شورای امنیت مطرح نیست. برای این منظور زمینه فراهم نیست. تاریخ و شرایطی که در سال ۲۰۱۵ مورد موافقت قرار گرفته قابل تجدید نظر نیست. وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: وضعیت غیرعادی است که یک کشور شروع به بحث در باره تمدید مفاد یک قطعنامه می کند در حالی که خود آن را نقض می کند و با تحریم کشورهای دیگر را هم از اجرای ان باز می دارد. در ادامه بیانیه به وزارت خارجه آمریکا توصیه شده است که دچار توهم نشود و قانونگذاران این کشور را به گمراهی نکشاند.

سیاست فشار حداکثر در مورد ایران منجر به ان شده است که آمریکا از کشورهای دیگر که به قطعنامه ۲۲۳۱ احترام می گذارند، خود را منزوی کرده است. «اقدامات قانونگذاران آمریکا فقط به قلمرو این کشور محدود می شود. بجای اینکه درباره تمدید بی نهایت تحریم تسلیحاتی ایران آرزو کنند بهتر است که واشنگتن به پایان دادن به نقض برجام و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ فکر کند و موقعیت خود به عنوان بازیگر مسئول در امور بین المللی که موقعیت عضو دائمی شورای امنیت آن را حکم می کند، احیا کند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی