شناسه خبر : 43171
تاریخ انتشار : 1398/12/01 21:52
طالبان: در صورت حضور نیروهای آمریکا در افغانستان توافقی صورت نمی‌گیرد

طالبان: در صورت حضور نیروهای آمریکا در افغانستان توافقی صورت نمی‌گیرد

در حالی که بیش از هشت هزار نیروی امریکای در افغانستان حضور دارد، معاون رهبر طالبان روز پنجشنبه اعلام کرد، در صورت ادامه حضور نیروهای ایالات متحده در افغانستان توافق صلحی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش نورنیوز-سراج الدین حقانی در مقاله‌ای در روزنامه «نیویورک» تایمز با تاکید بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان به عنوان بخشی از توافق صلح با آمریکا نوشت: خروج نیروهای خارجی اولین و مهمترین خواست ما بوده است. حقانی در ادامه افزود: طالبان می‌خواهد که توافق صلح منجر به خروج همه نیروهای امریکا و کشورهای ائتلافی در افغانستان شود. وی یاد آور شد: هموطنان من به زودی این توافقنامه تاریخی را جشن می‌گیرند و زمانی که این کار به طور کامل انجام شود، افغان‌ها شاهد عزیمت همه نیروهای خارجی خواهند بود.

حقانی همچنین در مورد تقویت حضور گروه‌های تروریستی که از افغانستان برای شروع حملات استفاده می‌کنند را اغراق آمیز خواند و مدعی شد که گزارش‌ها درباره حضور سازمان‌های تروریستی در افغانستان بیشتر جنبه سیاسی دارد. واشنگتن‌پست در گزارش روز سه شنبه با اشاره به توافق احتمالی دولت ترامپ با طالبان، نوشت: توافق صلح آمریکا و طالبان هنوز اعلام رسمی نشده، پرسش‌ها و ابهامات بی‌شماری را در میان مقامات آمریکایی ایجاد کرده است.

"جاش راگین" تحلیلگر واشنگتن پست می‌افزاید: قرار بود روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام شود توافق اولیه با "طالبان" بدست آمده و راه برای مذاکرات صلح افغانستان و پایان جنگ در این کشور باز شده است. اما آن خبر اعلام نشد و پرسش‌های فراوان بی‌جواب ماند.

"مایک پمپئو" وزیر امورخارجه ‌آمریکا، "زلمای خلیل زاد" فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و "مارک اسپر"‌ وزیر دفاع‌ آمریکا در حاشیه کنفرانس مونیخ پیرامون این موضوع و در خصوص راههای رسیدن به یک توافق صلح پایدار با تنی چند از مقامات خارجی حاضر در اجلاس بحث و تبادل نظر کردند. یکی از مقامات طالبان هم گفت که توافق تا آخر ماه امضا خواهد شد. تحلیلگر واشنگتن پست می‌نویسد: مقامات افغان و قانونگذاران آمریکایی از هر دو جناح نمی‌دانند توافق مورد نظر، توافقی کامل است و جزییات مهم آن چیست.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی