شناسه خبر : 43118
تاریخ انتشار : 1398/12/01 11:07
تداوم حضور در عراق زیر پرچم ناتو؛ ترفند جدید آمریکایی‌ها برای بقا

نورنیوز بررسی کرد؛

تداوم حضور در عراق زیر پرچم ناتو؛ ترفند جدید آمریکایی‌ها برای بقا

در فرآیند تلاش‌های آمریکا برای باقی ماندن در عراق، اجلاسیه اخیر ناتو در بهمن ماه به این نتیجه رسید که باید حضور آمریکا تحت پرچم ناتو در دستور کار قرار بگیرد، یعنی در پوشش تداوم ماموریت آموزش ارتش عراق و مبارزه با تروریسم از سوی ناتو، عملا آمریکا بتواند با حفظ نیرو و امکاناتش همچنان در عراق حضور داشته باشد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: آمریکا بعد از تصویب قانون خروج نیروهای خارجی از عراق واکنش‌های شدیدی در ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی داشته و تلاش می‌کند که به هر شکلی از اجرای این قانون سر باز بزند.

در همین راستا؛ آنها ابتدا با بیان اینکه مصوبه پارلمان عراق قانونی نیست و تنها گروه‌های شیعی به آن رای داده‌اند سعی کردند با تشکیک در اصل این مصوبه قانونی آن را زیر سوال ببرند که البته این ترفند خنثی شد.

در ادامه آنها با تحریک رهبران کرد و سنی عراقی سعی کردند اینگونه وانمود کنند که در صورت خروج نیروهای نظامی آمریکایی، امنیت شهروندان کرد و اهل سنت به خطر خواهد افتاد. در این خصوص، متاسفانه برخی شخصیت‌های سیاسی با آن همراهی کردند.

از سویی؛ آمریکایی‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی احتمال تجزیه عراق و ظهور دوباره داعش را نتیجه قهری خروج خود از عراق وانمود کرده و به شکلی پر حجم سعی کردند مردم را از همراهی با این مصوبه پارلمان عراق بازدارند که این عملیات روانی همچنان با مدیریت مرکز اعتدال عربستان به شکل گسترده ادامه دارد.

از سوی دیگر؛ آمریکایی‌ها با وارونه جلوه دادن اظهار نظر مرجعیت و تفسیر صحبت‌های ایشان در مورد ضرورت پرداختن به مسائل اصلی عراق پس از انتخابات زودرس و تشکیل دولت جدید، خروج آمریکا را هم به این موضوع مرتبط کرده و سعی کردند اینگونه القاء کنند که مرجعیت موافق خروج نیروهای آمریکایی نیست.

نکته حائز اهمیت در فرآیند تلاش‌های آمریکا برای باقی ماندن در عراق به اجلاسیه اخیر ناتو در ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه باز می‌گردد. در این نشست درباره این موضوع به صورت جدی بحث شده است که باید حضور آمریکا تحت پرچم ناتو در دستور کار قرار بگیرد، یعنی در پوشش تداوم ماموریت آموزش ارتش عراق و مبارزه با تروریسم از سوی ناتو، عملا آمریکا بتواند با حفظ نیرو و امکاناتش همچنان در عراق حضور داشته باشد.

در حال حاضر نیز آمریکایی‌ها با تمام توان در حال رایزنی با مقامات، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف عراقی برای جا انداختن حضور ناتو به جای آمریکا هستند، که طبعا خنثی کردن این مسئله، هوشیاری مقامات و ملت رشید عراق را می‌طلبد.

در همین خصوص؛ جریان حکمت وطنی وابسته به سید عمار حکیم، در یک فراخوان عمومی روز اول ماه رجب را به عنوان موعد راهپیمایی در جهت مخالفت با تداوم حضور نیروهای آمریکایی اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در صورت اصرار آمریکایی‌ها بر ماندن، این دست راهپیمایی‌های ضدآمریکایی تداوم یابد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی