شناسه خبر : 42980
تاریخ انتشار : 1398/11/29 14:52
دستور بازداشت 228 تن در ارتش و وزارت دادگستری ترکیه به ظن ارتباط با گولن

دستور بازداشت 228 تن در ارتش و وزارت دادگستری ترکیه به ظن ارتباط با گولن

دادستان‌های ترکیه که امروز (سه‌شنبه) در حال انجام تحقیقات از ارتش و وزارت دادگستری هستند، دستور بازداشت 228 تن را به اتهام ارتباط داشتن با سازمان گولن صادر کردند؛ سازمانی که به اعتقاد آنکارا در کودتای نافرجام سال 2016 میلادی دست داشته است.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی، سرکوب پایدار و گسترده‌ای علیه حامیان فتح‌الله گولن، روحانی منتقد مستقر در آمریکا صورت گرفته است؛ کودتایی که در جریان آن حدود ۲۵۰ تن کشته شدند. پلیس ترکیه همچنان به صورت مرتب حملاتی را علیه مظنونین این رویداد ترتیب می‌دهد.

در تازه‌ترین اقدام، دادستان‌های ترکیه در جریان تحقیقات از نیروهای مسلح این کشور دستور بازداشت ۱۵۷ تن از جمله ۱۰۱ افسر در حال خدمت را صادر کردند. این عملیات از استان ازمیر واقع در غرب کشور آغاز شده و تا ۴۳ استان ادامه یافته است.

از سوی دیگر دادستان‌های آنکارا، پایتخت ترکیه در جریان تحقیقات از حامیان گولن در وزارت دادگستری دستور بازداشت ۷۱ تن را صادر کرده‌اند که ۳۳ تن از این افراد همچنان مشغول خدمت در این وزارتخانه هستند.

از زمان وقوع کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۸۰ هزار تن زندانی و در انتظار محاکمه هستند و حدود ۱۵۰ هزار کارمند دولتی، پرسنل ارتش و دیگر افراد از سمت‌های خود اخراج و یا تعلیق شده‌اند.  

متحدان غربی ترکیه و گروه‌های حقوق بشری از این میزان سرکوب انتقاد کرده‌اند در حالی که آنکارا از این اقدامات به عنوان واکنش‌هایی ضروری به این تهدید امنیتی دفاع کرده است.

فتح الله گولن که از سال ۱۹۹۹ میلادی در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیا زندگی می‌کند، هر گونه مشارکت در این کودتا را رد کرده است.


خبرگزاری ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی