شناسه خبر : 42959
تاریخ انتشار : 1398/11/29 12:10
نماینده عراقی: ادامه حضور نظامیان آمریکایی در پوشش ناتو نقض مصوبه پارلمان است

نماینده عراقی: ادامه حضور نظامیان آمریکایی در پوشش ناتو نقض مصوبه پارلمان است

نماینده کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، مذاکره میان واشنگتن و بغداد برای توافق درباره انتقال ماموریت نظامیان آمریکایی به ناتو در عراق را محکوم و رد کرد.

«کریم المحمداوی» نماینده عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، مذاکرات با طرف آمریکایی درباره تحویل ماموریت نیروهای آمریکایی به ناتو را مخالف تصمیم پارلمان درباره اخراج نیروهای خارجی از کشور دانست.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: پارلمان در مقابل هر توافق یا مذاکره بغداد با طرف آمریکایی درباره تحویل ماموریت نیروهای آمریکایی به ناتو، می‌ایستد و چنین رویکردها و توافقاتی با آمریکا، خلاف طرح مصوب نمایندگان در خصوص اخراج نظامیان خارجی از کشور است.

المحمداوی افزود: مصوبه پارلمان کاملا شفاف است و بیانگر ضرورت اخراج کلیه نیروهای خارجی از کشور است و نیازی به توافق‌های دیگر نیست. نیروهای آمریکایی، 80 درصد نیروهای ناتو را تشکیل می‌دهند و این به آن معناست که به موجب توافق جدید - در صورت حصول – این نیروها تحت عنوانی جدید در عراق باقی خواهند ماند.

وی تاکید کرد که دولت عراق حق ندارد در شرایط کنونی چنین، توافقی مبنی بر حضور نیروهای خارجی در کشور، امضاء کند و تنها ملزم به اجرای تصمیم پارلمان است.

این نماینده عراقی توضیح داد: پارلمان عراق از باقی ماندن پنج هزار نیروی آمریکایی در کشور به عنوان نیروهای آموزش دهنده – آن‌گونه که واشنگتن ادعا می‌کند –جلوگیری خواهد کرد. زیرا ضرورتی به حضور این تعداد نیروی نظامی، در خاک عراق وجود ندارد.

«گابریل سوما» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا، یکشنبه پیش در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» خبر داد که مقامات آمریکایی در حال مذاکره با اروپا و عراق برای اجرای طرح عقب‌نشینی از این کشور در پاسخ به درخواست دولت و پارلمان عراق هستند و این مذاکرات با این شرط در جریان است که ناتو جایگزین نیروهای آمریکایی در عراق شود.

مشاور ترامپ با بیان اینکه نیرو‌های آمریکایی پس از ورود نیروهای ناتو از عراق خارج می‌شوند، گفت که ماموریت نیرو‌های آمریکایی در عراق یعنی آموزش نیرو‌های عراقی و دادن اطلاعات (طبق توافق واشنگتن - بغداد) به ناتو انتقال خواهد یافت.


خبرگزاری فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی