شناسه خبر : 42886
تاریخ انتشار : 1398/11/28 15:03
آیا ناتو به خوش‌خدمتی ترکیه پاسخ مثبت می‌دهد؟!

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا ناتو به خوش‌خدمتی ترکیه پاسخ مثبت می‌دهد؟!

در ادامه رفتارهای سینوسی آنکارا در موضوعات منطقه‌ای، با وجود اینکه در حدود دو سال گذشته با توجه به موفقیت روند آستانه، شیب واگرایی ترکیه از غرب و همگرایی با روسیه شدت گرفته بود، در هفته‌های گذشته این شیب معکوس شده و به سمت همگرایی با غرب پیش می‌رود.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: پایان صبر استراتژیک دمشق در نتیجه عمل نکردن آنکارا به تعهدات خود مبنی بر پاکسازی مناطق آلوده به تروریست‌های تحت حمایت ترکیه و پیشروی‌های گسترده و برق آسای ارتش سوریه در دو هفته اخیر در مناطق تحت اشغال این تروریست‌ها در شمال غرب، با واکنش‌های عصبی آنکارا مواجه شده و تنش‌های لفظی و میدانی بین آنها را افزایش داده است.

عملیات‌های موفق ارتش سوریه در این مدت که در کنار آزادسازی بزرگراه راهبردی حلب ـ حماه ـ دمشق، به آزادسازی 1500 کیلومتر مربع و حدود 100 شهرک و روستا در غرب و جنوب حلب، به ویژه پاکسازی کامل شهرهای کلیدی «خان‌طومان» و «سراقب» منجر شد، دولت ترکیه را بر آن داشت تا با ارسال هزاران نیرو و تجهیزات نظامی بیشتر به حومه «ادلب»، به زعم خود مانع از تداوم پیشروی‌های گسترده نیروهای مقاومت سوری شود. 

این واکنش ترکیه که با چراغ سبز آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا صورت گرفته، تاکنون نه تنها به نفع آنکارا تمام نشده که به تلفات گسترده نیروها و از دست دادن 6 پایگاه نظامی ارتش این کشور در خاک سوریه منجر شده است.

نکته آنکه؛ در ادامه رفتارهای سینوسی آنکارا در موضوعات منطقه‌ای، با وجود اینکه در حدود دو سال گذشته با توجه به موفقیت روند آستانه، شیب واگرایی ترکیه از غرب و همگرایی با روسیه شدت گرفته بود، در هفته‌های گذشته این شیب معکوس شده و به سمت همگرایی با غرب پیش می‌رود. 

در همین خصوص، چندی پیش «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته بود که با هدف توقف حملات ارتش سوریه علیه ادلب (محل تجمع آخرین هسته‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه)، از نیروهای ارتش ترکیه حمایت کند. 

ناگفته پیداست؛ این تلاش ترکیه که عملا مفاد تعهدات سوچی و روند آستانه را از بین برده است، بیش از هر چیز با هدف تثبیت خود در ناتو صورت می‌پذیرد، آرزویی که با توجه به اوضاع ناخوش ناتو از یک سو و بی‌اعتمادی غرب به ترکیه، بعید است برآورده شود. 

بر این اساس آنچه مسلم است اینکه؛ آزادسازی کامل ادلب و حومه آن که با توجه به انگیزه و توان بالای ارتش سوریه به زودی اتفاق خواهد افتاد، موجب شکست تمامی سیاست‌های خصمانه چند ساله آنکارا در تمام سوریه خواهد شد و مجموعه خسارت‌ها و شکست‌های ترکیه در رابطه با سوریه را تکمیل خواهد کرد. 

علاوه بر تمامی آنچه که گفته شد، تحولات ادلب طی روزهای اخیر نشان از آن دارد که ترکیه با نقض صریح تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل یعنی سوریه، دیگر قابل اعتماد نیست، چه، در سلسله توافقات مختلف در خصوص سوریه مانند آنچه که در مذاکرات سوچی اتفاق افتاد، قرار بود در ادلب مناطق امن ایجاد شود، حال آنکه ترکیه کوچک‌ترین ارزشی برای توافقات حاصل شده در گذشته قائل نشده است.


نورنیوز
کلید واژگان
ترکیهناتو
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی