شناسه خبر : 42365
تاریخ انتشار : 1398/11/21 19:08
سرنشینان هواپیمای جاسوسی ساقط شده آمریکا در افغانستان در اسارت طالبان

العهد لبنان خبر داد؛

سرنشینان هواپیمای جاسوسی ساقط شده آمریکا در افغانستان در اسارت طالبان

هواپیمای جاسوسی مذکور نه با حمله طالبان که به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده و نیروهای طالبان پس از اطلاع از این موضوع به سمت آن حرکت کرده و با سرنشینان آن درگیر می‌شوند که دست‌کم دو نیروی آمریکایی به هلاکت رسیده و بقیه در اسارت طالبان به‌سر می‌برند.

ساعت 13:15 دوشنبه دو هفته پیش هواپیمای جاسوسی E11A متعلق به ارتش آمریکا در استان غزنی افغانستان سقوط کرد و پنتاگون به صورت تعجب‌آوری با سکوت 6 ساعته نهایتا پذیرفت که این هواپیما متعلق به ارتش این کشور بوده است. با گذشت دو هفته از این حادثه اما؛ هنوز آمریکایی‌ها هیچ روایت رسمی از چیستی، چرایی و چگونگی سقوط این هواپیما و هویت مجموعه سرنشینان آن منتشر نکرده اند.

این در حالی است که همان موقع «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان، ضمن طرح این ادعا که هواپیمای نظامی آمریکا از سوی این گروه ساقط شده، از حضور افسران بلندپایه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در این پرواز و کشته شدن آنها خبر داد. اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی و همراه با تاخیر پنتاگون در مورد ماهیت و هویت سرنشینان این پرواز موجب شد که ظن پنهان‌کاری آمریکا در این خصوص تقویت شود.

در لابه‌لای روایت‌های غیر رسمی و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، دو روز بعد یعنی همان روزی که ژنرال «مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مخفیانه به افغانستان رفته بود، پنتاگون با اعلام دو اسم، تاکید کرد که تنها سرنشینان این هواپیما این دو خلبان بوده‌اند که هر دو نیز در سانحه سقوط کشته شده‌اند. بنابر این گزارش؛ امروز اطلاعات جدیدی به دست خبرنگار «العهد» در افغانستان رسیده که نشان می‌دهد ماجرا از اساس چیز دیگری بوده و آنچه تاکنون به عنوان روایات رسمی و غیر رسمی در این خصوص منتشر شده هیچ‌یک روایت دقیقی از این اتفاق نبوده است! این اطلاعات جدید حاکی است؛ هواپیمای جاسوسی مذکور نه با حمله طالبان که به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده و نیروهای طالبان پس از اطلاع از این موضوع به سمت آن حرکت کرده و با سرنشینان آن درگیر می‌شوند که در این درگیری دست‌کم دو نیروی آمریکایی به هلاکت می‌رسند.

نکته آنکه؛ با توجه به اعلام رسمی دو کشته از سوی پنتاگون با حدود 4 روز تاخیر، آن هم پس از حضور میدانی ژنرال «مک‌کنزی» و بررسی ابعاد مختلف ماجرا، این گمانه به شدت تقویت شده است که اولا تعداد سرنشینان برخلاف اعلام پنتاگون، بیش از دو نفر بوده و ثانیا این افراد در اسارت طالبان به‌سر می‌برند. بر همین اساس به نظر می‌رسد؛ اسارت این افراد که ظاهرا از کارکنان بلندپایه سازمان سیا هم هستند، به برگ برنده‌ای برای طالبان در فرآیند مذاکرات با آمریکایی‌ها تبدیل شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی