شناسه خبر : 41805
تاریخ انتشار : 1398/11/15 11:23
رهبر حزب وطن ترکیه: باید مستقیما با دولت سوریه ارتباط برقرار کنیم

رهبر حزب وطن ترکیه: باید مستقیما با دولت سوریه ارتباط برقرار کنیم

پرینچک گفت: سوریه نزدیکترین همسایه ماست و آینده مان مشترک است. حفظ تمامیت ارضی سوریه بیش از همه کشورها برای ترکیه مهم تر است. در این شرایط نه با واسطه روسیه و ایران بلکه مستقیما از سرگیری روابط خود با سوریه ضرورت دارد. باید دیداری که میان هاکان فیدان رئیس اطلاعات ترکیه با علی مملوک رئیس امنیت ملی سوریه در مسکو صورت گرفته بود تداوم یابد و روابط دو کشور عادی سازی شود.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه با اشاره به حوادثی که طی روزهای گذشته در ادلب سوریه رخ داده است، خود را شریک غم شهادت چهار سرباز ترکیه در حادثه ادلب دانست و با تاکید بر اینکه باید با دولت سوریه بدون واسطه و مستقیما دیدار کنیم، گفت: سوریه نزدیکترین همسایه ماست و آینده مان مشترک است. حفظ تمامیت ارضی سوریه بیش از همه کشورها برای ترکیه مهم تر است. در این شرایط نه با واسطه روسیه و ایران بلکه مستقیما از سرگیری روابط خود با سوریه ضرورت دارد. باید دیداری که میان هاکان فیدان رئیس اطلاعات ترکیه با علی مملوک رئیس امنیت ملی سوریه در مسکو صورت گرفته بود تداوم یابد و روابط دو کشور عادی سازی شود.

پرینچک ادامه داد: باید تمامی عناصر تروریستی در سوریه پاکسازی شود و تمامیت ارضی این کشور حفظ شده و در تمامی زمینه ها میان دو دولت سوریه و ترکیه همکاری انجام شود.

رهبر حزب وطن ترکیه با تاکید بر اینکه؛ ایجاد مرکز فرماندهی مشترک اساسی ترین مرحله این همکاری خواهد بود، گفت: دولتمان به جای استراتژی جارو کردن پ-ک-ک باید استراتژی پایان دادن پ-ک-ک را بکار گیرد و این به وسیله همکاری با دولت و ارتش سوریه تحقق خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه؛ اولین قدرتی که می تواند یکپارچگی خاک سوریه را فراهم کند دولت و ارتش سوریه است، افزود: انتخاب دیگری نیست، برای همین به عنوان کشور ترکیه باید همراه با روسیه و ایران به ارتش سوریه در راستای حفظ یکپارچگی این کشور کمک کنیم.

رهبر حزب وطن ترکیه اعلام کرد: در مرکز تمام تهدیداتی که از قسمت جنوب شرقی منطقه مان، قسمت  شمالی سوریه و عراق، دریای مدیترانه، لیبی و قدس به سمت ترکیه سوق داده می شود، نقش اسرائیل و آمریکا واضح است و عربستان سعودی و شیخ نشین های حوزه خلیج فارس، یونان، قبرس جنوبی، اکراین، پ-ک-ک و داعش در صف اسرائیل و آمریکا قرار گرفته اند، این در حالی است که دولت قانونی سوریه، عراق، ایران، روسیه، آبخازیا، آذربایجان، قطر و لیبی دوستان ما در غرب آسیا و در اصل سرمایه های همکاری ما هستند.

پرینچک افزود: دولت چین، کشورهای ترک زبان آسیای میانه و همچنین کشورهای آسیایی اگر سیاست صحیحی در پیش گیرند در کنار ما خواهند بود. برخی کشورهای حوزه دریای مدیترانه مانند مصر و لبنان و برخی قدرت های کشورهای اروپایی مانند آلمان که در شرایط قدرت میانی قرار دارند هم همینطور.

او ادامه داد: در این شرایط جبهه ای که در کریمه، اژه، دریای سیاه، مدیترانه شرقی، لیبی، سوریه و شمال عراق، فلسطین و از قدس تا تنگه هرمز و دریای عمان گسترده شده است باید یک استراتژی  جامع مقابل تهدیدات اسرائیل و آمریکا به کار گرفته و مورد اجرا قرار گیرد. برای مثال اگرهمکاری مان در دریای سیاه و کریمه در مقابل روسیه با امریکا و بجای ترک استریم با اوکراین همسو شویم در دفاع از دریای مدیترانه قبرس با موانع و مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود و در تشکیل 'کردستان" یا به عبارتی اسراییل دوم  به آمریکا و اسرائیل یاری داده ایم. همچین در این شرایط نخواهیم توانست از قدس دفاع کنیم.

پرینچک با اشاره به اینکه؛ حزب وطن بر استراتژی جامع جبهه گسترده از دریای سیاه تا دریای عمان بر توجه دولت ترکیه تاکید دارد، گفت: در دوران حساسی به سر می بریم که امپرالیسم آمریکا در آسیای غربی مغلوب و اسرائیل در حال قدرت یابی هست و تنها حربه آنها ایجاد فتنه میان ترکیه، سوریه، روسیه و ایران است، لذا ما به دولت، ارتش و ملتمان اعتماد داریم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی