شناسه خبر : 41309
تاریخ انتشار : 1398/11/08 19:01
غافل‌گیری یا ترس؛ دلیل پنهان‌کاری آمریکا درباره سقوط جت E11 A چیست؟

نورنیوز بررسی کرد؛

غافل‌گیری یا ترس؛ دلیل پنهان‌کاری آمریکا درباره سقوط جت E11 A چیست؟

سکوت 6 ساعته آمریکا، آن هم فقط برای پذیرش آمریکایی بودن این هواپیما، نشان از آن دارد که این اتفاق آن قدر مهم و ناباورانه بوده که قدرت تصمیم‌گیری درباره آن را از کاخ سفید سلب کرده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: با گذشت بیش از 24 ساعت از سقوط جت آمریکایی E11 A در غزنی افغانستان، هنوز به طور رسمی روایت دقیقی از این ماجرا از سوی دولت آمریکا منتشر نشده است.   

از سویی؛ رسانه‌های غربی نیز که معمولا کوچک‌ترین اتفاقاتی از این دست را ـ مانند آنچه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران رخ داد ـ به طور کامل و لحظه به لحظه پوشش می‌دهند، این اتفاق بزرگ را که بنابر برخی اخبار تایید نشده موجب کشته شدن شماری از افسران ارشد سازمان سیا شده، بایکوت کرده‌اند.

این حجم از پنهان‌کاری توأمان دولت آمریکا و رسانه‌های همسو با آنان که اتفاقا همگی ادعای مستقل بودن هم دارند، موجب گمانه‌زنی‌ها در خصوص تلاش برای مخفی نگاه داشتن اطلاعات مربوط به این هواپیما و سقوط آن شده است.

جالب اینکه؛ هم‌زمان با پذیرش مسئولیت ساقط کردن این هواپیما از سوی طالبان، آن هم تنها چند روز پس از توقف گفت‌وگو میان آنها و آمریکا، وزیر دفاع آمریکا که تا 6 ساعت پس از حادثه از اعلام آمریکایی بودن این هواپیما طفره می‌رفت، در نهایت ضمن تایید سقوط هواپیمای متعلق به نیروی هوایی این کشور در افغانستان، درباره هدف قرار گرفتن این هواپیما توسط طالبان اظهارنظری نکرد!

در همین حال وزرای دفاع و خارجه آمریکا حتی از حضور در نشست مجلس نمایندگان درباره موضوع افغانستان امتناع کردند و حاضر نشدند در این باره به نمایندگان مجلس توضیح دهند.

ارتش آمریکا البته در نهایت با توجه به درز اخبار تکمیلی از سوی سخنگوی طالبان درباره جزئیات این هواپیما مجبور شد توسط سخنگوی خود سرهنگ «سانی لِگِت»، به کاربرد جاسوسی هواپیمای ساقط شده در افغانستان اعتراف کند.  

این در حالی بود که وقتی دیروز سخنگوی طالبان از هدف قرار دادن یک بالگرد و تانک آمریکایی در ادامه عملیات ضدآمریکایی این گروه خبر داد، باز هم هیچ مقام آمریکایی حاضر به تائید یا تکذیب آن نشد.

اما دلیل این همه پنهان‌کاری دولت و رسانه‌های آمریکایی چه می‌تواند باشد؟

سکوت 6 ساعته آمریکا، آن هم فقط برای پذیرش آمریکایی بودن این هواپیما، نشان از آن دارد که این اتفاق آن قدر مهم و ناباورانه بوده که قدرت تصمیم‌گیری درباره آن را از کاخ سفید سلب کرده است.

در واقع؛ هدف قرار گرفتن هواپیما، بالگرد و تانک‌های آمریکا در افغانستان طی یک روز، آن هم در میانه مذاکرات با طالبان که آمریکایی‌ها گفته بودند طی روزهای آینده به توافق می‌انجامد، قطعا یک رسوایی بزرگ و تائیدی است بر ناکامی بزرگ ترامپ در سیاست خارجی این کشور به‌ویژه در منطقه غرب آسیا که موجب فرار از پاسخگویی از سوی کاخ سفید شده است.

به بیان بهتر؛ آمریکایی‌ها چنانچه هنوز بعد از گذشت چند هفته از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد، همچنان مشغول پنهان‌کاری و دروغ‌گویی درباره حقیقت ماجرا هستند، در این ماجرا هم به هر دلیلی اعم از غافل‌گیری یا ترس از رفتن آبرو، همان مسیر را در پیش گرفته و حاضر به بیان حقیقت ماجر نیستند. 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی