شناسه خبر : 40780
تاریخ انتشار : 1398/11/02 19:46
«عین‌الاسد»؛ حقیقتی که با «پنهان‌کاری» ترامپ بی‌پاسخ مانده است

نورنیوز بررسی کرد؛

«عین‌الاسد»؛ حقیقتی که با «پنهان‌کاری» ترامپ بی‌پاسخ مانده است

حقیقت «عین‎الاسد» در نهایت تحت فشار افکار عمومی، به‌ویژه خانواده‌های سربازان حاضر در این پایگاه، به مرور درز پیدا خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد آنچه که کاخ سفید و اتاق فکرهای جنگ‌طلب آمریکایی از فراگیر شدن آن بیش از همه چیز واهمه دارند، دلیل اصلی عدم واکنش ترامپ به حمله موشکی ایران است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: «دونالد ترامپ» امروز در حاشیه اجلاس داووس در حالی دوباره از اعلام حقایق رخ داده در حمله موشکی روز هشتم ژانویه ۲۰۲۰ ایران به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق طفره رفت که آنچه همچنان ذهن افکار عمومی و تحلیلگران را در این خصوص به خود مشغول کرده، علت عدم رهگیری موشک‌های ایرانی توسط سامانه دفاعی پایگاه، ابهام درباره تلفات و خسارات و دلیل عدم واکنش آمریکایی‌ها به این حمله است.

البته این اولین بار نبود که نظامیان آمریکایی در برابر سیلی ایران مجبور به سکوت و هضم مسئله شدند، موارد دیگری که پیش از این اتفاق افتاد نیز همین حکایت را دارد، از جمله سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، یا به کنترل گرفتن پهپاد RQ170 بر فراز ایران و یا بازداشت ملوانان آمریکایی در تنگه هرمز پس از نقض حاکمیت ایران از سوی آنها، که در هیچ‌یک، آمریکا نتوانست واکنشی نشان دهد.

دلایل عمده عدم واکنش آمریکایی‌ها

البته یکی از دلایل این عدم واکنش، شکنندگی اسرائیل و البته پایگاه‌های آمریکایی در منطقه در صورت هرگونه رویارویی میان محور مقاومت و آمریکایی‌ها است که گواه روشن آن شکست آمریکایی‌ها در حمایت از پایگاه بسیار مستحکم و مجهز عین‌الاسد در برابر حملات ایران است.

از سویی؛ آمریکایی‌ها علاوه بر پایگاه‌های خود، منافع مشترک زیادی با کشورهای حوزه خلیج فارس مانند شرکت‌های نفت و گاز و استخراج انرژی دارند که در کنار دهها هزار غیرنظامی آمریکایی اعم از مستشار و متخصصانی که در منطقه کار می‌کنند و... همگی در تیررس ایران هستند.

از سوی دیگر اما؛ اوضاع داخلی آمریکا نیز به شدت به این مسئله گره خورده است، به گونه‌ای که هرگونه درگیری گسترده به دلیل تلفات زیادی که از نظامیان آمریکایی خواهد گرفت و نیز اثر مستقیمی که بر قیمت انرژی در سرار جهان خواهد گذاشت، ضربه سختی به ترامپ و سبد رأِی او در انتخابات ریاست جمهوری 2020 خواهد زد.

چرایی عجز پاتریوت‌ها در رهگیری موشک‌های ایرانی

سوال مهم دیگری که همچنان از سوی آمریکایی‌ها بدون پاسخ مانده، ناتوانی و ضعف سامانه‌های پدافندی پاتریوت در رهگیری موشک‌های ایرانی است که قدرت بالستیک‌های نقطه‌زن ایرانی را بر همگان اثبات کرد.

البته آمریکایی‌ها طعم شکست پاتریوت را نه تنها در مواجهه با موشک‌های ایرانی که پیشتر در ماجرای آرامکوی عربستان، در مقابل موشک‌های یمنی‌ها هم چشیده بودند.

دلیل اصلی پنهان‌کاری و دروغ‌های ترامپ درباره حقیقت تلفات و خسارات

دونالد ترامپ، همچنان از اعلام آمار دقیق تلفات نیروی انسانی و خسارات وارد شده به تجهیزات و تاسیسات عین‌الاسد طفره می‌رود و حتی همین امروز در حاشیه اجلاس داووس هم دوباره دروغ گفت و اعلام کرد که اتفاق خاصی در آنجا نیفتاده است.

این در حالی است که آمار ضدونقیض بسیاری طی این مدت از سوی اشخاص و رسانه‌های مختلف در این باره منتشر شده است، مثلا آماری که خبرنگار اسرائیلی درباره اعزام مجروحان عین‌الاسد به تلاویو منتشر کرد یا منابع کویتی که از انتقال زخمی شدگان به پایگاه هوایی «احمد الجابر» و از آنجا به بیمارستان نظامی ویژه نیروهای آمریکایی در داخل مرکز نظامی «عریفجان» خبر دادند و در نهایت پنتاگون مجبور شد بخشی از این موارد را بپذیرد.

در هر صورت، آمار این اتفاق در نهایت تحت فشار افکار عمومی، به‌ویژه خانواده‌های سربازان حاضر در عین‌الاسد، به مرور درز پیدا خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد آنچه که کاخ سفید و اتاق فکرهای جنگ‌طلب آمریکایی از فراگیر شدن آن بیش از همه چیز واهمه دارند، دلیل اصلی عدم واکنش ترامپ به حمله موشکی ایران است و آن چیزی نیست جز برآورد غلط پنتاگون از اراده و قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه تجاوز آنها، که امروز حداقل برای خودشان به اثبات رسیده است.

به بیان دقیق‌تر؛ این گزاره در حال نهادینه شدن در افکار عمومی داخل و خارج آمریکاست که «واشنگتن در جنگ‌هایی که از پیروزی در آن مطمئن است، درنگ نمی‌کند، پس عدم واکنش در ماجرای عین‌الاسد، دلیلی جز ناتوانی در برابر ایران ندارد.»


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی