شناسه خبر : 40762
تاریخ انتشار : 1398/11/02 17:01
چاووش‌اوغلو: تنش‌های بین آمریکا و ایران بسیار نگران‌کننده است

چاووش‌اوغلو: تنش‌های بین آمریکا و ایران بسیار نگران‌کننده است

وزیر خارجه ترکیه با ابراز نگرانی از تنش‌زایی‌های آمریکا با ایران، گفت علی‌رغم اینکه وضعیت آرام شده اما نباید فراموش کرد که درگیری احتمالی به نفع هیچکس نیست.

به گزارش نورنیوز، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با هشدار درباره وجود خطر وقوع درگیری در منطقه غرب آسیا، از تنش‌های روزافزون بین آمریکا و ایران ابراز نگرانی کرد. چاووش‌اوغلو روز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه «دیلی صاباح»، با بیان اینکه افزایش تنش‌ها بین آمریکا و ایران منبع بزرگ نگرانی برای ترکیه است، گفت: «علی‌رغم اینکه وضعیت آرام‌شده به نظر می‌رسد، هنوز هم شکننده است و خطر درگیری را نمی‌توان به صورت کامل رد کرد».

وی ضمن اشاره به تضعیف شدن مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه از جمله داعش و پ.ک.ک در صورت وقوع درگیری بین آمریکا و ایران، توضیح داد: «تنش‌زایی بیشتر، که ممکن است شامل درگیری‌های مستقیم یا غیرمستقیم باشد، می‌تواند به چرخه جدیدی از بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه منجر شود که این به نفع هیچکسی نیست». بر این اساس، وزیر خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد همه باید به یاد داشته باشند که اقدامات نظامی نمی‌تواند راهکارهای پایدار برای مشکلات منطقه‌ای باشند بلکه «منجر به گرداب مرگبار خشونت شده و نهایتا به همه آسیب می‌زند»، همانطور که تجربه قبلا ثابت کرده است.

چاووش‌اوغلو سپس از همه طرف‌های درگیر در تنش‌های منطقه‌ای اخیر خواست تا در چارچوب «خویشتن‌داری و احتیاط» عمل کرده، از گام‌های تنش‌زا اجتناب کنند و دیپلماسی را در اولویت قرار دهند. وی با بیان اینکه ترکیه تمام نگرانی‌ها و انتظارات خود را به آمریکا، ایران و دیگر بازیگرهای بین‌المللی ابلاغ داشته، تصریح کرد: «ما امیدواریم همه طرف‌ها رویکرد اصولی [احتیاط و دیپلماسی] را درک کرده و به آن اهتمام ورزند». وزیر خارجه ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرد ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی آمریکا و انتقام موشکی ایران علیه پایگاه عین‌الاسد، «آخرین نمونه از اختلافات کنونی» بین دو کشور باشد.

چاووش‌اوغلو در این باره افزود: «در همین رابطه، ما از بیانیه‌های مقامات ایرانی و آمریکایی مبنی بر اینکه خواهان جنگ یا تنش‌زایی بیشتر نیستند، استقبال می‌کنیم. ما باید آگاه باشیم که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند از عواقب ناخواسته چنین بروندادی (جنگ) مصون بماند». وی امروز طی سخنرانی در یکی از نشست‌های حاشیه‌ای اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس، درباره تنش‌زایی‌های اخیر آمریکا با ایران در عراق نیز تاکید کرد: «ترکیه در تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشارکت نمی‌کند... ما نمی‌خواهیم عراق به [صحنه] درگیری ایران و آمریکا بدل شود». (جزئیات بیشتر)


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی