شناسه خبر : 40749
تاریخ انتشار : 1398/11/02 14:40
ترکیب سیاسی و جنسیتی کابینه پیشنهادی لبنان در یک نگاه

نورنیوز بررسی کرد؛

ترکیب سیاسی و جنسیتی کابینه پیشنهادی لبنان در یک نگاه

حضور شش زن در کابینه پیشنهادی نخست وزیر جدید لبنان، به‌خصوص در پست وزارت دفاع حاشیه‌هایی را در فضای مجازی لبنان ایجاد کرده و حتی هشتگ #تکنو_جمال به جای «تکنوکرات» داغ شده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: لبنان پس از سه ماه بی‌دولتی، بالاخره روز گذشته صاحب دولتی با 20 وزیر شد که امروز قرار است مجلس لبنان به آنها رای دهد.

۸۵ روز پس از استعفای «سعد حریری» و ۳۳ روز بعد از مامور شدن «حسان دیاب» 60 ساله برای تشکیل کابینه جدید، وزیران این کابینه معرفی و سهم طایفه‌های لبنان در آن مشخص شد.

روزنامه الاخبار، امروز گرایش وزیران دولت جدید لبنان به رهبران سیاسی و حزبی این کشور را اعلام کرده است.

از آنجا که در نظام طایفه‌ای لبنان، سهم‌بندی‌ها مهم خواهد بود، در زیر به سهم هر یک از این طایفه‌ها از کابینه 20 نفره اشاره خواهیم کرد:

شش وزیر گرایش به «میشل عون» و «جبران باسیل»، چهار وزیر گرایش به خط مشی «حسان دیاب» (با احتساب خود نخست وزیر)، دو وزیر گرایش به «حزب‌الله»، دو وزیر گرایش به «جنبش امل»، دو وزیر گرایش به حزب «المرده»، دو وزیر گرایش به حزب «سوسیالیست دروزی ترقی‌خواه»، یک وزیر گرایش به «گردهمایی برای مشورت» و یک وزیر گرایش به حزب «طاشناق» (ارمنی) دارد.

نخست وزیر لبنان پس از انتشار اعضای کابینه گفته است: نخست وزیر و وزیران، مستقل و فن‌سالار (تکنوکرات) بوده و عضو حزب و گروه سیاسی نیستند اما ممکن است گرایش سیاسی به برخی شخصیت‌ها و احزاب داشته باشند.

نکته جالب توجه دیگر در این فهرست اینکه؛ شش تن از وزیران معرفی شده (کار، دفاع، دادگستری، اطلاع‌رسانی، امور مهاجران و پناهندگان، ورزش و جوانان) زن هستند.

حضور این تعداد زن، به‌خصوص در پست وزارت دفاع حاشیه‌هایی را در فضای مجازی لبنان ایجاد کرده و حتی هشتگ #تکنو_جمال به جای «تکنوکرات» داغ شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی