شناسه خبر : 40604
تاریخ انتشار : 1398/11/01 10:40
وضعیت تحصیل زنان در ایران چگونه است؟

وضعیت تحصیل زنان در ایران چگونه است؟

آمارها نشان می دهد وضعیت تحصیلی زنان در ایران، نسبت به کشورهای منطقه قابل قبول و بطور سالانه رو به رشد و تعالی است.

نورنیوز _ گروه اجتماعی _ طبق آمار های رسمی، پیش از انقلاب اسلامی ایران، تنها سه درصد از دختران دانش آموز  پس از پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه می شدند. این سهم، پس از پیروزی انقلاب هر ساله رشد داشته و امروز به ۶۵ درصد رسیده است. 

بر اساس آمار های رسمی،۵۴درصد از پذیرفته شدگان کنکور در سال ۹۸ را دختران تشکیل داده اند؛ علاوه بر این پیشتازی زنان در رشته هایی مانند آموزش، سلامت، هنر، علوم انسانی و  علوم پایه کاملا مشهود، اما در رشته های حوزه آی تی، مهندسی، ساخت و تولید این وضعیت متفاوت است.

این تفاوت به احتمال قوی به دلیل سختی کار این رشته ها و تداخل با مسئولیت های دیگر زنان در خانه است. در نظر گرفتن تمهیداتی برای نگهداری با کیفیت از فرزندان و فرهنگ سازی برای همراهی و تشویق همسران آنها می تواند به جذب بیشتر زنان در این رشته ها کمک شایان توجهی کند.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد؛  در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۵ درصد از زنان دارای تحصیلات تکمیلی بوده اند. در حالی که امروز بیش از ۲۷ درصد از زنان از تحصیلات تکمیلی برخوردار می باشند. با اینکه سهم زنان در تحصیلات تکمیلی در سال 1375، تنها ۳۱ درصد بوده است ، امروز این سهم به رشد مطلوب ۶۰ درصد رسیده است. 

همچنین جمعیت زنان مشغول به تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد از مردان پیشی گرفته است. اما در مقطع دکتری جمعیت زنان افتی جدی پیدا می کند و سهم زنان در پژوهش نیازمند افزایش است. البته باید در نظر بگیریم، به طور کلی در سطح جهان، سهم زنان در امور پژوهشی تنها ۲۸ درصد و بسیار کمتر از مردان است؛ و تلاش برای بالا بردن سهم آنان در این زمینه، در در جهان در حال انجام است .

علی رغم افزایش خیره کننده ی تعداد زنان تحصیل کرده، فقدان زیرساخت های مناسب برای اشتغال زنان یکی از عوامل اصلی عدم بکارگیری  استعداد و توانمندی آنان به شمار می رود؛ که باید در اولویت برنامه ریزی های دستگاه های مسئول قرار گیرد.

با وجود اینکه تلاش می شود کمبود سهم زنان مُحصِّل در اکثر کشور های اسلامی، ناشی از آموزه های اسلامی القا شود، اما تجربه ایران در رشد تحصیلی زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش بی وقفه برای بهبود این وضعیت، نشان دهنده آن است که این دیدگاه، تنها حاصل  تفکری افراطی و انحرافی است و فرهنگ ناب اسلامی ، نه تنها مانعی برای رشد زنان در این عرصه نیست بلکه عاملی مناسب و بستر بکر و بالنده ای برای فتح بلندترین قله های علم و دانش و فناوری توسط آنان محسوب می شود.


نورنیوز
کلید واژگان
تحصیل زنان ایرانی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی