شناسه خبر : 40543
تاریخ انتشار : 1398/10/30 15:47
تلاش همه‌جانبه آمریکا برای باقی ماندن در منطقه

نورنیوز بررسی کرد؛

تلاش همه‌جانبه آمریکا برای باقی ماندن در منطقه

به نظر می‌رسد که روزهای آینده در عراق شاهد تداوم برخی از ناآرامی‌های ناشی از خباثت آمریکایی‌ها و متحدین اروپایی و منطقه‌ای آنها به‎‌ویژه انگلیس، امارات و عربستان باشد، فضایی که اتحاد تمام گروه‌های سیاسی و مردم این کشور تحت راهبری مرجعیت را برای عبور از این فتنه پیچیده می‌طلبد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: با وجود گذشت حدود دو هفته از تصویب طرح اخراج تروریست‌های آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور و ابلاغ رسمی آن به سفیر آمریکا در بغداد توسط نخست وزیر، واشنگتن تمام توان خود را در حوزه‌های مختلف برای کارشکنی در این مسئله به کار گرفته است، چرا که می‌داند خروج از عراق گامی مهم برای خروج از منطقه است.

اگر کمی به عقب‌تر برگردیم، متوجه خواهیم شد که اساس حضور آمریکا در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا به‌ویژه در عراق، ریشه در راهبرد «تجزیه منطقه» و ترسیم «خاورمیانه جدید» دارد، راهبردی که ایده‌های اولیه آن در دوران ریاست جمهوری «بیل کلینتون» شکل گرفت و در زمان ریاست جمهوری «جرج واکر بوش» عملا کلید خورد.

این راهبرد، دست کم طی دو دهه گذشته به‌عنوان یک اصل کلی و سند بالادستی، بر تمام سیاست‌ها و تاکتیک‌های حوزه سیاست خارجی و دفاعی ـ امنیتی ایالات متحده حاکم بوده و در ضرورت انجام آن هیچ ابهام یا مخالفتی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود ندارد و اساسا انتقادات رقبای دموکرات «دونالد ترامپ» به رفتارهای اخیر او در منطقه از زاویه دور شدن کاخ سفید از فرآیند تحقق همین راهبرد است.

حتی خروج آمریکا از برجام و فشار برای توافقی جدید یا دست‌کم گنجاندن بندهای دیگر در توافق فعلی و نیز تاکید بر تحدید عمق نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، در همین راستا قابل ارزیابی است.

بر این اساس؛ موضوع حضور آمریکا در منطقه با تابلوی مبارزه با داعش، به‌ویژه با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده آنها برای بهره‌گیری از پتانسیل تروریسم تکفیری در اجرای پروژه تجزیه منطقه، موضوعی است که برای کاخ سفید اهمیت حیاتی دارد و حاضر نیست به راحتی از آن چشم‌پوشی کند.    

از سویی؛ طی یکسال گذشته آمریکایی‌ها در سه حوزه سیاسی، نظامی و اطلاعاتی، شکست‌های سنگینی از «محور مقاومت» خوردند و با وجود هزینه‌های فراوان نتوانستند مطابق برنامه پیش بروند. این نکته در عراق، تبلور جدی‌تری پیدا کرد و ارکان قدرت در عراق موجبات هم‌افزایی بیشتری را با محور مقاومت فراهم آوردند که همین مسئله سبب خشم کاخ سفید شد.

از حدود چهارماه پیش اما؛ تاکتیک «ایجاد خلاء قدرت مبتنی بر اعتراضات اجتماعی» در دستور کار آمریکا قرار گرفت تا از این رهگذر، هم حکام همسو با ایران تضعیف و مجبور به ترک قدرت شوند، هم مبتنی بر شعارهای هدفمند ضدایرانی در اعتراضات، اتحاد راهبردی دو ملت مخدوش شود و هم زمینه برای بقای نیروهای سیاسی و نظامی آمریکا در عراق باقی بماند.

در این میان قمار ترامپ در ترور فرماندهان ارشد مقاومت و در رأس آنها «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» و مجاهد بزرگ «ابومهدی المهندس»، همان خبط بزرگی بود که شاید بسیاری از تئوریسین‌های پروژه تجزیه منطقه از آن واهمه داشتند، زیرا به درستی، این خبط را مساوی با از دست دادن تمام داشته‌های آمریکا در منطقه می‌دانستند.

به‌هرحال این اتفاق افتاد و در گام اول انتقام سخت محور مقاومت، ملت و حاکمیت عراق یکصدا رأی به خروج نظامیان آمریکایی از عراق دادند. این اتفاق بزرگ اما؛ نقطه شروع بازی جدید کاخ سفید در عراق شد، به گونه‌ای که طی دو هفته گذشته، تمام تلاش آنها معطوف به اختلال در اجرایی شدن این تصمیم شده است.   

آنها ابتدا در ادعایی واهی، مصوبه پارلمان عراق را غیرقانونی عنوان کرده و مدعی شدند که در زمان رأی گیری، پارلمان حد نصاب نمایندگان را برای رأی گیری نداشته است! این ادعای واهی درحالی بود که طبق قانون اساسی عراق نشست‌های پارلمان پس از حضور نیمی از اعضا به اضافه یک نفر در جلسه، حالت قانونی پیدا می‌کند، اتفاقی که در جریان این رأی‌گیری نیز رخ داده بود.

پس از کارگر نیفتادن این ترفند، آنها «دور زدن مصوبه پارلمان عراق» را کلید زده و سعی کردند با زنده کردن اختلافات قدیمی میان سران اقلیم کردستان با بغداد، موضوع را به حاشیه برانند.

آمریکایی‌ها همچنین با انتقال شماری از سرکرده‌های داعش (که در پایگاه‌های خود به‌ویژه در «التنف» و «الحسکه» سوریه آموزش داده‌اند) به عراق تلاش دارند تا شورای امنیت سازمان ملل را درخصوص ضرورت تداوم حضورشان در عراق برای مبارزه ادعایی با تروریسم قانع کنند.

در واقع؛ چندین عملیات تروریستی که اخیرا توسط همین عناصر داعشی نقل مکان کرده به عراق در این کشور رقم خورد، نمونه‌ای از خباثت آمریکایی‌ها است که به وضوح ادامه بازی با برگ داعش را نشان می‌دهد.

از سویی؛ طی چند شبانه‌روز گذشته دور جدیدی از اعتراضات خیابانی خشونت‌بار با مدیریت مستقیم سفارت آمریکا در بغداد در حال اجراست تا با اختلال در روند تعیین نخست وزیر جدید، از این فرصت برای تثبیت بقای خود در عراق بهره‌برداری کنند.

به‌هرحال به نظر می‌رسد که روزهای آینده در عراق شاهد تداوم برخی از ناآرامی‌های ناشی از خباثت آمریکایی‌ها و متحدین اروپایی و منطقه‌ای آنها به‎‌ویژه انگلیس، امارات و عربستان باشد، فضایی که اتحاد تمام گروه‌های سیاسی و مردم این کشور تحت راهبری مرجعیت را برای عبور از این فتنه پیچیده می‌طلبد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی