شناسه خبر : 40530
تاریخ انتشار : 1398/10/30 14:11
احتمال اعزام نظامیان انگلیس به لیبی برای «صلح‌بانی»

احتمال اعزام نظامیان انگلیس به لیبی برای «صلح‌بانی»

نخست‌وزیر انگلیس بعد از حضور در کنفرانس برلین اعلام کرد، در صورت برقراری آتش‌بس در لیبی، احتمال اعزام نظامیان انگلیسی به این کشور آفریقایی برای ماموریت صلح‌بانی وجود دارد.

 به دنبال پایان کنفرانس یک روزه در برلین درباره لیبی که با توافق شرکت‌کنندگان در این نشست بر «عدم حمایت از طرف‌های درگیر» به پایان رسید، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس از احتمال اعزام نظامیان این کشور به لیبی برای انجام «ماموریت صلح‌بانی» خبر داده است.

به نوشته «اسپوتنیک»، نخست‌وزیر انگلیس که کشورش در سال ۲۰۱۱ به همراه فرانسه نقش هدایت را در حمله نظامی ناتو به لیبی و سرنگون کردن رژیم «معمر قذافی» ایفا کرد و از حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیکی آمریکایی‌ها هم برخوردار شده بود، مدعی شده که امکان اعزام نظامیان انگلیسی به لیبی برای انجام ماموریت حفظ صلح و آتش‌بس وجود دارد.

بوریس جانسون در پایان کنفرانس برلین درباره لیبی این اظهارات را مطرح کرد در حالی که در سند منتشر شده پس از این کنفرانس، هیچ اشاره‎‌ای به ایجاد «نیروی نظارت بر صلح» در لیبی نشده است.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان شامگاه یکشنبه (دیشب) و در پایان کنفرانس برلین درباره لیبی گفت در این کنفرانس مسیر جدیدی ایجاد شد تا بارقه امیدی برای لیبی‌ها ایجاد شود. به گفته او، «کنفرانس برلین سهم بزرگی در حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در لیبی بوجود آورد و هدف ما از این کنفرانس حمایت از طرح سازمان ملل است».

صدر اعظم آلمان افزود: «در این کنفرانس به توافق رسیدیم که نیازمند راه‌حل سیاسی در لیبی بوده و هیچ جایی برای راه‌حل نظامی در لیبی وجود ندارد. در این کنفرانس بر روند الزام‌آوری برای تضمین آتش‌بس در لیبی و تثبیت تحریم تسلیحاتی و بازگشت لیبی به آرامش تاکید شد».

جانسون در پاسخ به سوالی درباره احتمال ایفای نقش نیروهای انگلیسی در لیبی اینطور پاسخ داد: «اگر یک آتش‌بس حاصل شود، البته که زمینه برای انجام کاری که ما خیلی خوب انجام می‌دهیم، فراهم خواهد شد و آن اعزام افراد، کارشناسان برای نظارت بر آتش‌بس است. در حال حاضر من هیچ آتش‌بسی (در لیبی) نمی‌بینم».

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «سان»، مقام‌های داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) تاکید کرده‌اند که منظور جانسون از اعزام کارشناسان انگلیسی به لیبی، کارشناسان وزارت خارجه است و در بین آنها تعداد نظامیان انگلیسی محدود و کم خواهد بود.

موضوع اعزام احتمالی نظامیان انگلیسی به لیبی در شرایطی مطرح می‌شود که از نظر تحلیلگران مسائل بین‌المللی، یکی از دلایل اصلی بحران کنونی در لیبی، مداخلات مکرر خارجی و به ویژه غربی‌ها در امور این کشور آفریقایی و اقدام نظامی آنها در سال ۲۰۱۱  بوده است.


خبرگزاری فارس
کلید واژگان
نخست‌وزیر انگلیس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی