شناسه خبر : 40252
تاریخ انتشار : 1398/10/27 11:05
طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید/ جزئیات کاربرد ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد

طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید/ جزئیات کاربرد ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید و در هفته آینده رسما آن را تحویل خواهیم گرفت تا مقدمات برای پرتاب فراهم شود.

مرتضی براری در توئیتر نوشت: طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید و در هفته آینده رسماً آن را تحویل خواهیم گرفت تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار نهایی شود.

وی در جدولی با اشاره به ویژگی‌های ماهواره ظفر که توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است، گفت: مأموریت این ماهواره تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر خواهد بود.

وی با بیان اینکه این ماهواره در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری مدار زمین قرار می‌گیرد، گفت: عملکرد این ماهواره برای حداقل یک و نیم سال در نظر گرفته شده و در مدار لئو دایروی و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم قرار خواهد گرفت. مدت گردش این ماهواره در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه خواهد بود.

وی تأکید کرد: به روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی و پایش توسعه شهری و نیز به روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی از جمله کاربردهای این ماهواره است. در همین حال به روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و دریاچه‌ها از طریق این ماهواره انجام خواهد شد. شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشه‌های ساختاری گسل‌ها و چین‌ها در مقیاس ملی از دیگر کاربردهای این ماهواره است که می‌توان از آن در دسته بندی کاربردهای تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین شناسی استفاده کرد.

وی افزود: این ماهواره امکان تصویربرداری پانکروماتیک با تفکیک مکانی ۲۵ متر و ۵۰ متر را دارا است و امکان ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر از طریق محموله ذخیره و ارسال پیام این ماهواره فراهم می‌شود. در همین حال محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی که در جهت اندازه گیری میزان دوز یونیزه کننده پرتوهای کیهانی به کار گرفته می‌شود در این ماهواره قابل استفاده خواهد بود.


خبرگزاری مهر
کلید واژگان
ماهواره ظفر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی