شناسه خبر : 40156
تاریخ انتشار : 1398/10/25 22:29
جوزپ بورل: هدف از اجرای مکانیسم ماشه بازگرداندن تحریم‌ها نیست

جوزپ بورل: هدف از اجرای مکانیسم ماشه بازگرداندن تحریم‌ها نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه "برجام یک عنصر حیاتی در حفظ امنیت منطقه است" از تمام طرف ها خواست تا برای حفظ آن تلاش کنند.

به گزارش نورنیوز، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با موضوع تحولات اخیر در رابطه با ایران و عراق با بیان اینکه خشونت‌ها در عراق با ترور سردار قاسم سلیمانی و همراهانش توسط آمریکا به اوج خود رسیده است، گفت: من بار دیگر از تمام طرف‌های مربوطه‌، داخل و خارج از منطقه خاورمیانه، از ایران و عراق گرفته تا امارات متحده عربی، آمریکا، ترکیه، روسیه، چین و سایرین می‌خواهم تا حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند و از تشدید تنش‌ها دوری کنند.

ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که هر آنکس که نفوذی دارد از نفوذ خود برای تاثیرگذاری مثبت استفاده کند تا شاهد بازگشت آرامش باشیم. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، بورل با بیان اینکه وضعیت کنونی در عراق و خطر وقوع درگیری نظامی می‌تواند دستاوردها در جنگ علیه داعش را نابود کند، نسبت به قوت‌گیری دوباره داعش هشدار داد و گفت که همگان باید با تمام توان خود در برابر این مسئله و پیامدهای خطرناکی که می‌تواند داشته باشد، بایستند.

وی در ادامه به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران اشاره کرد و با تسلیت مجدد به خانواده‌های قربانیان و کشورهای متضرر، از ایران خواست تا به همکاری خود برای انجام تحقیقات جامع و شفاف درباره ابعاد این حادثه که جمهوری اسلامی نیز مسئولیت آن را پذیرفته است، ادامه دهد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با تاکید بر اینکه در برهه حساس کنونی حفظ ابزارهای ارتقای امنیت در منطقه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، خاطر نشان کرد: در این میان، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان یک ضرورت برای رسیدن به اهداف عدم اشاعه به شمار می‌آید.

ناتوانی در حفظ این توافق تنها موجب تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود. جوزپ بورل با ابراز نگرانی نسبت به گام نهایی ایران در کاهش تعهداتش برجامی‌اش اظهار داشت: اما اکنون بسیار حائز اهیمت است که ببینیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه گزارشی درباره اجرایی شدن گام پنجم ایران ارائه می‌دهد. من به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک با تمام طرفها در تماس هستم تا مسیر دیپلماتیک را پیش ببریم و اتحاد در گروه را حفظ کنیم. وی همچنین به تصمیم تروئیکای اروپا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه در برجام اشاره کرد و گفت: انگلیس، فرانسه و آلمان مطابق با بند 36 برجام این سازوکار را فعال‌سازی کردند. تضمین می‌دهم که مکانیسم حل اختلاف فرصتی است برای حل‌وفصل مسائل پیرامون اجرای این توافق.

من بر این روند نظارت دارم و به تماس‌های خود با تمام طرفها ادامه خواهم داد. این مقام بلند پایه اتحادیه اروپا افزود: من در اینجا تاکید می‌کنم که مکانیسم حل اختلاف راهی است برای یافتن راه‌حل و بازگشت به اجرای کامل برجام در چارچوب این توافق. هدف از این مکانیسم بازگشت تحریم‌ها نیست، هرچند که برخی رسانه‌ها شروع به گمانه‌زنی در این باره کرده‌اند. تمام طرف‌های این توافق به‌طور آشکار بر عزم خود برای حفظ برجام تاکید دارند.

این اتحاد بسیار ضروری است و من نیز خواهان تلاش سخت آنها برای حفظ توافق هستم. بورل تصریح کرد: موضع اتحادیه اروپا نیز در این زمینه مشخص است. ما بدون این توافق، یک عنصر حیاتی در معماری بین‌المللی عدم اشاعه و یک بخش مهم در امنیت منطقه‌ را از دست خواهیم داد. شکست در حفظ برجام تنها به تنش‌ها در منطقه می‌افزاید.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی