شناسه خبر : 35368
تاریخ انتشار : 1398/09/15 15:25
آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

نشست کمیسیون مشترک برجام:

آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

دقایقی پیش در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه 1+4 به ریاست هلگا اشمید دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز به کارکرد.



به گزارش نورنیوز-«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیأت ایرانی را در این نشست بر عهده دارد. او دیروز در نشستی سه‌جانبه با نمایندگان روسیه و چین دیدار و درباره تحولات مرتبط با برجام گفت‌وگو کرد. «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین که در نشست دیروز حضور داشت، این ملاقات را سازنده و مثبت ارزیابی کرد.
نشست امروز در حالی در وین برگزار می‌شود که مهلت تعیین‌شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسیده و انتظار می‌رود اروپا پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهد.
گزارش‌ها حاکی است طرف‌های اروپایی قصد دارند تا اجرایی شدن خط اعتباری چند میلیون یورویی برای تسهیل مراودات تجاری ایران و اروپا را اعلام کنند. اگرچه آن‌ها هنوز در موقعیتی نیستند که با ایران تراکنش مالی صورت دهند اما شنیده‌ها از پیشنهاد انجام معاملات تجاری با ایران حکایت دارد که جزئیات آن از ترس تحریم‌های آمریکا فاش نشده است.
سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای هدف از نشست امروز را اطمینان از ادامه اجرای برجام در تمامی ابعاد آن و تبادل‌نظر درباره راه‌های مقابله با چالش‌های ناشی از خروج و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرده است. همچنین تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام، از دیگر اهداف این نشست عنوان‌شده است.
ایران اردیبهشت ما گذشته در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات خود در این توافق خبر داد.
شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای ?? و ?? برجام، از امروز ?? اردیبهشت ?? برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.
هفته گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: تولید اورانیوم تا ششم تیرماه از مرز ??? کیلوگرم عبور خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی است ایران دیروز پنجشنبه تا مرز ??? کیلوگرم پیش رفت اما تا شنبه به طرف‌های برجام فرصت داده است.
اگرچه اروپا می‌تواند در واکنش به نقض برجام توسط ایران، روند بازگشت تحریم‌های بین المللی را که به موجب این توافق لغو شده بود، با استناد به بند موسوم به «اسنپ بک» فعال کند اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که آنها بعید است پیش از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی دست به اقدامی بزنند.
عراقچی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: صبر راهبردی ایران به پایان رسیده و ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران یک‌سویه و یک‌جانبه به توافق برجام عمل کند و آن را اجرا کند ولی دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.
وی افزود: کشورهای باقیمانده در برجام نتوانستند خروج آمریکا از برجام را برای ایران جبران کنند. تهران در طول یک سال گذشته تحمل، تأمل و صبر راهبردی از خود نشان داده است، فرصت کافی در اختیار کشورهای باقیمانده در برجام به‌خصوص کشورهای اروپایی قرار داده تا به تعهداتشان در برجام عمل کنند و فرصت کافی برای دیپلماسی ایجاد کرد ولی به نتیجه‌ای بایدوشاید نتوانستیم دست پیدا کنیم.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان سپس عنوان کرد: ما از مواضع سیاسی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای باقیمانده در برجام علیه خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی استقبال می‌کنیم ولی این مواضع سیاسی باید به گام‌های عملیاتی ترجمه شود.
وی سپس ابراز امیدواری کرد در کمیسیون مشترک برجام «شاهد اقدام‌های عملی و ملموس از سوی کشورهای عضو برجام به‌خصوص کشورهای اروپایی باشیم وگرنه در این صورت ایران به تصمیم خود در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی‌اش که کاملاً تصمیمی قانونی و بر اساس حقوقش در برجام است، ادامه می‌دهد و هیچ تردیدی در این نخواهد بود.»
اروپا ادعا می‌کند که از بهمن ماه گذشته پیشرفت‌هایی قابل توجهی در راستای عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران صورت گرفته و ایران کم حوصلگی به خرج می‌دهد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دیپلمات که خواست نامش فاش نشود مدعی شد سازوکار ویژه مالی بسیار پیچیده است و «ما تمام تلاش خود را برای عملیاتی کردن آن به کار بسته ایم.»
با این حال سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز تصریح کرد، نشست امروز کمیسیون مشترک برجام \"می‌تواند آخرین فرصتی باشد که اعضای باقیمانده در برجام دورهم بنشینند و ببینند چگونه می‌توانند تعهداتشان را در قبال برجام و ایران اجرا کنند. \"
سخنگوی وزارت خارجه ایران بابیان اینکه این کشورها تا الآن علیرغم تقلاها و بیانیه‌هایی که صادر کردند، نتوانستند کاری را صورت دهند، یادآور شد: ولی آنچه برای ایران حائز اهمیت است، اقدام عملی آن‌ها در راستای تعهدات خودشان است.
موسوی با تأکید بر اینکه ایران چیز بیشتری از برجام نمی‌خواهد و خواستار اجرای برجام نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر است، اظهار داشت: امیدواریم اعضای باقیمانده در برجام به‌رغم شعارهایی که دادند و بیانیه‌های خوبی که صادر کردند، این دفعه گام عملی و مثمر ثمری را بردارند که ایران را به عمل به تعهداتش قانع کند.
هلگا اشمید دیروز در توییتی از کمیسیون مشترک برجام با عنوان کانال مهم برای بحث و تبادل نظر درباره اجرای برجام یاد کرده است.






ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی