شناسه خبر : 34579
تاریخ انتشار : 1398/08/18 10:22
هیئت اعزامی دمشق به ژنو: هیچ مانعی در اصلاح قانون اساسی سوریه وجود ندارد

رئیس هیئت دولت سوریه در کمیته قانون اساسی اعلام کرد:

هیئت اعزامی دمشق به ژنو: هیچ مانعی در اصلاح قانون اساسی سوریه وجود ندارد




فعالیت کمیته بررسی قانون اساسی بر اصلاحات قانون اساسی متمرکز است و هیچ مانعی در تدوین قانون اساسی جدید مشروط به اینکه حافظ اصول ملی باشد و به توافق ملت سوریه برد،‌ وجود ندارد.

 


به گزارش نورنیوز، احمد کزبری، رئیس هیئت دولت سوریه در مذاکرات ژنو در کنفرانس خبری که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در آن حضور داشت، گفت، هیئت مورد حمایت دولت از همان ابتدای نشست‌ها تلاش کرد زمینه مشترکی با طرف‌های دیگر براساس اصول ملی بیابد که هر سوری ملی‌گرایی باید براساس آن عمل کند، مهمترین این اصول حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی کشور و مبارزه با تروریسم و ادامه آن است به طوریکه این اصول پایه فعالیت کمیته نه فقط در این جلسات بلکه در طول دوره فعالیتش خواهد بود.


 


کزبری ادامه داد، هیئت دولت سوریه معتقد است هر سوری ملی‌گرایی اشغال هر وجب از خاک کشورش از سوی هر طرفی را رد می‌کند و همچنین تسلط هیچ کس بر منابع این کشور را نمی‌پذپرد و هیچ سوری ملی‌گرایی نیست که خواهان لغو محاصره اقتصادی یک جانبه علیه ملت سوریه در تمام زمینه‌های زندگی نباشد.


 


وی به توافق بر سر این مسائل اساسی و ریشه‌ای اشاره کرد که زمینه ساز مشترک برای تحقق پیشرفت عملی در فعالیت کمیته بررسی قانون اساسی هستند.


 


رئیس هیئت دولت سوریه تاکید کرد، دولت سوریه از همان ابتدای فعالیت کمیته پیشنهاد دستورکاری مورد توافق و مورد تصویب از سوی همه طرف‌ها را داد که دربرگیرنده تمام ایده‌ها در دستورکار اعضای کمیته گسترده قانون اساسی باشد و اینکه این ایده‌ها به ایده‌های سیاسی و قانونی و حقوقی بدل شوند و هیئت دولت دیدگاه اولیه خود را درباره این مسائل مطرح کرد و در ضمن بر مقابله با داعش و اقدامات تروریستی و تفکر افراط‌گرایانه و تلاش بر شروع مقابله با تروریسم در قالب طرح اصلاح قانون اساسی تاکید کرد.


 


کزبری به وجود توافق گسترده بر سر مساله مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت،‌ توافق بین‌المللی درباره آن وجود دارد از این رو می‌توان آن را به عنوان یک ایده و به صورت یک ماده قانون اساسی تدوین کرد، طرف‌های دیگر نیز سندهای بسیاری را ارائه کردند که بررسی نشد زیرا با اصل دستور کار مورد توافق مغایرت داشت.


 


کزبری ادامه داد: کسانی هستند که از عوامل اعتمادسازی صحبت می‌کنند به تصور من این عوامل نکته اساسی و ریشه‌ای برای اعتمادسازی هستند اما نکته مهم دیگری که در هر نشست سازمان ملل درباره سوریه وجود دارد با این بند شروع می‌شود که هرگونه توافقی بر سر وحدت، تمامیت ارضی و استقلال کشور باید باشد. ما چطور می‌توانیم در سایه اقدامات اجباری و وجود اشغالگری آمریکا و ترکیه و به غارت بردن منابع کشورمان از این حاکمیت محافظت کنیم.


 


رئیس هیئت دولت سوریه تاکید کرد، ماموریت کمیته ایجاد کشور جدید نیست، سوریه خود قانون اساسی، پارلمان، ارتش و موسسات دولتی دارد و ماموریت این کمیته تنها اصلاح قانون اساسی کنونی است.


 


وی دستیابی به هرگونه نتیجه‌ای که منجر به تغییر وضعیت جاری شود، بعید دانست.


 


کزبری تاکید کرد: هیئت دولت سوریه، یک هیئت قانونی فنی است نه یک هیئت سیاسی و با جدیت به ژنو رفت و قطب‌نمایی سوری براساس اصول ملی ثابت دارد که طرف مقابل نمی‌تواند آن را خنثی کند.


 


مذاکرات سوریه درباره قانون اساسی بر هدف برگزاری انتخابات در نهایت امر متمرکز است.


 


اعضای هیئت‌های شرکت کننده که بالغ بر ??? تن بودند اخیرا بر تشکیل کمیته‌ای متشکل از ?? تن برای تدوین قانون اساسی جدید برای به همه‌پرسی گذاشتن اصلاحات قانون اساسی توافق کردند.



ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی