شناسه خبر : 34406
تاریخ انتشار : 1398/08/14 13:43
آیا چاق ها زودتر می میرند؟

نورنیوز گزارش می دهد؛

آیا چاق ها زودتر می میرند؟

چاقی نوعی بیماری است که که موجب عوارض جسمی و روانی گوناگون میشود. به دلیل تغییر سبک زندگی مردم جهان، امروزه نزدیک به سی درصد ساکنان کره زمین چاق هستند.در کشور ما نیز رشد چاقی در سالهای اخیر نگران کننده بوده است.

نورنیوز؛ گروه اجتماعی: اضافه وزن وضعیتی است که در آن وزن از حالت استاندارد خود نسبت به قد شخص تجاوز کند . چاقی حدی خطرناک تر از اضافه وزن است که در آن انباشت بافت چربی بدن بیش از حد طبیعی می شود.


با تقسیم وزن بر مجذور قد و مقایسه عدد بدست آمده از آن با بازه های تعیین شده میتوان وضعیت توده بدنی شخص را بررسی کرد.


شیوع چاقی بین سالهای 1980 تا 2015 در هفتاد و سه کشور جهان دوبرابر شده است . در حال حاضر سی درصد ساکنان کره زمین، چاق هستند.


از علل شیوع چاقی میتوان شهر نشینی ، رژیم غذایی نامناسب و وابستگی انسانها به ماشین را نام برد.


چاقی عوارض جسمی و روانی مختلف و متعددی دارد . از عوارض جسمی آن میتوان دیابت،فشار خون،بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی را نام برد.


از جمله عوارض روحی آن نیز تنبلی، افسردگی، مشکلات اجتماعی ، کاهش اعتماد به نفس، احساس نا امنی روانی، مورد تمسخر و آزار قرار گرفتن و غیره میباشد.


امار ها نشان میدهد که کشور ما نیز به صورت جدی با معضل چاقی دست به گریبان است.


ازسال ???? تا ????جمعیت افراد چاق ایران با رشد ?/? برابری به?? میلیون نفر رسیده است.همچنین تعداد افراد دچار اضافه وزن نیز در بازه زمانی مشابه با افزایش 13 میلیون نفری ، 3.5 برابر شده است.


درفاصله سالهای ???? تا ???? حدود ? درصد مرگ ها در کشور ما مرتبط با اضافه وزن و چاقی بوده است. در این بازه زمانی امار مرگ زنان و مردان بر اثر چاقی دوبرابر شده است.


امروزه چاقی به ویژه در میان زنان ایرانی به شدت در حال افزایش است. طبق آمار وزارت بهداشت، مردم ایران دست کم ?? درصد بیشتر از حد مجاز کالری مصرف می کنند. همچنین میزان تحرک ایرانیان به ویژه زنان بسیار کمتر ازحد استاندارد است .


جلوگیری از چاقی پیچیده نیست و راه حل های ساده ای دارد.


تنظیم میزان دریافت کالری ضروری برای سنین مختلف ساده ترین روشی است که می تواند از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کند تغییر الگوی غذایی و جایگزینی سبزیجات به جای غذاهای دارای کربوهیدرات و چربی در رژیم غدایی از جمله اقدامات دیگری است که نقش مهمی در کنترل افزایش وزن دارد.افزایش تحرک روزانه با استفاده کمتر از اتومبیل و پیاده روی بیشتر ،برنامه های ورزشی عمومی در محلات،ادارات،کارخانجات و غیره  نیز در ردیف اقدامات مکملی است که می تواند در کنار ترک عادات غذایی زیان اور مورد توجه قرار بگیرد.


مقابله با روندرشد چاقی در کشور اقدامی بسیار مهم برای افزایش طول زندگی مفید و موثر شهروندان بوده که به عتوان عاملی پیشگیرنده در ابتلای بیماریهای زمینه ای مربوط به چاقی نیز اثر تعیین کننده ای در مدیریت و کنترل هزینه های بهداشتی و درمانی در کشور دارد.



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی