شناسه خبر : 33761
تاریخ انتشار : 1398/07/09 14:20
ریشه یابی علل رشد ?? درصدی مهاجرت در عربستان سعودی

ریشه یابی علل رشد ?? درصدی مهاجرت در عربستان سعودی

پدیده غافلگیر کننده رشد مهاجرت از عربستان در سالهای اخیر ریشه در مسائل سیاسی و احساس ناامنی دارد .

به گزارش نورنیوز، طبق گزارش های رسمی، آمار مهاجرت و درخواست پناهندگی از زمان روی کار آمدن بن سلمان در عربستان سعودی ، 52 درصد افزایش داشته است .


سعید الشهابی در روزنامه القدس العربی به تحلیل رشد سریع مهاجرت از کشور های عربی حاشیه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی طی سالهای اخیر پرداخته است .


الشهابی معتقد است ،مرور پیشینه و نقشه گسترش و انتشار جمعیت اعراب در خارج از مرزها بیانگر این حقیقت مهم است که به صورت تاریخی در کشور های عربی انگیزه ای برای مهاجرت وجود نداشته است .


طی دو دهه اخیر به دلیل تحولات منطقه این روند دستخوش تغییرات جدی شده است.


الشهابی ریشه پدیده غافلگیر کننده رشد مهاجرت از عربستان در سالهای اخیر را در مسائل سیاسی و احساس ناامنی می داند
او معتقد است که هرچند سیاست های غلط حکام عربستان از سالها پیش باعث ایجاد شکاف های عقیدتی در میان مردم و جدا شدن بخش زیادی از سرمایه انسانی این کشور و روی آوردن آنها به کشور هایی مانند ایران ، سوریه و انگلستان شده بود لیکن شدت گرفتن این موج مهاجرت از زمان به قدرت رسیدن شاه فعلی عربستان و در نتیجه آن ورود محمد بن سلمان به حکومت برای نخستین بار آغاز شده است. .
با آغاز این دوره ، سیاست گذاری های سعودی و کشور های نزدیک به آن در منطقه خلیج فارس به سوی دخالت نظامی و حکومتی در امور کشور های مستقل گرایش پیدا کرد .


همچنین به دلیل ضعف های متعدد سیاسی و امنیتی ناشی از سیاستهای افراط گرایانه بن سلمان، زمینه لازم برای افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه ایجادشد .


مجموع این اتفاقات علاوه بر ایجاد ناامنی و ترس در منطقه ، موجب افزایش تنشهای اجتماعی در داخل عربستان و توسعه احساس ناامنی شده است.


الشهابی اشاره میکند که با وجود تلاش غرب و رسانه های مرتبط با این جریان برای القای رویکرد اصلاح طلبانه بن سلمان و محبوبیت وی در عربستان، رفتار او باعث خدشه دار شدن شهرتش شد و در دوران این ولیعهد سعودی ، عربستان بیشترین میزان سرکوب و خفقان را تجربه کرده است .


به گفته او طبق گزارشی که هفته گذشته از سوی شبکه خبری \"سی ان ان\" آمریکا منتشر شد تعداد مهاجرانی که در زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان یعنی 2015-2016 خواستار پناهندگی شده اند به میزان 52 درصد افزایش داشته است.


همچنین جمعیت اقلیت های سعودی در کشورهای متعددی از جمله انگلیس و آلمان به شدت رو به افزایش است.


سیاستهای بلند پروازانه بن سلمان موجب تصاعد بحرانهای منطقه ای و ایجاد نزاعهای نظامی و سیاسی با کشورهای چون یمن،ایران و قطر شده و عملا افزایش حضور نظامی و مداخله امریکا و برخی کشورهای غربی دیگر در منطقه را بدنبال داشته است.


در چنین شرایطی بخش قابل توجهی از شهروندان سعودی ترجیح داده اند که خود را از دایره اسیبهای ناشی از تصمیمات جاهلانه و خسارت بار بن سلمان خارج و مسیر مهاجرت را در پیش بگیرند.



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی