شناسه خبر : 33702
تاریخ انتشار : 1398/07/03 18:14
دفاع مقدس پویش و همبستگی جوانانه برای مقابله با درنده‌خویی دشمن بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت:

دفاع مقدس پویش و همبستگی جوانانه برای مقابله با درنده‌خویی دشمن بود













جنگ به عنوان یکی از نکته‌هایی است که می‌تواند به ما در بیانیه گام دوم تفسیر درستی بدهد. باید گفت دفاع مقدس پویش جوانانه و همبستگی جوانانه برای مقابله با درنده‌خویی و تهاجم دشمن بود.

 


به گزارش نورنیوز، مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس صبح امروز باحضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت ارشاد برگزار شد. براساس این گزارش صالحی در این مراسم با گرامیداشت یاد و امام شهدا و امام شهدا اظهار داشت: ? سال دفاع مقدس برای ایران اسلامی و برای نظام و انقلاب اسلامی مثل معدن پرذخیره‌ای می‌ماند که هر رگه‌ای از آن برداشت می‌شود گمان می‌رود به پایان رسیده در حالی که رگه‌های دیگر مکشوف می‌شود و می‌نماید که هنوز می‌توان از این معدن برداشت کرد. به کمک جامعه اسلامی و تمدن‌سازی و رشد و پیشرفت اسلام، این اتفاق بزرگ و رویداد منحصر تاریخی جهان اسلام، تشیع، اتفاقی کم مانند و حتی می‌توان گفت بی‌مانند بود و است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: جنگ به عنوان یکی از نکته‌هایی است که می‌تواند به ما در بیانیه گام دوم تفسیر درستی بدهد. باید گفت دفاع مقدس پویش جوانانه و همبستگی جوانانه برای مقابله با درنده‌خویی و تهاجم دشمن بود.


وی ادامه داد: ? هزار ??? روز دفاع مقدس دامنه و گستره‌ای را به این اتفاق داده که برای برهه‌های مختلف تاریخ کشور می‌توان از آن آموزه‌ها و انرژی‌های فراوان یافت. جنگ تحمیلی همراه با مقاومت، عزت و مظلومیت بود، جنگی که ما در شرایط سخت کشور در ? سال گام به گام پیش آمد و این روزها وقتی بحث عربستان مطرح می‌شود حرف از موشک و پهپاد به میان می‌آید. در حالی که ما در طول ? سال دفاع مقدس ??? موشک به ایران عزیزمان اصابت کرد و در کوچه و پس‌کوچه‌های شهرهای ایران شهدایی بر جای گذاشت. در حالی که جریانی که بر ضد ایران بود از آن دم نزد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آمار شهدای شهری اشاره کرد و گفت: بیش از ?? هزار نفر ما در جنگ‌های شهری شهید دادیم و از سوی مقابل ?? هزار شهید در جنگ‌های شیمیایی و ??? هزار جانباز شیمیایی از جنگ باقی ماندند. اینها مظلومیت‌های عصر دفاع مقدس بود. چرا که تمام جریان استکبار شرق و غرب و ارتجاع منطقه‌ای دست به دست هم دادند و به ایران هجوم آوردند در واقع درنده‌خویی کردند اما ایران اسلامی و مردمانی که در آن زیستند با پای‌مردی خاک کشورشان را حفظ کردند.


به گفته وزیر ارشاد، به نظر می‌آید ما از ? سال دفاع مقدس در برهه‌های مختلف درس‌آموزی‌های مختلفی داریم و به تعبیر رهبر انقلاب همان‌گونه که درس‌های کربلا پایان‌پذیر نیست دفاع مقدس هم نمی از آن یم است و پایان‌پذیری ندارد چرا که می‌توان چیزهایی از آن آموخت و آموزه‌ها را به میدان عمل آورد.


عالی‌رتبه‌ترین مقام مسؤول در وزارت ارشاد به بیانیه گام دوم انقلاب که چندی پیش از سوی رهبر انقلاب منتشر شد اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب طی یک منشور گام دوم انقلاب را مطرح کردند اینکه باید ?? سال دوم را چگونه در تداوم ?? سال نخست پیش برد و به نظر می‌آید یکی از چیزهایی که می‌توانیم دفاع مقدس را با ?? سال دوم انقلاب مرتبط کنیم در پرتو همین منشور است اینکه دفاع مقدس چگونه در مسیر گام دوم به کار آید و چگونه ? سال دفاع مقدس را به عنوان یک تجربه عینی در خدمت گام دوم انقلاب قرار دهیم.


وی تأکید کرد: یکی از نکته‌های کانونی گام دوم توجه رهبر انقلاب به جایگاه جوانان است زیرا آنها هم مخاطبان اصلی و هم کانون عملیاتی این بیانیه و گام دوم هستند اگر با این برش از قرائت منشور پیش آییم ترسیمی از فضای جوانان دارند که این تفسیر را ما در فضای دفاع مقدس به خوبی می‌بینیم و می‌شود از آن تجربه با تکمیل و تکامل این بار به خدمت مسیر پیش‌رو گرفت.


صالحی با بیان اینکه در فضای دفاع مقدس نقش جوانان پررنگ و گسترده بود، خاطرنشان کرد: از حدود ??? هزار و ??? شهید دوران دفاع مقدس حدود ?? هزار نفر سن‌شان بالای ?? سال بود و ??? هزار و اندی زیر ?? سال بودند. وقتی نگاهی به این ترکیب‌بندی می‌اندازیم مشخص می‌‌شود شهدایی که سن ?? تا ?? سال داشتند حدود ?? هزار نفر، شهدایی که سن ?? تا ?? سال داشتند ?? هزار نفر و شهدایی که ?? تا ?? سال داشتند ?? هزار و ??? نفر بودند. از سوی دیگر ??? هزار دانش‌آموز داریم که به جبهه رفتند و ?? هزار شهید دانش‌آموز داریم. این نشان می‌دهد جنگ به عنوان یکی از نکته‌هایی که می‌تواند به ما تفسیری از دفاع مقدس را بدهد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد زیرا دفاع مقدس پویش جوانانه، همبستگی جوانانه برای مقابله با درنده‌خویی و تهاجم دشمن بود.


وی ادامه داد: ما در ? سال دفاع مقدس در حوزه مهندسی رزمی نیز با اتکا به جوانان من‌الجمله عملیات والفجر ? که بسیار سنگین بود توانستیم به پیش رویم. جنگ ما و دفاع مقدس در یک قالب قابل توجه نشان می‌دهد جوانانه تدبیر شد و با عزت و خساراتی به پایان رسید اما اتفاقی بود که دندان طمع خیلی‌ها را از نظام و انقلاب کشید. اینکه خواب‌هایی را برای ما پس از واقعه ?? سپتامبر، وقایع رخ داده در افغانستان و عراق دیده بودند اما فضای مقاومت ? ساله مانعی شد که رویاپردازی نکنند و به آن خواب‌ها فکر نکنند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه گام دوم انقلاب با این نگاه که ادبیات دفاع مقدس می‌تواند آموزه‌هایی داشته باشد،‌گفت: تجربه حضور جوانانه در دفاع مقدس در گام دوم باید جدی گرفته شود و با این نگاه مدیریت برهه دوم انقلاب را پیش برد چرا که رهبر انقلاب در این منشور تفسیری دقیق از نگاه به جوانان دارند آن هم برخلاف نگاه‌های تیره و تار برخی‌ها. اما رهبر انقلاب جوانان کشور را با ویژگی‌هایی چون باهمت بودن، پشتکار داشتن، مبتکر بودن، دارای سرعت عمل و روحیه انقلابی بودن، تسلیم‌ناپذیری مورد توجه قرار دادند و از این رو است که بیانیه و گام دوم انقلاب با اتکا به جوانان باید پیش رود. همان جوان‌هایی که کشور را در دهه اول انقلاب میدان‌داری کردند جوانان امروز هم می‌توانند میدان‌داران خوبی در گام دوم برای حراست از انقلاب، حراست از دستاوردهای انقلاب و ساختن ایران اسلامی باشند.


صالحی در پایان به نکاتی که در این بیانیه وجود دارد اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در بیانیه خود نکاتی را مورد لحاظ قرار داده است که باید به آنها توجه داشت. نکته اول اینکه فعال‌ ساختن ظرفیت‌های کم‌نظیر ایران؛ نکته دوم عبور از مرزهای کنونی دانش در تمامی رشته‌ها؛ نکته سوم پیشگامی در شکستن محاصره تبلیغی دشمن؛ نکته چهارم اجرای عدالت و رفع محرومیت و تبعیض؛ نکته پنجم تقابل با تهاجم‌های روزافزون به کانون‌های ضدمعنویت و اخلاق، این اقدامات را ایشان در بیانیه گام دوم مورد توجه قرار دادند که به نظرم ما نیز باید از آموزه‌های مستمر دفاع مقدس در پیشبرد این اهداف بهره‌مند شویم.


به جریان لیبرالیسم حاکم بر فضای کشور اجازه جولان ندهید


در ابتدای این آیین حسین حاجی، رئیس مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آغاز جنگ تحمیلی، وقتی دروازه‌ها و پنجره‌های اقتصاد کشور توسط موشک‌ها و جنگ‌افزار‌های اهدایی نظام غرب شکسته شد، می‌رفت که پنجره فرهنگ و مرزهای فرهنگ ِ شرف کشور مان نیز شکسته بشود. می‌رفت که چکمه خیانت دشمنان ایران روی سینه شرف و حیثیت فرهنگمان سایه افکند، اما دو اتفاق مهم مانع از گستاخی دشمن شد. اولین رخداد انقلابی، جراحی توده بدخیم مدیریت و فرماندهی جنگ بود و آن کوتاه کردن دست جریان لیبرالیسم قدرت به پرچمداری بنی‌صدر خائن بود، رخداد دوم تبین و ترسیم منشور حماسی مقاومت بود، یعنی مدیریت جهادی و انقلابی جنگ بود، با حذف و جراحی این جریان چندپارگی‌ها ترمیم شد، اتحاد مردم نهادینه شد، ارتش و سپاه متحد شدند، این دو عامل موقعی توفیق بیشتری پیدا کرد که شهدای هشت سال دفاع مقدس، از استخوان‌های بازوان غیرت خود حفاظی بر پنجره‌های امنیت فرهنگ و هویت کشورمان ساختند تا امنیت فرهنگی کشور برای نسل‌های آینده از خطرها و گزندها مصون بماند، انگار شهدای عزیز ما، افق‌های مه‌آلود و ناهنجاری‌ها و ولنگاری امروز فرهنگ کشور را به چشم جان می‌دیدند.


حسین حاجی ادامه داد: خانم‌ها و آقایان محترم، مسئولین محترم خانواده وزارت ارشاد! امروز دیگر از موشک‌های دشمنان در شکستن پنجره‌های اقتصاد و فرهنگ کشورمان خبری نیست. اگر امروز به ساحت فرهنگ و شرف فرهنگ ما دست‌اندازی می‌شود، و در و پنجره‌های فرهنگ و به ویژه اقتصاد این کشور شکسته می‌شود، توسط پهپاد‌های اسرائیل و آمریکا انجام نمی‌گیرد، توسط تروریست‌های چند ملیتی القاعده، داعش و جیش‌الفتح، شکسته نمی‌شود، چون اگر آنها قدرت داشتند، پهپاد‌هایشان در آسمان خلیج فارس و لبنان منهدم نمی‌شد، متاسفانه این اتفاق مسموم و نامبارک، توسط یک جریان مهندسی شده سیاسی در حال رخ دادن است، جریانی در قامت مکتب سیاسی و دینی نئولیبرالیسم در حال توسعه و بذرافشانی مصادیق ضدارزش‌ها در جامعه است.


حاجی افزود: این جریان کهنه‌کار در حال موج‌سازی و ساخت افکار انحرافی نزد جوانان معصوم این کشور است. از هم گسیختگی فرهنگی کشور در بعضی حوزه‌ها و تئوریزه کردن مصادیق فساد و ولنگاری، اگر از مصادیق سند 2030 نیست، پس به نظر شما چیست؟ حذف کردن آثار شهدا از کوچه و خیابان شهر‌ها و پا گذاشتن روی استخوان‌های بازوی غیرت شهدا و روزه سکوت متولیان فرهنگی کشور، کجایش در افق چشم انداز 1404 فرهنگی کشور جای دارد؟ آیا این از مصادیق خیانت به فرهنگ کشور نیست؟


رئیس مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به سیدعباس صالحی گفت: جناب آقای وزیر! بنده به عنوان فقط یک شهروند کشور، آیا باید از بیان حقایق و مطالبه مشروع خود شرم کنم و خجالت بکشم؟ آقایان و خانم‌ها، اگر حرف من مستدل نیست، اگر حرف من منطقی نیست، اگر حرف من طلب حق مشروع نیست، شما قضاوت کنید. وجدان آگاه و بصیر جامعه قضاوت کنند. پاسداشت هفته دفاع مقدس را نباید در قاب و در قامت یک مراسم تشریفاتی دید. این نگاه در حالی که روح شهدا حی و حاضرند گناه نابخشودنی است، اگر داشته باشیم.


وی در پایان اظهار داشت: جناب آقای وزیر! شما انسان متدینی هستید. انتظار و مطالبه ما، مبارزه بی‌امان شما با مصادیق ضدارزش‌هاست. ما از شما تمنا می‌کنیم و مطالبه بحق داریم که با مظاهر و جلوه‌های فساد در حوزه فرهنگ مبارزه کنید. انتظار داریم به جریان لیبرالیسم حاکم بر فضای فرهنگی کشور اجازه جولان ساختارشکن بیش از این ندهید. دست یاری در این عرصه به سوی شما دراز می‌کنیم تا بلکه روح آزرده شده شهدا از شما و ما راضی و خوشنود باشد.



فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی