شناسه خبر : 33525
تاریخ انتشار : 1398/06/27 14:18
بدون رفع ریشه های بحران در منطقه نمی توان به کاهش تنشهای موجود امیدوار بود

دریابان شمخانی:

بدون رفع ریشه های بحران در منطقه نمی توان به کاهش تنشهای موجود امیدوار بود

سیاست راهبردی ایران، کاهش تنش، اجتناب از هرگونه درگیری و رفع بحرانهای منطقه ای از طریق گفتگو است لیکن با امادگی کامل هرگونه قصد و اقدامی برای تعرض به کشور و یا منافع جمهوری اسلامی را زیر نظر داشته و به شدید ترین وجه که می تواند موجب شگفتی متجاوزین باشد به شرارتهای احتمالی پاسخ قاطع و همه جانبه خواهد داد.

به گزارش نورنیوز، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی، به تحولات اخیر در منطقه واکنش نشان داد. در این یادداشت آمده است:


?-بحران یمن که بیش از ?? ماه ازشکل گیری آن بدلیل تداوم تجاوز نظامی عربستان سعودی به این کشور سپری شده است، هیچگونه راه حل نظامی نداشته و تنها در چارچوب گفتگوهای یمنی-یمنی و بدون دخالت طرفهای ثالث قابل اتمام است.


?-هزینه های مادی ،سیاسی و انسانی عربستان سعودی در بحران به صورت تصاعدی رو به افزایش بوده و در صورت تداوم این وضعیت می تواند این کشور را با چالشهای جدی تری مواجه سازد.


?-دفاع همه جانبه مردم ستم دیده یمن در برابر تجاوز خارجی و کشتار بی رحمانه شهروندان این کشور، حق مشروع و قانونی انها بوده و واکنشی طبیعی به بی رحمی متجاوزین است.


?-سلاح هایی که مردم مقاوم یمن برای مقابله با تجاوز خارجی از ان بهره می گیرند بدلیل عمومی شدن فناوری های مرتبط با تولید آن، توسط خودشان طراحی و ساخته می شود و نمونه های مختلف آن از سوی گروههای مختلف در جنگ سوریه و عراق نیز تولید و استفاده شده، لذا منتسب نمودن مشارکت کشورهای دیگر در تولید این تجهیزات، فرار به جلو به منظور عدم پاسخگویی در اتلاف منابع برای خرید تجهیزات پیشرفته و غیر موثر نظامی از کشورهای غربی است.


?-پایان دادن به ریشه های بحران موجود نیازمند اراده منطقه ای و بین المللی بوده و جمهوری اسلامی ایران بارها برای کمک به کاهش تنش و پایان جنگ و خونریزی دریمن با طرفهای مختلف بویژه ? کشور اروپایی مذاکره و همکاری نموده اما به نظر می رسد هنوز اراده جدی در انها برای حل و رفع بحران وجود ندارد.


?-لازم است طرفهای اثر گذار شامل سازمان ملل،اروپا و امریکا با تحت فشار گذاردن عربستان سعودی برای حل ریشه ای بحران یمن از مجموعه ظرفیتهای خود برای جلوگیری از تداوم تجاوز این کشور به یمن و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع استفاده کنند.


?-سیاست راهبردی ایران ،کاهش تنش، اجتناب از هرگونه درگیری و رفع بحرانهای منطقه ای از طریق گفتگو است لیکن با امادگی کامل هرگونه قصد و اقدامی برای تعرض به کشور و یا منافع جمهوری اسلامی را زیر نظر داشته و به شدید ترین وجه که می تواند موجب شگفتی متجاوزین باشد به شرارتهای احتمالی پاسخ قاطع و همه جانبه خواهد داد.


?-با توجه به اطلاع نسبی اصحاب شرارت از توانمندیها و ظرفیتهای مقابله ای جمهوری اسلامی ایران، احتمال اتخاذ تصمیمات نابخردانه در این خصوص را بسیار ضعیف و غیر واقعی می دانیم.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی