شناسه خبر : 33098
تاریخ انتشار : 1398/06/04 11:00
چرا آمریکا در ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران ناکام ماند؟!

اختصاصی نور نیوز

چرا آمریکا در ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران ناکام ماند؟!

همراه سازی افکارعمومی با ایده اجتناب ناپذیر بودن فروپاشی اقتصاد ایران در شرایط حاصل از تحریمهای جدید و ناامید سازی جامعه، بویژه طبقات کمتر برخوردار در ردیف اهداف محوری راهبرد فشار حداکثری امریکا بوده و بر روی ان حساب ویژه ای بازکرده است.

نور نیوز_گروه اقتصادی: یکی از اصلی ترین اهداف آمریکا در طراحی و اجرای \"راهبرد فشار حداکثری\" ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران و کاهش تاب اوری اجتماعی در کشور ما بوده است.


این راهبرد بر اساس نقطه ضعف تاریخی اقتصاد ایران یعنی وابستگی شکننده به درامد حاصل از فروش نفت و خام فروشی منابع زیر زمینی طراحی و با استفاده از مجموعه ظرفیتهای قابل فعال سازی امریکا در عرصه بین الملل به مورد اجرا گذارده شد.


پشتیبانی رسانه ای و روانی کم سابقه از اجرای این راهبرد موید این واقعیت است که همراه سازی افکارعمومی با ایده اجتناب ناپذیر بودن فروپاشی اقتصاد ایران در شرایط حاصل از تحریمهای جدید و ناامید سازی جامعه، بویژه طبقات کمتر برخوردار در ردیف اهداف محوری راهبرد فشار حداکثری تعریف گردیده و بر روی ان حساب ویژه ای باز شده است.


با گذشت نزدیک به ?/? سال از آغاز خروج امریکا از برجام و اوج گرفتن تحریمهای اقتصادی بی سابقه و همه جانبه شاخصهای مختلف نشان می دهد که این راهبرد نتوانسته به هدف خود یعتی \"ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران\" نزدیک شود.


امارهای رسمی حاکی است علی رغم شدت گرفتن تحریمهای اقتصادی، روند افزایش قیمت کالا و خدمات کاهش یافته و تورم ماهیانه (مرداد نسبت به تیر) در روندی نزولی به 0.6 درصد رسیده است.


علاوه بر این تورم نقطه به نقطه،یعنى افزایش هزینه خانوارهاى کشور براى یک مجموعه کالا و خدمات یکسان نیز نسبت به مرداد سال گذشته به 41.6 درصد رسیده که نشان دهنده کاهش رشد تورم است.
افزایش ?? درصدی ارزش پول ملی نیز که معادل ارتقاء قدرت خرید اقشار مختلف مردم است از دیگر رخدادهایی است که سیگنالهای مثبتی را به اقتصاد کشور منتقل می کند.


اگرچه معیشت و زندگی روزمره مردم بویژه اقشاری که درآمد انها ثابت است در شرایط مناسبی نیست و لایه های مختلف اجتماعی فشار اقتصادی زیادی را تحمل می کنند لیکن وضعیت موجود با هدف گذاری که آمریکا با طراحی و اجرای راهبرد فشار حداکثری بدنبال ان بود فاصله معنا داری داشته و چشم انداز اینده نیز نشان از شکست کامل آن دارد.


در مورد چرایی و چگونگی خنثی سازی راهبرد فشار حداکثری آمریکا از سوی ایران که با اتخاذ سیاست \"مقاومت فعال\" محقق گردید تاکنون توضیحات مبسوطی از سوی مسئولین رده های مختلف کشور ارایه شده است لیکن شکلناکامی آمریکا در این میدان نشان می دهد که حاکمان کاخ سفید هیچگونه براورد قابل اتکایی از جامعه و حاکمیت ایران نداشته و معادل ?? سال گذشته بدون توجه به توانمندیها،ظرفیتها و قابلیتهای جمهوری اسلامی ایران صرفا بر اساس ایده الهای دست نیافتنی خود برای باصطلاح مهار ایران تصمیم می گیرند. / نورنیوز 



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی