شناسه خبر : 32998
تاریخ انتشار : 1398/05/28 13:47
واردات کالاهای اساسی به بنادر کشور افزایش 62 درصدی داشته است

وزیر راه و شهرسازی

واردات کالاهای اساسی به بنادر کشور افزایش 62 درصدی داشته است

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: میزان واردات کالاهای اساسی به بنادر کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل 62 درصد افزایش یافته است.

به گزارش نورنیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، با اشاره به اخذ تصمیمات احتمالی برای ورود، تحویل و ترخیص کالا، اظهار داشت: امروز در جلسه امروز روی بحث وضعیت عملکرد بنادر، واردات و صادرات کالا از بنادر به ویژه با نگاه مستقل و خاص بر روی کالای اساسی، و ضعیت ورود و وضعیت حمل به اقصی نقاط کشور، تمرکز داشتیم.


وی افزود: در این جلسه موضوع مهمی که مورد  توجه قرار داشت این بود که دولت این اعتماد را برای رساندن کالای اساسی به مصرف کننده ایجاد کند یعنی هیچگونه موانعی وجود نداشته باشد و بروکراسی ها حذف شود و با ساده سازی و روان سازی فرآیند کالا ها سریع تر به مصرف کننده برسد.


وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آمار نشان می دهد 62 درصد میزان واردات کالای اساسی به بنادر کشور به ویژه بندر امام خمینی نسبت به دوره مشابه سال قبلش افزایش یافته است و میزان باری که امروز به عنوان کالای اساسی در بندر وجود دارد از چهارمیلیون تن تجاوز کرده و در نوع خود در بندر امام خمینی(ره) بیشترین است.


وی بیان کرد: حجم کالاها برای واردات و صادرات در کل بنادر کشور به مرز 10 میلون تن رسیده که بخش خصوصی در اقتصاد کشور در این حوزه بخش فعالی است؛ همچنین اثربخشی سیاست هایی که موجب شده تحرک ایجاد کند، نمونه هایش در بنادر به این شیوه قابل رویت و اندازه گیری است.


اسلامی با اشاره به دیگر نکات مطرح شده در جلسه امروز ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: نکته مهمی که در جلسه امروز ستاد مورد تأکید قرار گرفت، این بود که کالای اساسی عمدتاً به بندر امام خمینی(ره) نیاید و به دیگر بنادر ارسال شود تا بتواند در جهت توزیع جغرافیایی، فاصله حمل و زمان ماندگاری کمتری را در را برای رسیدن به مبانی مصرف کننده داشته باشد.


وی ادامه داد: آخرین موضوعی که امروز مورد توجه قرار گرفت، اقدامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای مسائل  اعتبارات اسنادی است که برخی از واردکنندگان دارد.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نمونه برداری کالاها گفت: ارگان های مختلف این نمونه برداری را از کالاها انجام می دهند تا صلاحیت ورود تأیید شود. همه این فرآیندها به صورت سازماندهی شده تا روند سرعت تخلیه کالاها از بندرافزایش یابد.


وی بیان کرد: هم اکنون ظرفیت تخلیه کالا در بنادر در ماه های گذشته در زمان هایی بوده که به 60 هزار تن در روز رسیده است. همچنین در کمترین میزان خود به 40 هزار تن در روزهم شاهد بودیم. این رقم نشان می دهد که به لحاظ قدرت لجستیک و ترابری کشور، در وضعیت مناسبی قرار داریم و جا دارد از ناوگان حمل و نقل کشور به ویژه رانندگانی که در حمل و نقل جاده ای هستند، تشکر کنم.


اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا در روند ترخیص کالا، مواردی بوده که ترخیص نشده باشد، گفت: در بنادر دو نوع کالا وجود دارد؛ نوع اول کالاهایی است که وارد می شوند و اسنادشان کامل است که می توان به کالاهای اساسی اشاره کرد.


وی ادامه داد: نوع دوم به کالاهایی معطوف می شود که اسنادشان کامل نیست یعنی تشریفاتش را با بانک مرکزی و حتی اقداماتی که باید در گمرک و قرنطینه برای سلامت محصول که مقداری زمان بر بوده را انجام نداده است.


وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی با هدایت آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سعی دارد تا کارهای ترخیص را به کمترین زمان ممکن برساند.


وی بیان کرد تشریفات کالاهای اساسی ساده و روان بوده چراکه کالاها دولتی است. آنها به عنوان کارگزار عمل می کنند و دولت برای رفاه مردم، ارز 4200 می دهد اما دیگر کالاها مشمول گمرک می شود که ضوابط خود را دارد و باید تشریفات خود را طی کنند که برخی از آنها زمان‌بر است.



خبرگزاری فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی