شناسه خبر : 32328
تاریخ انتشار : 1398/04/29 18:17
والدین از فشار مضاعف آموزشی به دانش‌آموزان پرهیز کنند

حکیم زاده مطرح کرد:

والدین از فشار مضاعف آموزشی به دانش‌آموزان پرهیز کنند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: والدین از فشار مضاعف آموزشی به دانش‌آموزان پرهیز کرده و امور تعلیم و تربیت مربوط به فرزندان خود به صورت توام دنبال کنند.

 به گزارش نورنیوز، رضوان حکیم زاده در همایش استانی برنامه تدبیر در کانون فرهنگی و تربیتی عصمت ناحیه یک در استان اردبیل، با تاکید بر ضرورت حفظ حریم کودکی دانش آموزان افزود: خانواده‌ها و مربیان آموزشی اجازه ندهند که کودکی فرزندان ما دستخوش سودجویی شرکت‌ها و موسسات آموزشی خاص شود.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خواستار مشارکت معلمان و مدیران مدارس در این زمنیه شد و بیان کرد: خانواده‌ها باید امور آموزشی فرزندان خود را به مدارس بسپارند و به نظام آموزشی کشور اعتماد کنند و بیشترین تلاش خود را برای امور تربیتی فرزندان خود معطوف کنند.


وی با انتقاد از سودجویی برخی شرکت‌ها و موسسات آموزشی در زمینه ایجاد فشار روانی برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی غیردرسی و تکمیلی تاکید کرد: این موسسات ادعای نخبه پروری و کشف استعدادهای خاص دارند در حالی انتظار نخبه شدن همگانی، انتظار نابجایی است.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: سال گذشته برگزاری مسابقات زاید تستی شامل آزمون‌های تستی متنوع، روش های آموزش چرتکه و محاسبه و … در مدارس ممنوع شد و این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت.


حکیم زاده تاکید کرد: انتظار وزارت آموزش و پرورش از خانواده‌ها این است که نقش یک شریک را در تربیت ایفا کنند و در امور تربیتی مشارکت فعال داشته باشند و علاوه بر رعایت قواعد تربیتی مدرسه، انتظار آنها از فرزندانشان، فراتر از سن آنها نباشد.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: خانواده‌ها با نادیده گرفتن کودکی فرزندان خود، مثل یک بزرگسال با آنها رفتار نکرده و فشار و اضطراب زیادی به دانش آموزان وارد نکنند.


وی افزود: اگر مدرسه و خانواده مشارکت فعال و همپوشان در تربیت و آموزش کودکان داشته باشند، شاهد تحقق تربیت تمام ساحتی و متوازن در مدارس خواهیم بود.


معاون آموزش ابتدایی با اشاره به ضرورت توجه معلمان به بازخورد رفتار خود در کلاس و در بین دانش آموزان گفت: باید نگرش معلمان در زمینه اهمیت بازخورد رفتار و گفتار آنها در بین دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اصلاح شود.


حکیم زاده اظهار کرد: امروزه فضای روانی، اجتماعی و عاطفی مدرسه خیلی بیشتر از فضای فیزیکی و آموزشی در پرورش و تربیت درست نسل آینده نقش و اثر دارد و معلمان باید با حساسیت، پیامدهای رفتار و گفتار خود را در محیط مدرسه ارزیابی کنند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بخشی از تعلق خاطر به مدرسه و بیزاری از مدرسه دانش آموزان را نتیجه توجه یا بی توجهی به بازخورد رفتار مجموعه عوامل آموزشی دانست و اضافه کرد: ابعاد روانی و نیز شرایط محیطی و اجتماعی در مدرسه نباید طوری باشد که بچه‌ها حس ناخوشایندی به مدرسه داشته باشند.


وی بیان کرد: توجه به دانش آموزان و یا نادیده گرفتن تعدادی از آنها در کلاس درس، قائل شدن تبعیض و بی‌توجهی به عدالت رفتاری و آموزشی نباید در مدرسه وجود داشته باشد چرا که این عوامل موجب بیزاری از محیط مدرسه شده و عواقب تربیتی ناخوشایندی در روان کودکان خواهد داشت.


معاون آموزش ابتدایی خواستار توجه به وجوه مثبت و تشویق در امور تحصیلی دانش‌آموزان شد و گفت: معلمان نباید به بازخوردهای مثبت در سطح کلاس بی توجه باشند.


حکیم زاده خطاب به معلمان تاکید کرد: در تشویق دانش‌آموزان خست به خرج ندهید و از هر گونه خشونت فیزیکی و کلامی مستقیم و غیرمستقیم پرهیز کنید چرا که نگاه نابرابر و خشونت‌آمیز به کودک، زخم ماندگاری در روان او ایجاد می کند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خواستار خشونت‌زدایی همه جانبه از محیط مدارس ابتدایی شد و گفت: در معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر پرهیز از ه گونه خشونت غیرفیزیکی تاکید شده و اگر این هدف محقق شود، علاوه بر دستاورد مثبت آموزشی، موجب مشارکت مثبت تربیتی از سوی دانش‌آموز خواهد شد.



فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی