شناسه خبر : 31707
تاریخ انتشار : 1398/04/11 13:21
?? هزار منزل مسکونی در مناطق محروم در دست ساخت است

فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی تاکید کرد:

?? هزار منزل مسکونی در مناطق محروم در دست ساخت است

سردار سید ضیاالدین حزنی از ساخت ?? هزار منزل مسکونی با امکانات کامل در مناطق محروم توسط قرارگاه محرومیت زدایی سپاه خبر داد.

به گزارش نورنیوز، حرکت در جهت محرومیت زدایی، مستلزم همکاری و هماهنگی کلیه دستگاه‌های ذی صلاح در کشور است اما یکی از دستگاه‌های مهمی که قدم‌های بزرگی برای محرومیت زدایی انجام داده، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، از این رو، در این باره با سردار سیدضیاالدین حزنی فرمانده این قرارگاه به گفتگو نشسته‌ایم.


سردار حزنی در ابتدای گفتگو از ساخت ?? هزار منزل مسکونی در مناطق محروم خبر داد و گفت: قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در حال حاضر بیش از ?? هزار منزل مسکونی با امکانات کامل در مناطق محروم در حال ساخت دارد که بیش از هزار واحد آن در استان لرستان قرار دارد.


وی همچنین درباره اقدامات قرارگاه محرومیت زدایی سپاه نیز گفت: «در قرارگاه محرومیت زدایی سپاه مسائلی مهمی مانند اشتغال، آبرسانی، امنیت غذایی، ازدواج آسان، مسکن مددجویان و احداث مدرسه را با اولویت مناطق مرزی و حساس کشور در دستور کار است؛ همچنین رفع مشکلات مناطق صعب العبور و محروم و حاشیه نشین در سراسر کشور را دنبال می‌کنیم».


فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه با انتقاد از انحلال جهاد سازندگی و ادغام در وزارت کشاورزی گفت: منحل کردن جهاد سازندگی موجب عقب ماندگی روستاها شد. به نظر من جهاد سازندگی نمی‌بایست تعطیل می‌شد. اگر امروز جهاد سازندگی وجود داشت، نمی‌گذاشت روستاها بی صاحب شوند.


در ادامه مشروح گفتگوی سردار سید ضیاالدین حزنی فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه را می‌خوانید:


*برنامه‌های قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران در سال جاری چیست و نحوه تعامل مجموعه تحت نظر شما با دستگاه‌های دولتی چگونه است؟


مردم داری، مردم دوستی و مردم نوازی یک هنر است. هر دولت و نظامی این هنر را داشته باشد موفق است. در تاریخ برخی حاکمان با وجود آنکه کارهای عمرانی فراوانی انجام داده‌اند اما به دلیل عدم مردم نوازی و مردم داری در میان مردم جایگاهی نداشته‌اند اما افرادی مانند امیرکبیر با وجود آنکه کار عمرانی فراوانی انجام نداده‌اند اما به دلیل مردم داری و مردم دوستی و با وجود گذر سال‌های فراوان همچنان جایگاه ویژه ای نزد مردم دارند.


امیرکبیر مردم دار و مردم دوست بود و با مردم و یار مردم بود، به همین دلیل به محبوبیتی ماندگار دست یافت. هر حکومتی با مردم باشد و به نیازهای آنها توجه کند پایان ندارد و همیشه هست. یک جمله از امیرکبیر معروف است که او گفته: «خداوندا امیر تویی، کبیر تو هستی من همان بچه نانوایی سنگکی سر کوچه هستم که تو مرا به این مقام رساندی. خداوندا کاری کن من از مردم جدا نشوم». هر مسئول و مقامی و همه افرادی که پشت میز نشسته و مسئولیتی بر عهده دارند باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند و اولین وظیفه همه ما نگاه به مردم و تلاش برای حل مشکلات آنهاست، اگر وظایف خود را به خوبی انجام دهیم مشکلات مردم برطرف می‌شود.


با وجود اقدامات بسیار خوب و فراوانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور انجام شده اما همچنان مناطق محروم و مردم نیازمند وجود دارند و اگر عده‌ای مناطق محروم را ندیده‌اند دلیل بر نبود محرومیت و فقر در برخی از نقاط کشور نیست. اطلاعاتی که من به شما از مناطق محروم داده‌ام قصه و فیلم نیست اینها حقایق تلخی است که وجود دارد اما باید همه ما در جایگاه و مسئولیتی که قرار داریم به اندازه وسع و توان مان برای برطرف کردن این محرومیت‌ها و نیازهای مردم تلاش کنیم.


در برخی از نقاط کشور عقب ماندگی‌ها وجود دارد که باید برای برطرف کردن آن تلاش بیشتری شود، ما اگر کار خوب کرده باشیم که کرده‌ایم و اگر منصفانه نگاه کنیم و آمار و اطلاعات موجود را رصد کنیم می‌بینیم کارهای فراوانی انجام شده اما نباید در جامعه ما به این میزان معضل بیکاری، اعتیاد و طلاق وجود داشته باشد. این عقب ماندگی‌ها نتیجه کم کاری‌های ماست. شایستگی ما مسئولان در این است که مردم از ما و عملکرد ما راضی باشند.


قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در این سال‌ها اقدامات و خدمات فراوانی داشته و تلاش‌های فراوانی می‌کند اما به دلیل اینکه بار سایر دستگاه‌ها را بر عهده گرفته شاید نتوانسته آن رضایت مندی مطلوب را به دست آورد، این هم به دلیل اعتبارات و توان محدود است.


یکی از مأموریت‌های اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حفاظت و حراست از مرزها و امنیت کشور است. اما برای انجام دادن این مأموریت باید در مناطق مرزی جاده ایجاد شود. اینجا نمی‌توان گفت در این شرایط جاده را دولت باید احداث کند. اینجا جایی است که دیگر باید این مسائل را کنار گذاشت و در جهت خدمت به مردم و کشور فکر و تلاش کرد.


وقتی دولت نزد مردم بالا برود ما هم بالا خواهیم رفت. مقام معظم رهبری مانند چتری بالای سر مردم هستند و دولت چتر دومی است که بالای سر مردم باز شده است؛ همه ما باید زیر چتر رهبر انقلاب و نظام ایستاده و فعالیت کنیم.


اینکه با روی خوش به دیدار مردم در مناطق محروم برویم و درد دل و مشکلات آنها را بشنویم یک هنر است و رضایتمندی آنها را در پی خواهد داشت، هر چند کاری هم برای آنها نکرده باشیم. به تاریخ نیز که نگاه می‌کنیم در صفحات تاریخ نام افرادی مانند امیرکبیر که به مردم خدمت کرده‌اند ماندگار شده است.


همه در سازمان‌ها و نهادها و دستگاه‌های اجرایی باید با هم کار کنند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. متأسفانه ما هنوز یاد نگرفته‌ایم با هم کار کنیم و با هم درست حرف بزنیم و با هم برای رسیدن به یک هدف حرکت کنیم. در این سال‌ها کارهای بسیار خوبی انجام شده اما به نظر من کافی نیست.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که رشد و فعالیت خود را از مردم می‌داند، متأسفانه در برخی مناطق سطح عقب ماندگی و محرومیت بسیار بالاست و برای حل این معضل همه باید پای کار بیایند. ما از همه می‌خواهیم که برای حل معضل محرومیت به میدان بیایند، رسانه‌ها هم نقش مهم و تعیین کننده‌ای در محرومیت زدایی دارند و باید به این وظیفه خطیر عمل کنند.


اگر بخواهیم به قله مدنظر انقلاب اسلامی در محرومیت زدایی و خدمت به مردم و البته تعالی جامعه برسیم باید از همه جناح‌ها، دستگاه‌های اجرایی، دولت، بهزیستی، کمیته امداد، آستان قدس رضوی و رسانه‌ها پای کار آمده و به حل مشکلات مردم بپردازیم.


رسانه‌ها باید به مشکلات و مسائل در مناطق محروم بیشتر بپردازند و شرایط و نیازهای مردم این مناطق را منعکس کنند تا همه مردم و مسئولان با واقعیت‌های این مناطق آشنا شوند. عقب ماندگی‌های بسیاری وجود دارد و برای جبران آن باید بسیار تلاش و کار شبانه روزی کرد. این عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌ها در یک شب به وجود نیامده و در یک شب هم قابل حل نیست.


مطبوعات و رسانه‌ها نیز مدتی این مناطق را فراموش کردند که باید رویه خود را تغییر دهند اگر رسانه‌ها و مطبوعات به مسائل و مشکلات مناطق محروم بپردازند، این موضوع بیشتر دیده می‌شود و تلاش‌ها برای حل مشکلات مناطق مردم بیشتر می‌شود.


قرارگاه محرومیت زدایی در حال حاضر بیش از ?? هزار خانه با امکانات کامل در مناطق محروم را در حال ساخت دارد توجه به مردم نیازمند و حل مشکلات مناطق محروم یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی است که به این مهم مشکلات حاشیه نشین ها را هم باید اضافه کرد. رسانه‌ها باید توجه به نیازهای مناطق محروم و مطالبه گری از مسئولان را در دستور کار خود قرار دهند.


هدف سپاه پاسداران از توجه به مناطق محروم، محرومیت زدایی خدمت به مردم شریف ایران و امنیت پایدار است. به همین دلیل در نیروی قدس، نیروی زمینی، هوافضا، قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا و نیروی دریایی، قرارگاه‌هایی برای محرومیت زدایی ایجاد شده است و این قرارگاه‌ها با قدرت بسیار مشغول فعالیت هستند و به صورت تخصصی بحث آب رسانی، احداث مدرسه، اشتغال و جاده سازی را دنبال می‌کند.


تلاش‌ها و اقدامات سپاه در محرومیت زدایی به این معنا نیست که دولت کاری نکرده است بلکه باید گفت مجموعه دستگاه‌های اجرایی و در یک کلام دولت، تلاش بسیاری در این زمینه صرف می‌کنند. همه ما باید در سازمان‌ها و ادارات مختلف برای رسیدن به هدف واحدی که داریم کار کنیم.


قرارگاه محرومیت زدایی در حال حاضر بیش از ?? هزار خانه با امکانات کامل در مناطق محروم در حال ساخت دارد که بیش از هزار واحد آن در استان لرستان قرار دارد و البته از این اقدامات که موجب خوشحالی مردم می‌شود شاد و مسرور هستیم. اما از رسانه‌ها می‌خواهیم هوای مردم محروم را بیشتر داشته و به مسائل آنها بپردازند. رسانه‌ها توان بالایی برای انتقال مفاهیم و موضوعات به مردم دارند و برخی کشورها با استفاده از این توان حق و باطل را در نزد مردم تغییر می‌دهند. ما نیز باید از تمام رسانه‌ها برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در محرومیت زدایی استفاده کنیم.


همکاری تمامی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها برای حل معضل محرومیت امری ضروری است و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای همکاری و همراهی با سایر سازمان‌ها در این مسیر مقدس آمادگی کامل دارد تا بتوانیم با همکاری هم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.


*فعالیت قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در چه حوزه‌هایی تعریف شده است؟


قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی سپاه از یک قرارگاه در نیروی زمینی سپاه، متشکل از قرارگاهی در شمال غرب و در قرارگاه حمزه جنوب شرق، قرارگاه قدس و غرب کشور قرارگاه نجف و همچنین قرارگاه محرومیت زدایی نیروی هوا فضا سپاه و قرارگاه محرومیت زدایی نیروی دریایی و قرارگاه محرومیت زدایی که در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) وجود دارد و قرارگاه پیشرفت و آبادانی که بحث دهستان‌های ضریب ? و ? را دنبال می‌کند تشکیل شده است.


در قرارگاه محرومیت زدایی سپاه مسائلی مهمی مانند اشتغال، آبرسانی، امنیت غذایی، ازدواج آسان، مسکن مددجویان، احداث مدرسه را با اولویت مناطق مرزی و حساس کشور که می‌تواند تحت تأثیر اقدامات ضدانقلاب و دشمن قرار بگیرد و همچنین مناطق صعب العبور و محروم و حاشیه نشین در سراسر کشور، دنبال می‌کنیم.


قرارگاه محرومیت زدایی تمام کارهای عمرانی در مناطق محروم را انجام می‌دهد و در کنار این کارهای عمرانی تهیه لوازم التحریر، تغذیه، تجهیز مدارس و مساجد، آموزش، اشتغالزایی، کمک به دامداران، باغداران و کشاورزان و تصحیح زمین‌های کشاورزی را دنبال می‌کند و اولویت اول ما حفظ امنیت غذایی مردم است.


کارهای مهمی در قرارگاه محرومیت زدایی سپاه انجام می‌شود و اولویت اول کار در سال ?? آب و اشتغال بود. بعضی از اشتغال‌ها را ایجاد و برخی دیگر را به مردم آموزش می‌دهیم. ما به دنبال محرومیت زدایی هستیم اگرچه نمی‌توان محرومیت را به صورت کامل ریشه کن کرد اما تلاش داریم میزان آن را کم و آن را برای مردم قابل تحمل کنیم.


بهترین مأموریت ما مسئولین، مردم داری، مردم یاری، مردم نوازی و مردم دوستی است. در برخی جاها که نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم باید به مردم احترام بگذاریم و با روی خوش با آنها برخورد کنیم.


فرمانده معظم کل قوا به تمامی فرماندهان، نیروهای مسلح فرموده‌اند که در کنار انجام مأموریت‌های اصلی خود باید محرومیت زدایی و مردم داری را به بهترین شکل انجام دهید. یعنی فرماندهان در محل خدمت خود باید به ساخت جاده، مدرسه، مسجد و اهدای جهیزیه به نیازمندان بپردازند که این اقدامات یک موفقیت برای نیروهای مسلح است.


*در خصوص محرومیت زدایی از روستاها چه اقداماتی در حال انجام است؟ دلیل برخی کندی‌ها در رفع مشکلات این مناطق چیست؟


شاید بتوان گفت در جاهایی کم کاری کرده‌ایم که یکی از دلایل آن در روستاها نبود مسئولین مشخص است. به نظر من جهاد سازندگی نمی‌بایست تعطیل می‌شد. اگر امروز جهاد سازندگی وجود داشت، نمی‌گذاشت روستاها بی صاحب شوند. در روستاها باید مسئولی وجود داشته باشد که بتواند با بودجه‌ای که در اختیار دارد، مسائل آن روستا را حل کند. منحل کردن جهاد سازندگی موجب عقب ماندگی روستاها شد که مسئولین امر باید این عقب ماندگی و نبود مسئول مشخص در روستاها را حل کنند.


مردم در روستاها و مناطق محروم زبان گلایه‌ای ندارند اما وظیفه ما است که نیازهای آنها را دنبال کنیم. اگر روزنامه‌ها و جراید به این موضوع مهم بپردازند، قطعاً موانع قانونی برطرف می‌شود.


*یعنی شما مهمترین مسئله روستاها را نبود مسئولین مشخص می‌دانید؟


بله، اگر مسئول مشخص با اختیارات قانونی و توان مالی در روستاها وجود داشته باشد مشکلات آنها کاهش می‌یابد.


*در نشست خبری خود گفتید به داد مردم محروم نرسیم مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار می‌گیرند، در حالی که همواره مناطق محروم در گوشه و کنار کشور در برابر بیگانگان قرار داشتند و حتی به گواه تاریخ برای تأمین امنیت کشور به نیروهای مسلح هم کمک کردند؛ دلیل اظهارنظر اخیر شما چیست؟


ببینید، مردم محروم در نقاط مرزی برخی اوقات نیازمند یک کیسه آرد هستند. اگر شما این نیازمندی آنها را تأمین نکنید و دشمن نیاز آنها را تأمین کند، می‌تواند آنها را جذب و در جهت اهداف خود به کار گیرد. در اینجاست که اهمیت توجه به محرومین مشخص می‌شود. اینجاست که دولت و نهادهای مسئول باید به وظیفه خود عمل کرده و به آنها کمک کند تا در دام دشمنان انقلاب نیفتاده و به مسیر اشتباه کشیده نشوند و بدبخت نگردند.


ما مسئولان اگر توجه به نیاز مردم کُرد، لُر، بلوچ و محرومین را نداشته باشیم، دشمن آنها را از ما می‌گیرد. باید به مردم توجه بیشتری داشته باشیم و به دنبال حل مشکلات و مسائل آنها باشیم. نگاه به مردم محروم و تلاش برای کمک به آنها یک موفقیت برای نظام است. زمانی که با محرومان باشیم هیچ دشمنی نمی‌تواند ما را شکست دهد اما اگر این سرمایه عظیم را از دست بدهیم، شکست می‌خوریم.


*در جایی گفته بودید حدود ??? دهستان را انتخاب کرده و قرار است با ایجاد زیرساخت‌ها و رفع مسائل این روستاها آنها را به عنوان الگوی ایرانی-اسلامی ارائه دهید. روند کار به کجا رسیده است؟


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه یک قرارگاه با عنوان قرارگاه پیشرفت و آبادانی ایجاد کرده و کار این قرارگاه این است که برای آبادانی دهستان‌های ضریب ? یعنی محروم‌ترین روستاها فعالیت می‌کند. این قرارگاه ارتقای نظام سلامت، ایجاد زیر ساخت‌های عمرانی مانند ساخت مسجد، آبرسانی، ساخت جاده، معیشت، اشتغالزایی و ارتقای فرهنگ منطقه را در روستاها دنبال می‌کند که این کار به بهترین شکل در حال انجام است و بخشی از این پروژه‌های عمرانی به بهره برداری رسیده است.


*مهمترین نیاز و بیشترین کمبود مردم در مناطق محروم در چه حوزه‌هایی است؟


مشکلات مردم، منطقه به منطقه با هم متفاوت است. اما بیشترین مسئله‌ای که مشاهده می‌شود بحث آب و اشتغال است. روستایی که آب نداشته باشد، زمین کشاورزی آن از بین می‌رود و نبود اشتغال هم موجب خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت مردم به حاشیه شهرها و در نتیجه مسائل و مشکلات حاشیه نشینی می‌شود.


ما باید رفاه و روستاها را مدنظر داشته باشیم و مسائل اشتغال و آب را در روستاها حل کنیم. یکی دیگر از موضوعات قابل توجه در روستاها، احیای رسومات و ایجاد شادی و روحیه در این مناطق است. روستاییان باید روحیه داشته باشند تا در روستا ماندگار باشند. به نظر من نگاه به روستاها باید تغییر کند.


روستاییان بهترین افراد جامعه هستند که دارند وظایف خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند. آنها با تولید لبنیات، گوشت، پشم و پرورش دام بسیاری از نیازهای کشور را تأمین می‌کنند. آنها حدود یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما حدود ?? درصد از نیاز پروتئین کشور را تأمین می‌کنند اما نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند.


مشکلات روستاها با همدلی، وحدت و تبعیت از رهبر معظم انقلاب حل می‌شود. ما هرگاه از حرف بزرگترها پیروی کنیم موفق می‌شویم. در دفاع مقدس به دلیل پیروی از امام راحل موفق شدیم امروز هم اگر از رهبر عزیزمان پیروی کنیم بر مشکلات و مسائل غلبه می‌کنیم.


*چه سازمان‌ها و نهادهایی در مسیر محرومیت زدایی با شما همکاری می‌کنند؟


قرارگاه محرومیت زدایی سپاه به عنوان یک خیر بزرگ است و سازمان‌های مختلف با آن همکاری می‌کنند. ما خود را خادم مردم و محرومان می‌دانیم و آمادگی همکاری کامل با کسانی که بخواهند به محرومان کمک کنند را داریم. قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در مسیر فعالیت‌های خود با کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مسکن همکاری دارد و آمادگی کامل دارد تا همکاری‌های خود را با سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید، وزارت نیرو برای حل مشکلات مردم از جمله حل مسئله آب و ایجاد راه گسترش دهد. در این مسیر مردم کمک‌های فراوانی به ما کرده و اگر مسئولین نیز مانند مردم به خوبی به وظایف خود عمل کنند، مشکلات مردم برطرف می‌شود.


*برنامه قرارگاه محرومیت زدایی سپاه برای کمک به معیشت مردم و ایجاد اشتغال چیست؟


مهمترین اقدامات قرارگاه در شرایط فعلی و مشکلات معیشتی و اقتصادی در حوزه اشتغال روستاییان است، زیرا اگر مسئله اشتغال در روستاها و مناطق مرزی حل شود، نتیجه آن امنیت پایدار است. در مقابل اگر روستاها و مناطق مرزی از سکنه خالی شود و اشتغال پایداری وجود نداشته باشد، امنیت با مشکل روبرو می‌شود و برای کشور خطراتی در پی خواهد داشت.


یکی از مهمترین مسائل روستاییان مشکلات و مسائل بر سر راه دامپروری آنها است که سازمان‌های بسیاری مانند وزارت بهداشت، محیط زیست می‌توانند با همکاری بیشتر مشکلات آنها را کاهش دهند.


*به نظر شما آیا نیاز به قانون جدیدی برای حل مشکلات روستاییان و مناطق محروم داریم؟


حمایت از روستاییان و حل مشکل آنها به قوانین حمایتی قوی‌تری نیاز دارد تا روستا و روستاییان شرایط بهتری داشته باشند. مجلس، جهاد سازندگی را ایجاد و بعد آن را منحل کرد. امروز نیز می‌تواند با توجه به نیاز کشور، قانون طرح تشکیل دوباره جهاد سازندگی را تصویب کند و دولت نیز می‌تواند با در قالب لایحه پیشنهاد تأسیس جهاد سازندگی را به مجلس بدهد تا شرایط خدمت بیشتر و بهتر را به روستاییان فراهم کند. از سویی دیگر، حضور مسئولان در مناطق محروم و مشاهده از نزدیک شرایط آنها می‌تواند مشکلات آنها را کاهش دهد.


*در مقوله حاشیه نشینی از چه شهرهایی کارهای خود را آغاز کردید؟


قرارگاه محرومیت زدایی سپاه اقدامات فراوانی را در حوزه حاشیه نشینی در شهرهای مختلف مانند اهواز، مشهد و شیراز انجام داده است. حاشیه نشینی تبعات بسیاری دارد که اگر به آن توجه نشود، می‌تواند یک بلا و خطر جدی برای کشور داشته باشد.



مهر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی